— Bötfällda ängslupsbefälhafvare. I går hölls i polisdomstolen undersökning angående samman stötning mellan ångsluparne Prins Oscar och Dagmar, hvarom förut i denna tidning nämnts. Sammanstötningen, som -skedde straxt vester om Skeppsholmsbron i lördags kl. något öfver 9 på qvällen, hade till följd att den mindre ångslu pen, Dagmar, fick sin babordsida inklämd och relingen afbruten. Vid undersökningen upplystes, att upsbefälhafvaren A. P. Pettersson, hvilken förde Prins Os. car, tillhörande Stockholms ångslupsaktiebolag, afgått från Djurgården något efter kl. 9. Ankom: men i närheten af norra Skeppsholmsbrohvalfyet hade han försummat att signalera, såsom segla. tiousförordningen föreskrifver, utan endast ge nom afgångsklockan tillkännagifvit ångslupens närhet. Den egentliga orsaken till sammanstötningen var ändock ångslupsbefälhafvaren C. G. Lundin, förande Dagmar, tillhörande ångbåts bolaget Nya föreningen, hvilken —från Carl XII:s å. För det första hade han ej hört ljudet af Prins Oscars klocka, oaktadt, såsom det uppgafs, passagerarne å Dagmar hört detsamma och tillkännagifvit det för Lundin. Vidare hade han ej iakttagit att hålla nog åt styrbord, hvarun en sammanstötning blef i mörkret ound Wiklig. Fem passngarane befunno sig på hvardera ångslapen, men blef dock ingen af dem skadad. Polisdomstolen dömde Lundin till 25 rdrs bi tor för vårdslöshet vid ångslups förande; Pet: tersson dömdåes att böta 10 rår. (Dp, N.)