a SV ST. MUMATGLUDe SANKOMSGEN Till ala skedde kl. 12, (vu. P.) Bergslagsbanan. K. M:t lärer hafva essa dagar fastställt den af styrelsen betna östra riktningen öfver Åmål och pmannabro för fortsättningen af banan ån Kil till Göteborg. Hos K. M:t har styrelgsen för Bergslagers jernvägsaktiebolag, under förmälan att, nledniög af derom utaf Filipstads stad rå framställning, Svremen ä bolagets enar åtagit Bis stt från Daglösedet ä bo Jörhväg Ludvika—Kil bygga en bred rig bibana till Filipstad, athbhllit att K. inåtte dels bevilja bolaget rättighet till na banås ahläggande, dels godkänna de ökniägen bilagde plau och profilritningar Yönsom kostnadsförslag, enligt hvilket ban, som skulle erhålla en spärvidd af 483 ot och en längd af 29,600 fot, komme att förses med skenor af 21 skålpunds vigt å öpande fot och med syllar at 9 fots längd amt i afseende å sektionen för bergspränging, gräfring, bankfyllning, barlastving ch Vattenafledningstrummor utföras på säto ;enom k. brefvet den 1 Nov. 1872 blifvit eträffande Ludvika—Kil föreskrifvet, hvaremte bemälde styrelse, bland annat, h tällt att tiden, inom hvilken nu ifrågavaande bibana borde vara för trafik färdig, råtte bestämmås till sex månader efter det nien Ludvika—Kil blefve den 31 December 879 för trafik öppnad. Denna framställ. ing, hvaröfver styrelsen för allmänna vägch vattenbyggnader blifvit hörd, lärer ny-) gen hafva inför K. M:t föredragits och då ufvudsakligen bifallits.