Article Image
sEn. gor settat dessa, partier hafva återexpedisn dels til shWejz De er det Er denna senliga import, si öranledt grandläggninAA mjöltvarnar. hvilka årigen jortera stora gvanhtiteter mjöl till Spanien, ngland, Algier, etc. Sålunda har utskeppats: år 1867: 38 70v ton. 1868: 77 300 1869: 63 200 : 1870: 65700 Ull: Förråden på platsen utgjordes den 31 December 1871 af. 6372 balar, och har under lop SD äDdt ere sretesrstokrspsvnstenptes tesen 181 201 balar. Tillsammaus 187 573 balar. Häraf har sålts under 1872: 116 006 och på genomfart............ 34443 150 449 balar, återstår som förråd d. 31 Dec. 72: 37124 balar. De förnämsta laddningar af ull, som inträffa I Marseille, komma dels från Levanten omkring 75.000 balar, från Tunis, Algier och Marocco, 5000 balar. Deremos skeppas ull från La Plata länderna, företrädesvis till Bordeaux och Anvers och a emottager endast 5 å 6000 balar årgt en. Socker : Jag återgifver här ett sammandrag af de 3 sista årens import. 1870: 76 400 ton. 1871: 36 260 1872: 58 900 ; Sista året erbjuder således en betydlig ökning i jemförelse med det föregående, men en minskning i jemförelse med 1870. Kaffe; Af denna artikel har importerats: 1870: 15 430 ton. 1871: 14750 1872: 10040 ; Som jag redan antydt minskas Marseilles imort af denna produkt mer och mer för hvarje år och Brasil-kaffet börjar nu att taga vägen öfver Bordeaux. Sedan flera år tillbaka har man mycket sysselsatt sig med förbättring af fyrtornen på Medelhafskusten och i följd af de talrika skeppsbrott, som årligen ega rum vid Rhönes mynning, har le Chambre de Commercehelt nyligen till regeringen inlemnat en begäran, att granska förbättringar, som böra åstadkommas i kustupplysningen, äfvensom anläggandet af ett fyrtorn af andra ordordningen på Beaudues redd — i sjelfva verket den enda passande tillflyktsort mellan Marseille och Port Vendres, Jag kan tillägga, att det just är på denna kust, som norska skeppet Mera pten Jensen, strandade sistl.. Oktober Dm 4 Jernvägsfrågan är med rätta ett blad de ämnen som mest sysselsätta den marseillesiska handeln; också har denia senare egnat ett särdeleg lifligt bifall åt det för regeringen framla; da förslag om en ny linie, mera direkt från Calais till Marseille, och som den första passerande genom Paris och Lyon. Olyckligtvis är det föga troligt att gg bifaller detta förslag, oaktadt den stora fördel som en dylik linie erbjöde. Det är obestridligt, att Frankrike är i afseende på jernvägar mycket underlägset England, Belgien och Tysland; att det stora Compagnie de Paris, Lyon och la Mediterranbe är otillräckligt för transporterna; att priserna äro högre än i andra länder och att det således ingalunda är underligt om den uteslutande transithandeln söker sig andra vägar. De med biordet dintret local kallade jernvägar, långt ifrån attvara i stånd att afhjelpa detta så ogynnsamma förhållande , bidraga fastmera dertill genom den mängd produkter, som de transportera till hufvudlinien och hvarigenom hopandet af varor blifver ännu större. Slutligen tillåter jag mig, att ur en rapport från min vice konsul i Cette meddela följande sifferuppgifter, hvilka utvisa den betydliga handel. som bedrifves i denna hamn. Under år 1872 har derifrån exporterats: 56,119,700 kilogr. salt. 70.594,500 kilogr. stenkol. 542.519 hectol. vin. Under samma år har dit importerats: 19,659,037 st. stäf. 55,939,700 kilog. mineralier. 33,687,690 engelsk asfalt. 22,.219.160 spanmål. 27,793,1380 — svafvel. Helsotillståndet har i hela detta konsulatsdistrikt varit utmärkt.

11 september 1873, sida 4

Thumbnail