hade ailt sedan den 25 Juli 1814 varit med lom i sällskapet D. B. V. i Visby och val vid sin död sällskapets äldste ledamot. Har efteriemnar en betydande förmögenhet, sägel Gotlands tidning. — Norra stambanans forisättniog. 3 Hernösands Posten för i onsdags läses: Från regeringens sida vidtagas med ailskynd: samhet och kraft de förberedande åtgärder som erfordras för bringande till verkställighet af se naste riksdags beslut om norra staumbanans fort sättning upp till Ångermanelfven. K. M:t hat den 27 Juni lemnat bifall till jernvägsstyrelsens den 23 i samma månad afgifna förslag om under. sökning af alla de särsk sträckningar som för norra stambanans fortsättande blifvit föreslagna. nemligen: 1) Den redan undersökta från Stor vik utgående stambanelinien (lin. A), hvilken s skildt med afseende på fördelaktigaste anslutnia gen till tvärbanan Sundsval!—riksgränsen ausetts behöfva en förnyad närmare undersökning, antagande jernvägsstyrelsen såsom möjligt, att någon ny acslutningspunkt kan utfiunas, hvarigenom, om ock med någon förökning af väglängden, de långa lutningar af 1:60, hvilka enligt det ursprungliga förslaget om öfvergång vid Torpshammar ega rum vid nedgången till Ljunsan, skulle kunna förbättras ; 2) Linien C, utgå ende från den söderifrån kommande liniens (A) skärningspunkt med tvärbanan samt löpande i nordlig riktning genom Gimåns och Ljuugans dalgångar till Båsjö och derifrån i vestig riktning utmed Indelselfvens södra strand till Krokom i Jemtland; 3) Linien B, utgående från Hybo i Helsingland och fortlöpande förbi Dellens vestra strand. öfver Vattjom Bergeforsen. Majaån och södra ändan af Heigumssjön till Raguuda hvarifrån den följer Indalselfvens norra strand till Aspånäset i närheten at Krokom; 4) En af jern Vvägsstyrelsen sjelf såsom alternativ till linierna B och C föreslagen bana, utgående från lämplig punkt å tvärbanan Sundsvall-—riksgrönsen och ragande sig i nordlig riktning öfver Indalselfven till Angermanelfven. Undersökningarna för närmare bestämmande af linien A. enses komma att omfatta en ungefärlig väglängd af omkring 7 mil, undersökningarna för linien C 154, för linien B 34!,, och för den af jernvägsstyrelsen föreslagna banan 19 mil. Sammanräknade väglängden utgör således 667, mil, hvarifrån dock afgår den mellan Hybo och Medelpadsgränsen belägna, på enskild bekostnad undersökta delen af linien B. utgörande dryga 6 mil. På statens bekostnad skulle således undersökas omkring 60 mil nya jernvägssträckningar, hvarför kostnaden af styrelsen beräknats till 60,000 rdr. Detta belopp as dock med det af Westernorrlands lans. jernvägskomite erbjudna raget (16.800 rdr), så fremt deita, under förutsättning af undersökrinsernas företagande under sommaren 1872 gjurda erbjudand nu avses gällande. Styrelsen beräknar. den för i fråga varande arbeten erforderliga tid till tvenne somrar samt föreslår, att börjen måtte så fort som möjligt göras med undersökningen för linien C och den närmare bost.mningen af linien A, emedan man derigenom skulle kunna vinna sådana uppgifter rörande terräng förhållandena, som kunna vara af vigt att käuna, innan man öfvergår till alternativet B. Hvad styrelsen sålunda ber lt har K. M:t. såsom ofvan nämndes, bifallit samt tillika ställt till styrelsens disposition de för bestridande af innevaraude års undersökniugskostnader erforder. liga medel, hvilka af styrelsen beräknats till 25,000 rår. Med arlelning af detta K. M::s beslut och då underssksingarne ofördröjiigen komma att påbörjas, till en börjaa underledning af ingeniören P. A. Sjögrer, bar länsstyrelsen i Westernorrlands län genom kungörelse uppmanat länets invånare att icke lägga binder i vägen för dessa anbefalda undersökniagar. 1873. Stockholms sparbanker under Jali månad i Stockholms stads: Insatt... . 291, Uttaget Insatt... Uttaget Öfverskjutande insä: Inalles mera insatt än Insättningarne i ränteoch kapital ngsanstalten utgjorde under samma tid... 63,670: — VE — Nytt fartyg. I tisdagslopp i Hernösand af stapeln ett nyt, skeppsbyggeribolaget tillhörigt och af byggmästaren J. O. Strandberg bygdt barkskepp om 110 nyläster, hvilket dervid erhöll namnet Sophia. Fartyget. som är bygdt under Veritas uppsigt, erhåller 10 års första klass med stjerna. uttaget. — Strandningar. Enligt till D. B. ingånget telegram från Wisby har ångfartyget Sverige, fördt af kapten Fagerlund, på resa från Kronstadt med last af råg, sistlidne lördag strandat i Slesviken. Bergningsånvgfartyget Poseidon har afgått till strandningsstället. F.rtyget, som är hemmahörande i Malmö, togs af grundet i lördågs enligt ingånget telegram från Wisby. ; Öm engelska skeppet Mary Sophia, hemma i Cardiff och fördt af kapten Blliot. som vi nylien omnämnde, under resa från Kronstadt till ull med last af plankor, hafva den 3 dennes strandat å Rute Missloper på Gotlands östra kust, skrifver vår korrespondent i Wisby, att fartyget ännu den 6 qvarstod å grundet. ehura däckslasten blifvit kastad öfverbord. Kapten Hillerström med bergningsångfartyget Neptun har varit vid strandniogsstället och erbjudit bjelp, men kapten E. har vägrat att antaga densamma. De två derpå följande dagarnes stormiga väderlek torde dock hafva betydligt försämrat fartygets belägenhet och gjort kaptenens ansvar tyngre. D. B:s korrespondent i Wisby sände emellertid i går afton ett telegram deri nämndes, att skeppe ännu qvarstår å grundet. Engelske konsulns sigter om denna strandningshändelse äro, att den är högst misstänkt. Kanonångslupen Astrid, under befäl af kaptenen i skärgårdsartilleriet frih. C. H. Oxenstierna, har under sistl. torsdag och fredag utfört ett det berömvärdaste arbete genom att söka kunna berga skeppet, men spränge dervid sin egen ketting, utan att dock kunna lyckas att taga skeppet flott. Engelska konsuln har derför bemburit frih. Oxenstierna och besättningen sin tacksamhet för det ansträngande arbetet. — Ny bro i Gefle. Från nämnda stad skrifves: Svängbron öfver stora ån uppläts i måndags till allmänt begagnande. tt bland de vackraste och gagneligaste af de efter branden för stadens räkning utförda arbetena är dermed fullbordadt. Kostnaden doför anses uppgå till omkring 75.000 rår. — Svårt tillbud till eldsvåda i Sundsvall. I fredags afton kl. mellan 7 och 8 gåfvo brandsigTKO ANNE SAKNAR SKETT SATIN EIIIP TUNA TSAR FÖR TVÅ ÅR SEDAN. Reman 1 två delar AF