Article Image
TV OPML ANIURSvValla ULDIOLL, IINOCR IOTI den tisdag gick det rätt allvarsamt tillväg i ett slagsmäl mellan de svenska och tysk arbetarne, hvilket icke aflopp utan blodig märken. Kronobetjening mäste tillkalla och lärer denna allvarsamt varnat tyskarn för deras öfversitteri. —Jernvägsmannasällskapet håller dett är sitt ordinarie möte den 23 nästkommande Augusti i Malmö. De vidi mötet förekom mande diskussionsfrågorna äro, enligt D. A så lydande: 1. Hvilka resultat i afseende på tätning sam prisbillighet och beqvämlighet vid uppförande och underhållande af trähus har Munksjö för hydningspapp visat, och i hvilka fall eger der användning äfven i stenhus? 2. Huru skall lättast och tillförlitligast kunns utrönas: kurvors af olika radie inverkan på jern wägars driftoch underhållskostnad? 3. Hvilka ämnen äro med afseende å pris varaktighet och utseende de mest ändamålsen liga för utvändig bestrykning af trä, plåt och påpp! 4. År det lämpligt att vid ett stegradt pris på en vara höja jernvägsfrakten för den samma . Kan på ett lokomotiv i tjenst personal utan okigenhet ombytas? 6. Bör kilogramvigten läggas till grund för traktberäkningen vid de tre nordiska rikenas jemvägar och i sådant fall från hvilken tid? hb 7. Äro Mansells trähjul med fördel använd: ara? 8 Bör en jernvägsförvaltning vara oförhindrad att intill gränsen för den faststälda maxiMitaxan fritt bestämma fraktafgifrerna, eller bör, jemte maximitaxan, en ovilkorlig minimitaxa vara faststäld? 9. Hvilken erfarenhet har vannits om stålhufvade räler, och hvilken om stålräler? 10. För hvilken tjenstgöring vid jernvägar är qvinnan lämplig? 11. Hvilka materialier äro de ändamålsenligaste för ramar till jernvägsvagnar? 12, Kan torf å jernvägar inom de nordiska rikena med fördel begagnas till bränsle å lokomotiv eller för andra ändamål? 13. Bör för samfärdseln mellan Sverige och Danmark ångfärja för jernvägsvagnar förordas? Derjemte förekommer förslag till nya stadgar för sällskapet. Sällskapets styrelse utgöres för närva rande af inspektören N. F. Frykholm, direktörerne M. Agrelius och E. Fiieockel, hvarjemte ingeniören W. Sahblbom sedan sällskapets stiftande tjevstgjort såsom dess sekreterare. Sällskapet räknar säsom sina ledamöter ett stort antal jernvägstjenstemän samt tillverkare af jernvägsmateriel eå väl inom Sverige eom Norge och Danmark, och såsom bevis på med hvilket intresse säll skapet är i sist nämnda land omfattadt, må införas, att anmälan om att blifva ledamöer lär ingått från icke mindre än 82 jutänviska jernvägsmän. :

11 augusti 1873, sida 3

Thumbnail