Article Image
Bret från Amerika. XXIII Från Sacramento till San Francisco. San Francisco den 26 Maj 1873. Tre eller fyra mil innan man ankommer till Sacramento, har man en kort sträcka att passera öfver en lång brygga, sor för trainen öfver en 20 eller30 acres låg land, hvaref:er man öfver American Rive: kommer in bland de trädoch vingårdar, son omgifva staden. Härifrån ser man nu tydlig Capitolie-byggnadens präktiga döm, som stol: reser sig upp mot den milda, soliga Cali fornia-himmelen, och efter att hafva passe rat åtskilliga väldiga vaskverkstäder, går srainen slutligen in på Sacramento rivers strand med solida stenhusbyggnader på ens gidan och på den andra, på motsatta sidar at floden, ett rörligt och bullrande lif vid alla de stora varfsetablissementer, som äro belägna der, och stannar slutligen vid huf vndstaden, hvilken, som jag i mitt förr: bre? nämnde, var terminus för den stora ;ranskontinentala jernvägenv. Sedan Vesterr Pacific på våren 1870 blifvit färdig, sammanbindande Sacramento med San Frarcisco, .konsoliderades de båda jernvägarre under namn af Central Pacific Railroad oo! California, tillsammans utgörande en oafbruten linie mellan Ogden och San Francisco af 882 mils längd. Från Omaha till San Frarcisco är hela väglängden 1914 mil. Sacramento City är belägen på östra stranden af Sacramento River, gamt söder om American River, som här sammanflyter med den förutnämnde floden, Staden är till största delen byggd af ljus tegelsten, ga torna äro breda, väl lagda, dels med tuktar sten. dels med träklotsar, samt äro nästap öfverallt garnerade af vackra löträd, som lemna riklig skugga åt de innanför liggande breda och beqväma trottoirerna. Jag behöfver väl knappast nämna att staden är upplyst med gas. Det nödiga vattnet såväl inomhus som hvad ätgår till gatornas vatt nande, hvilket sker minst 4 å 5 gånger om dagen, erhälles från floden medelst med ång: drifna vattenverk, som lemna öfver 100;000 kannor i timman. Äfven om man icke tager hänsyn till att Sacramento är Califor njens bufvudstad, och centrum för statens jernvägssystem, hvilket gifver den betydelse såväl ur geografisk som kommerciel synpunkt, framställer den sig dock, äfven för den resande, som icke egnar den någon om 80: gsfullare uppmärksamhet, med de väl skuggade gatorna, de praktfulla trädgårdarpa, der tropikens allt öfverflöd är representeradt, vingärdarne som stundom ligga i husens omedelbara närhet och ofta bildande naturliga bersåer, såsom en stad, der man gerna skulle vilja lefva och dö. Jag har nu icke talat om den stora mängd af mer eller mindre praktfulla kyrkor, hvars tornspetsar man öfverallt ser afteckna sig mot himmelen, ej heller om de många undervisningsoch välgörenhetsinrättningar som finnas, och som bevisa att stadens invånare midt i allt det naturliga goda, hvaraf de äro i åtnjutande, icke förglömma de pligter de hafva mot civilisationen och sjuka och orkeslösa medmenninskor. Från att för blott några få år sedan vara en liten och obetydlig köping, har den nn blifvit en liflig välmäende stad om 18.000 driftiga och intelligenta invånare, hvilka redan göra det möjligt för 6 dagliga tidningar att drifva en lönande verksamhet. El den har bränt ned den unga staden till grunvden, men den uppbyggdes åter, vackrare än den var förut; floden öfversvämmade den under vintern mellan 1851 och 52, men när vattnet drog bort och blottade den förstö relse det hade åstadkommit, reparerade invånarne helt lugnt den gjorda skadan och byggde, för att förekomma ännu en sådar öfvervämning jordvallar omkring staden. Detta hjelpte emellertid icke länge, ty mellan 1861 och 62 bröt floden åter in, svepte undan jordvallarne och förhärjade äter staden. Det vill synas som dessa på hvarandra följande olyckor skulle afskräckt be folkningen från att längre bo der, men långt derifrän, de företogo sig ett mycket mödo SR Veta FA i AA Re ER AN rs EE a a Rn

1 juli 1873, sida 3

Thumbnail