stationer såsom vigtenhet vid godstrafiken upptaga begagnandet af den norska centnern, hvilken likasom den danska och tyska jemnt motsvarade 50 kilogram; och detsamma vore iakttaget vid en öfverenskommelse, som vore på väg att afslutas om direkt godstrafik mellan en del svenska, danska och tyska jernvägsstationer. Styrelsen funne det beklagligt, att. då decimalräkningen infördes för mått, vigt och värde inow Sverige, det franska metersystemet icke på sammr ång blef infördt; med hvarje dag trängde nuv behotvet närmare att ansluta sig till metersystemet. Trafikstyrelsen ingår härefter i en bevisning för att ådagalägga, att man vid jernvägstrafiken i Sverige kan tillegna sig en stor dela: det metriska systemets företräden, utan att derigenom i afsevärd mån störa bestående förhål landen, och betraktades frågan urtrafiktjenstens synpunkt, blefve svaret till förmån för den i frågs satta öfvergången, och för trafikanten blefve öfvergången utan nämnvärd olägenhet. På grund af hvad styrelsen i ämnet an förs föreslår trafikstyrelsen bland annat, ati från och med den dag, då den i fråga satta lagen för ny myntenhet träder i kraft eller. om denna lag ej kommer till stånd, från och med början af är 1875 nya enheter för vig: och väglängd blifva gällande vid jernvägstrafiken å så väl statens som enskilda dermed sammanhäpgande banor och att vigt enheterna bestämmas till 1 gramcentner, motsvarande 50 kilogram och 1 grampuntc motsvarande 0,5 kilogram samt den nya längd enheten till I metermil motsvarande 10 ki lometar. t IE ERE