Pporen och derpå fortsättavägen till Dardanela atan vidare uppehåll; 23 fartyg, hvaraf 4 bol hafva i år begagnat sig af denna lätt. li , det nya reglementet tillåter, för att passera Bosphoren utan att vid konsulatet anmäla sig, och finnas tillföljd häraf icke upptagna å skeppsI listorna vid återresan från Svarta hatvet, som la de annars, efter förut gällande bruket, skulle li blifvit. För att ofvangifna jemförelsetablå derföre skall vara noggrant korrekt, torde dessa 23 fartyg om 3897 läster tilläggas summariska uppten för detta år och fråntagas skilnaden emel-lc detsamma och de två föregående åren. Den betydliga minskningen i antalet fartyg, som år 1872 besökt distriktet, torde hafva sin förklaring dels uti den dåliga skörden och den deraf följande förminskningen i spanmålsexporten från Ryssland och Donaufurstendömena under året, dels uti det dagligen stigande antalet af ångfartyg, som deltaga i denna fraktfart och : utöfva en år för år drygare konkurens emot segelfartygen i dessa farvatten. n ngbåtarnes årligen tilltagande antal i denna fraktfart, deri vår handelsflotta, i synnerhet den norska, hittills funnit ett så vidsträckt och för1: delaktigt fält för sin verksamhet, utgör för oss en fråga af ganska stor vigt, ty dessa utöfva en konkurrens, hvaremot segelfartyg svårligen kunna kämpa länge. Engelska sjöfartens framsteg härstädes utgör ett märkligt LL på detta förhållande, såsom Kan inhemtas af följande tablå öfver engelska ångoch segelfartyg, som ankommit till Konstantinopel under de senare åtta åren. Under: 1865 var ångbåtarnes antal endast 195 om 163,000 fons emot 1342 segelfartyg om 404,196 tons. Under 1872 hafva de förra stigit till 1101 om 711,749 tons, då deremot de senares -antal nedsjunkit till 436 om 135,982 tons. . Engelska fartyg, som besökt Konstantinopel åren 1865—1872. ångfartyg. Summa. Segelfartyg. Antal. Tons. Antal. Tons. Antal. Tons. 1865 1866 1867 1868 1869 1870 1871 1872 1342 1285 1472 1440 1577 1593 H23 436 404196 403 382 463 284 447 463 487 863 524 147 195 227 417 620 720 679 366 493 1088 135 982 1161 163 342 168 892 284 068 431 936 463 078 442 571 733 963 711 749 1537 1512 1889 2272 567 538 572274 747 352 879399 950 941 966 720 2211 1100456 1587 847731 Redan för några år tillbaka började skeppsredare och handlande i Norge inse icke allenast att ångfartyg kunde med fördel användas i den ej ohetydliga spanmålsimporten, som årligen sker från Svarta hafvet till Norge, utan ock att ångbåtars användande i spanmålstransporten tilltafi i den grad, att norska handelsflottan löpte ara att mista den betydande ställning, hon hittills innehaft i denna fraktfart och få träda tillbaka för fartyg, tillhörande nationers, som bättre förstått att foga sig efter tidens behof och den moderna handelns förändrade bruk, genom att till en väsentlig del utbyta segelfartyg mot ångbåtar. Första försöket att använda ångfartyg i spanmålsimporten från Svartahafshamnarne gjordes i Norge år 1869, då ett aktiebolag, hvars hufvudsäte är i Stavanger, lät i England bygga tvenne ångbåtar enkom för detta ändamål. Dessa båda ro gjorde samma år ett par resor hvardera till Svarta bafvet. , Företaget lemnade så tillfredsställande resultat, att andra redare snart fanno anledning att anskaffa och sända ångfartyg till berörda fraktmarknad, och tntalet af norska Sngfartyg, som besöker den, har sedan dess med hvarje år tilltagit. Norska ångbåtar, som ankommit till Konstantinopel: År 1869 med last......... 2 om 959 läster. på genomgång 2 om 460 4 om 1419 läster. År 1870 på genomgång 7 om 1698 År 1871 med last......... 2 om 455 på genomgång 9 om 2939 11 om 3394 läster. År 1872 med last......... 4 om 1501 På genomgång 8 om 3471