Article Image
arbetet skulle uppehållas deraf att lösesummorna icke blifvit bestämda. har direktionen, i öfverensstämmelse med gällande oxpropriationslag. till K. M:ts befallningshafvande ingitvit en af direktionens samtlige medlemmar ingången borgen för ersättningsbeloppen och för kostnad och skada. Aktieteckningsbeloppen hafva influtit ordentligt, med undantag af några högst obetydliga belopp; lagliga åtgärder äro dock vidtagna mot det fåtal bolegsmän, som vägrat uppfylla sina ingångna förbindelser. Redan sistl. höst har direktionen beställt följande materiel: 1500 tons räler med tillbehör af hrr Tidn,. Nordenfelt komp. i London; 40 öppna lastvagnar af Göteborgs mekaniska verke stad ; 3 lokomotiv af R. Stephensen i Newcastle; 1200 centner rälspik från Charlottenbergs bruk; axlar och hjul till ofvannämnda 40 godsvagnar äfvensom 2 vändskifvor från England; samt 20 crossingsvinkels från Ankarsrums bruk, hvarförutan direktionen uppgjort aftal om leverans af så stort parti slipers, som erfordras för linien Kalmar—Nybro. Af den sålnnda kontraherade materielen äro levererade 15 godsvagnar, halfva partiet rälspik, alla crossingsvinkels samt större delen af slipers; och ofördröjligen väntas leverans af det öfriga. ehuru troligen leveransen af rälerna kommer att något uppehållas genom de nu lyckligtvis bilagda arbetsstrikerna i södra Englanå. Stationshusen i Kalmar, Smedby, Trekanten och Nybro skola uppföras efter ritningar af ar kitekten Kumlin och äro redan under arbete. De tre förstnämnda uppföras af direktionen, och är arbetets ledning anförtrodd åt handlanden L. Sjöström. Uppförandet af stationshuset i Nybro har byggmästaren Blomdell åtagit sig på entreprenad mot en summa af 9200 rdr, och kommer detta byggnadsarbete att å direktionens vägnar kontrolleras af hr Sjöström. Anbringandet af stängsel kring jernvägen har redan börjat och ledes jemväl detta arbete af hr Sjöström. Arbetet å banan började den 9 September för lidet år. Något öfver 3 mil bana är färdigterrasserad. Tre broar, vid Törneby, Gräsmo och Börseryd, äro hvad grund och murverk angår fallbordade och broarne vid Källtorp och Kalmar under arbete. Femtiotvå afloppstrummor af kilad sten äro färdigmurade; 2400 längdfot bana äro underbarlastade. Terrasseringen af stationsplanen vid Kalmar pågår; den vid Nybro är under arbete. Grunden är lagd till stationshuset vid Kalmar. Arbetsstyrkan har i medeltal under årets 4 första månader utgjort 823 man, och uppgår för närvarande till 1120 man. Pålsboda—Finspongs jernvägsaktiebolag hade den 4 dennes sin ordinarie bolagsstämma. Af öfveringeniörens berättelse inhemtades att terrasseringsarbetet å banan så framskridit, att banval len är formerad för hela jernvägen. med undan: tag af 9000 fot i närheten af Borggård, hvadan endast en del matjordsbeklädningar och pustningsarbeten på den öfriga delen af jernvägslinien återstå. Bron öfver Hellestads-ån vid Borggård, som uppföres med 4 spaun om 26 fot hvardera och lansfästen af sten samt träöfverbyggnad på jernkolohner. är under arbete. Det för jernbanan erforderliga området inom Nerike är exproprieradt och inhägnadt mellan Pålsboda och Hyjortqvarn, mellan hviika ställen äfven telegrafledning är uppsatt. Banan är skenlagd från Pålsboda till Svenrevad på en sträcka af cirka ?4.000 fot och trafikeras med barlasttåg. Med Finspong är uppgjordt om 40 stycken lastvagnar, med Ekenberpgs Söner i Södertelje om vagnsskrof, och med bolaget Atlas är underbandling inledd om tillverkning af personvagnar; kontrakt är afslutet med tyggmästaren Hallström från Stockholm om uppförandet af Finspongs. Hellestad. och Hjortqvarns stationshus, med materialanskaffning, det förra af tegel. de senare af trä. Med den fortgång arbetet nu bedrifves och under förutsättning att vintern ej blir för ogynsam anses banan i sin helhet kunna öpphas för allmän trafik om ett år. Arbetsstyrkan har vexJat mellan 6och 700 man. Till följd af stegrad iodustri inom orten sedsn primitiva kostnadsförslaget uppgjordes har styrelsen ansett mödvändigt att öka banans trafikförmåga medelst tyngre skenor och större antal syllar. föratt med tyngre lokomotiv kunna fortskaffa flera och last-: drvgare vagnar; för att underlätta trafiken och : tillgodose den trafikerande allmänheten ha ett i förhållande till banans längd stort antal stationer hlifvit anlagda. På grund af dessa förhållanden. som ock genom stegrade materieloch! arbetspriser m. m.. kan jernvägen icke fullbor-. das utan ett tillskott af omkring 400.000 rdr; och : beslöt stämman enhälligt. efter någon diskussion. att preferensaktier för det erforderliga beloppet skulle utfärdas. Bolagsstämma hölls i lördags i Göteborg med delearne i Wallåkra stenko saktiebolag. under ordförondeskap af kapten J. T. Berg. dervid revisionsberättelsen öfver sistlidet års räkenskaer och förvaltning upplästes, hvarefter ansvars ribet bevisades styrelsen. Ur en af förvaltaren wid bolagets erufvor. hr Gödecke, afgifven rapmort meddela, vi följande utdrag: KN Bolaget eger för närvarande 1324 särskilda! inmutningar Å stenkol. bland hvilka dock 3661! äro tvist underkastade. De ostridiga innefatta, enligt nu gällande utmålsvidd för stenkolsfyn-j: dighet, ett arbetsfält af ej mindre omfång änl4 24.600 tunnländ, som efter ett värde af 100 rår j j : L 4 j j L r tunnland, representerar ett kapital af 2.460.000 är. hvilket. jemfördt med de hvartill kolFilt blifvit under senaste året försålde i Sverige, vore ganska lågt beräknadt. Lägges härtill det bokförda värdet af byggnader. maskiner. invenxrarier m. m., som uppgår till 151.191 rdr 84 öre, så visar, efterfråndragande af befintliga skulder, bolagets behällna tiligång en summa af 2,815,663 rdr 47 öre, gbersknadt 940,000 rdr för de inmuti om äro tvistige. . Mö utbrytningen hade sistlidet år bragt i dagen 69.700 tunnor rena kol eller 2901 tunnor mera än år 1871. På diverse erbeten. nybyggnader och maskiners snskaffande hade bolaget under år 1872 användt 48.836 rdr 94 öre: Revisorerne yttrade i sin berättelse bland anat följande: j , Vid nu framlagda öfversigt af ställningen är det icke mycket vågadt att påstå. det få industrieb.? associationer finnas i vårt land med så betydande, öfverskott af tillgångar. som Wallåkra stennolsaktiebolag ken framvisa. Det är derför så mycket mera att hoppas. att bolaget snart skall blitva i besittning, al nog rörelsemedel för att göra en så värderik egendom yedera ) 0: böta Ar buslkta att bolaget skulle tecknas för 50.000 -rår aktier Helsingborgs— Hessle: holms jernväg med vilkor af en hibanas anläg: ande till läggs grufyefält vid Billesholm a ka spårvidd med hufvudbanan. seÅvst att bolamed förnyad ( : : j j 1 j J j j 1 1 l t s i E å till KN i å ulle ingå till K. M:tm ; Ertallen om Tastställ se al de vid sistl. års bo-l4 Jagsstämmor antagna förändringar i holagsord; vingen beträffande preferensaktiers ntgifvande. Till styrelseledamöter för innevarande år V 1 des hrr kapt. J. T. Berg på Nääs, ingenlär Ma ; von Snejdern på dito. konsul Henving. 7 ultz i i Non köping grosshandl. J. Tranchell j Lands-i4 k konsul P. Olsson i Helsingborg, af ; f L i f i j j g ( l I ( ; j j j ! 1 E E c) ria ha t. Berg såsom ordförande och ingeniör von D suppleanter ejdern som disponemt, Till styrelse KYald0g grosshandl St, Sterihagen H r. ksdisponenten J, Busck i döte äm öfvvrte A. E. von Rosen i Stock: holm. Till revisorer utsågos k. sekreteraren 4. A. Forselins i Sveckholm.. landssekreteraren VÅA. Holmberg i Wexiö och grosshandl, C. Sire: mus i Göteborg med handl:ne Abr. Asklöf i Norrköping och B. W-. Vytent i. Stockholm till suppleanter. (G. F. T — ingsanstalten vid Lottefors eller Sjörgrå RANE bynrot vi. skrifver Helsingen, vid slutet af förra året nämnde, har just i .dagarne utsläppt sin första sändning å ej mindre än 30.000 välbildade Jaxzyngel, — Jin märkvärdig naurens lek är att en at de inom angtalten utkläckta insivåderna bar tvenne kvar för sig sjelfständiga hufvaden. Denna vårdas netyrligtvis fortfarande: inom anstalten såsom ett kuriosum a ovanligare art. .— Uppbörden å Malmö tullkammare uppgick er Maj till rår .. 181,188: 80: Fx hinder Janusri—Maj till. 866,090: i ö börden änder samFö ÅN SETT ... 187.147: 07. n och 640,928: 91. — Bergadt fartyg. Enligt till Göteborg fngånget telegram fär ångf. Hugin, kapten J. J. Beckeman, hvilket fara fredags afgick fra. Göteborg på resa till Newcastle, i lördags i Nordsjön anträffat Ålandsskonerten Solo, som TER

10 juni 1873, sida 3

Thumbnail