Article Image
— Olyckan på Nässjö—Oscarsha mns banan. Om denna förut omtalade olyckshändelse hölls på olycksstället i närheten af Möckerhult i Döderhults socken den 19 dennes polisundersökning, af hvilken synes framgå, att vagnarnes koppling varit anledningen till olyckan. Tåget var sammansatt af tvenne lokomotiv, sammankopplade med 10—12 st. små och tomma grusvaguar, hvilka efterföljdes af bromsvagnen och 9 stora lastvagnar. De små grusvagnarne äro mycket lätva, smalare och lägre än de vanliga lastVagnarne, så att buffertarne på de förra ej träffa emet buffertarne på de senare eller lokomotiven, utan gå emellan dessa och stöta mot gaflarne. En af lokomotivförarne tyckte det ej vara välbetänkt att koppla de små och lätta grusvagnarne framför de tunga lastvagnare och tror, liksom flere vid undersökningen hörda personer, att, ehuru tåget gick mycket sakta utför den något sluttande banan, någon af-småvagnarne vid pöstötning af efterföljande tunga vagnar hoppat ur spåret och dragit med sig andra och derigenom vållat olyckan. Arbetsförmannen Thomas Wilson, som befallt och ombestyrt Vvagnarnes koppling på det uppgifna sättet, uppgaf vid förhöret, att han äfven förr kopplat vagnarne så som nu skedde, utan att olycka inträffat, och kunde ej uppgifva någon anledning till olyckan, men trodde att en orsak härtill var, att ett af kopplen på småvagnarne gick af. (0. P.)

27 mars 1873, sida 3

Thumbnail