Article Image
— Jernväggolycka. I Oscarshamnsgposte; berättas: En förfärlig olycka inträffade när Möckerhult, 12 mil härifrån å Nässjö Öscarshamns jernväg sistl. lördag ormkrin; kl. 4 e, m, Då nemligen ett arbetståg, fram draget af två lokomotiv och bestående a omkring 20 vagnar, lastade med sten oci grus, passerat en bergskärning, afstängde ängan å båda lokomotiven. Under det tåge sålunda framskred med wvvanligt långsan fart, hoppade främsta vagnen ur spåret, hvil ket äfven blef fallet med de 8 nästföljande den sista, en 8, k. bromsvagn, befunnc sig, utom bromsaren, ett par förmän sam en del af arbetslaget. Af dessa dödades genast och 4 skadades svårt; dessutom fingc flera lättare skador. TLasarettsläkaren dok tor Svensson, som genast efter första un derrättelsen härom, reste med lokomotiv till olycksstället, egnade de svårt sårade den öm maste omvårdnad samt gjorde tillfälliga för bindningar, hvarefter han medtog dem till härvarande lasarett, der i söndags tre amputerades, af hvilka två å båda benen. Af dessa afled en samma dag och en i måndags. A? de vid olyckstillfället dödade voro från Drageryd i Högsby arbetskarlen Per Svensson, arbetsförmännen Johau Petersson och C. J. Svensson, (den andre i ordningen efterlemnar bustru och den sistnämnde hustru och 4 barn, det minsta endast 13 månader gammalt) samt arbetskarlen Johan August från Ruda. Af dem som intogos på lasarettet hafva arbetskarlarne J. P. Nilsson från Drageryd, Per Victor Jansson från Wirstalund i Högsby och Carl Persson från Drageryd nu också aflidit. Arbetskarlen J. A. Carlsson från Lillsjödal, var den ende som ej erhöll nå gon lifsfarlig skade, enär han lyckligtvis endast fick ena axeln ur sitt naturliga läge, från hvilken åkomma han nu är befriad. Ehura vi väl hört ett och annat om möjliga anledningen till olyckan, vilja vi ej gå en blifvande undersökning i förväg med något ordande derom; vi vilja dock ej undanhålla våra läsare de sammanstämmande upplysningar vi erhållit: att hvarken lokomotivförarne eller någon af den öfriga tågpersonalen varit vållande till denna gräsliga händelse, enär de förstnämnde framgingo med största försigtighet samt, sedan olyckan var skedd, visat den största rådighet, bland annat deruti att ögonblickligen med domkrafter upplyfta de vagnar, under hvilka de arma offren lågo döda och lemlästade. Upplysningsvis vilja vi nämna att detta tåg var sammansatt och kommenderades af engelska ingeniörer, hvadan intet svenskt befäl dermed hade någon befattning. —— Statens jornvägstrafik. Ur rappor:

22 mars 1873, sida 3

Thumbnail