Ius ae mm, ,, OM AH BJUV UIDKS AYVGLEIV böjning af vägen, så att de med lätthet kunna på en och samma gång öfverfara olika Idelar af en S-kurva med kort radie och att sålunda lokomotivets längd i sin helhet kan erhålla en obegränsad utsträckning samt att Ihvilken som helst kraft — det vill säga pannoch eldstads-yta — kan tilldelas detsamma. Härtill kommer att dess vigt är I hjul, på sätt som mest befordrar anslutning, jemnt fördelad öfver dess 8, 12 eller 16 så attett dubbelt bogie-lokomotiv kan med hastighet öfverfara kurvor, som iatet annat skulle kuuna passera och kan draga en last, som intet annat lokomotiv af samma nominalkraft kunde röra ur stället. Men utom det att till följd af Fairlies uppfinning, 1okomotivet upphört att utgöra en orsak hvarför bredt spår var behöfligt, gör densamma jemväl kurvor och stigningar till jemförelgevis underordnade saker, ty med tillhjelp af densamma kunna jernbanor byggas så, att de helt nära följa markens naturliga yta, och en stor del af det kostbara ingeniörsarbete, som en föregående tid erfordrade, kommer derigenom att för framtiden kunna urdvarags. På detta sätt förenkladt, stannar lösningen af problemet rörande spårvidd vid öfvervägandet af tvenne hufvudsakliga uppgifter, nemligen befordringsmediets förmåga sarat byggnadsoch underhållskostnaden för öfverbyggnad och rörlig materiel. Det är knappast behöfligt att följa hr Fairlie punkt för punkt i hans vederläggning af hr Seymours uppgifter rörande den komparativa kostnaden för anläggning af bredspåriga och smalspåriga banor. Hr Seymour betraktar en smalspårig bana som vore den endast den bredspåriga med mellandelen borttagen, och han använder medj mycken skicklighet och fintlighet de argumenter, hvilka vanligen framhållas af dem som förorda det breda spåret. Hr Fairlie bevisar, att den förmodade öfverensstämmelsen är helt och hållet förvillande samt kullkastar hr Seymours argumenter så fullständigt, att det knappast tyckes vara för djerft att hoppas, att man nu har hört dem för sista gängen. Den smalspåriga banan icke allenast upptager mindre grundyta, men den erfordrar tillika oansenligare byggnader af alla slag och kan, i anseende tillj de jemförelsevis lättare befordringsmedel hvarmed den trafikeras, liggas medj mindre, lättare och följaktligen billigare! skenor. Gissningsvis uppskattar hr Seymour besparingen i anläggningskostnad tilll endast 10 proc. Hr Fairlie visar med tal . rika exempel att den vanligtvis uppgår till 30 proc., under det hr Pihls erfarenhet ger vid handen att den stigit ända till enl. tredjedel. Dernäst påpekar hr Fairlie att på en: spårvidd som i väsentlig mån öfverstiger 3 fot det ej låter göra sig att använda gods-!: vagnar af de bäst passande proportioner och j! att det är mycket kostsamt att trafikera! med sådana, äfven om de blott närma sig till dessa proportioner. För att en fyrhjulig vagn skall kunna löpa stadigt och med möjligaste största frånvaro af sidosvängning, bör den hafva en längd i hjulbasen motsvarande dubbla spårvidden och detta vilkor, som på en 3 fots bana kan fullkomligt uppfyllas utan att öfverstiga de dimensioner aflbottenytan som passa för den mest ekonomiska forslingen af allt slags gods, fram-: bringar, äfven på en spårvidd af 4 fot 82l tum, en vagn som är onödigtvis stor förj! hvarje slags trafik och som i anseende tilll! dess storlek måste göras mycket stark och ( följaktligen mycket tung i alla dess beståndsdelar. Trafikens fordringar utvisas af ! den last som i medeltal forslas med hvarje. vagn. I Ergland uppgår detta medeltalickel till mer än en enda ton,-emedan det är nöd-; vändigt att vid hvarje station afkoppla och jt qvarlemna den vagn eller de vagnar som! 1 1 E Å innehålla gods, hvilket der skall levereras. Behofvet af hastig befordran af gods görli det omöjligt antingen att qvarhålla en vagn bestämd till någon viss station intilldess den blifvit helt cch hållet fyld, eller att! hälla hela godståget stilla vid en stationj. tills de coli som äro destinerade till samma ; station blifvit aflastade; till följd hvaraf ett, af 40 vagnar bestående tåg, hvarje vagn vägande 4!2 tons och i stånd att lasta 8) tons, ofta affärdas med endast 40 tons t gods, Ett tåg af 40 smalspårsvagnar, hvar-, dera vägande blott 2 tons och i stånd attl, lasta 6 tons, kunde verkställa samma arbete lika väl och med den fördelen att derl: i det senare vore 100 tons mindre dödvigt: att draga. Fördelarne af att blifva qvitt j dessa onödiga 100 tons bestå icke allenast! i minskad kostnad af dragkraft för det lät-, tare tåget, utan äfvenledes i mindre kost: nad för materiel samt ringare slitning af banan. Samma grundsatser kunna med allt skäl tillämpas på passageraretrafiken och hrj, Fairlie bestyrker dem med ett antal af väll; valda exempel samt med tydliga och öfver-: tygande förklaringar. Hr Seynour har sjelf j försökt sig på samma fråga, i det han säger: Hvarje förståndig körsven eller forman! vet att han kan forsla en gifven tyngd en gifven väglängd billigare, om ej hastigare, medelst begagnande af ett godt och kraftigt dubbelt anspann för en passande vagn, än om samma anspann sattes att draga tvål! vagnar, bärande endast hälften så mycket j hvardera, den ena efter den andra, eller om ; han delade sitt spann och satte en häst säri skildt för hvardera af de mindre vagnarne;l: helt enkelt derför att i fall två små vag-)1 nar användes, den ena bakom den andra, ; skulle han få att smörja dubbelt så mångal, axlar och att öfvervinna deras friktion, me-l, dan åtminstone hälften af lasten ligger förl: långt bakom hans anspann för att kunnal: handteras med beqvämlighet, och i fall tvål! enspännare sättas för två mindre yvagnar,l har ban icke blott dubbelt så många axlar, !. utan måste tillika leja en extra körsven;l: ie förehålla honom dödvigt och extra-mägtighets argumenterna i all deras styrka, kan man hålla tio mot ett att han ej skulle begripa ett ord af hvad man sade honom. Härtill genmäler hr Fairlie: Om hr Seymonyrs vän, Gep förståndige körsvennen endast hade fora för halfva dragförmå gan hos sitt goda och kraftiga dubbla enspann med passande vagn och om det hände att 40 utaf 50 gånger hans goda och kraftiga dubbla anann med passande vagn endast forslade 25 till 00 procent af deras dragförmåga, hvad skulle den förståndige körsvennen då göra? Troligen skulle! ban, i sex månaders förlopp, Häll ban kunka ot iden bli ruine; DR ot oh rt AA Jet 7