Andra kammaren, TEOREIERARERSSSEenR — Fridlyst vildt. K. M:t har den 28 sistl. Febr, förordnat: att den genom k. kungörelsen den 11 Februari 1870 för tiden till och med den 10 Juli 1875 stadgade allmänna fridlysning af bäfver skall jemväl efter utgången af nämnda tid tillsvidare fortfara; att den genom jagtstadgan för ejder föreskrifna fridlysningstid under hvarje år från och med den 16 Mars till och med den 10 Juli inskränkes för Östersjön till och med Kristianstads läns dervarande kust till tiden från och med den 24 April till och. med den 10 Juli, så att derstädes jagt efter nämnda fågelslag är tillåten jemväl under tiden från och med den 16 Mars till den 24 April; att jagt efter fasaner är förbjuden hvarje år från den 1 Februari till den 15 Oktober samt att jagt efter elg är inom Elfsborgs län helt och hållet förbjuden intill utgången af år 1875. ——— — Militära utnämningar och afsked K; M:t har den 28 nästl. Februari utnämnt och förordnat: till regementspastor vid Skaraborgs rege mente, hofpredikanten, brunnspredikanten vid Medevi helsobruan, vice pastorn i Winge församling af Skara stift C. E. E. Stolpe; och till underlöjtnant i armen, f. d. fanjunkaren vid Kalmar regemente, svärdsmannen C. F. Lindberg. Samma dag har K. M:t, på ansökningar, beviljat afsked för: Andre bataljonsläkaren vid Westgöta regemente, med. lic. J. G. Frykman, och underlöjtnanten i Kronobergs regemente C. J. F. Dillberg. — Lotsstyrelsen. K. M:t har samma dag till kamrerare hos lotsstyrelsen utnämnt och förordnat t. f. kamreraren derstädes, kammarskrifvaren i k. förvaltningen af sjöärendena A. W. Feychting. — Statens jernvägsbyggnader. Sedan 1872 års riksdag, till fortsättande under innevarande år af statens jernvägsbyggnader å norra och östra stambanorna beviljat ett extra anslag för detta år af 5,000,000 riksdaler samt K. M:t dels den 18 September 1872 bemyndigat styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader att för arbetenas fortsättning å nämnda båda stambanor hos statskontoret i mån af behof lyfta 1,000.000 riksdaler i förskott på ofvanberörda af riksdagen beviljade anslag; dels den 18 nästlidna Januari tillåtit styrelsen i afräkning på samma anslag hos statskontoret lyfta ytterligare 600.000 riksdaler; så har bemälda styrelse, med skrifvelse den 31 nästlidna Januari till K. M:ts pröfning öfverlemnat plankartor, profilritningar och tabeller, innefattande planer för arbetenas fortsättning å norra och östra stambanorpa under är 1873; varande af styrelsen härvid hufvadsakligen anfördt: 1:o Beträffande norra stambanan, att den för innevarande års arbeten å denna stambana föreslagna arbetsplan omfattade alla å bandelen mellan Upsala och Krylbo återstående terrasseringsoch skenläggningsarbeten äfvensom trafikstationernas fullbordande, så att denna bandel måtte kunna före utgången af innevarande år för allmän trafik upplåtas; samt att å bandelen mellan Krylbo och Storvik å Gefle—Dala jerväg ytterligare detaljundersökningar och utstakningar under nästlidna är verkstälts, i ändamål att vinna förbättringar i den förut undersökta liniens såväl plan som profil, men att dessa undersökningar icke gifvit anledning till nägra väsentliga förändringar i den äldre liniens riktning sädan densamma antagits blifva vid anslagets beviljande för norra stambanan, utan endast delvis till smärre förändringar, hvadan styrelsen anhöll om godkännande af berörda bandels sträckning sådan densamma vore å plankarta och ritningar utmärkt; 2:0 Beträffande östra stambanan, att den för innevarande år föreslagna arbetsplan om fattade alla de å bandelen emellan Linköping och Mjölby återstående arbeten, så att denna bandel måtte kunna under året för allmän trafik upplåtas; att under nästlidna är noggranna och detaljerade undersökningar verkstälts för utrönande af tjenligaste sträckningen för östra stambanans fortsättning mellan Mjölby och Nässjö station å södra stambanan, hvilka undersökningar gifvit vid handen, att nu föreslagna å bifogade plankartan utprickade linien, hvilken berörde sjön Sommens norra ända och ginge vester om sjön Relången, på grund af fördelaktigare terrängförhållanden, vore ändamälsenligare än den äldre undersökta linien, hvarifrån den dock icke vore särdeles afvikande; bemställande styrelsen att denna sålunda öreslagna riktning måtte godkännas. Vid föredragning af detta ärende den 7 istl. mänad har K. M:t gillat hvad styrelen föreslagit dels i fråga om sträckningen ut norra stambanan från Krylbo till Storriks station å Gefle—Dala jernväg och af stra stambanan från Mjölby till Nässjö, lels ock beträffande arbetenas fortsättande inder innevarande år å nämnda stambanor, lt i öfverensstämmelse med de af styrelsen nsända plankartor, profilritningar och tabeler; hvarjemte statskontoret anbefalts att, ppå styrelsens i mån af behof skeende revisition, tillhandahålla styrelsen det förlt OR EEEE OR ————————— — Tao hav för afgimt att fran R IA LP 00 MM AX mh vs fn AA dt me mm