Article Image
damtag beträffande ett par stycken af jer vägen i trakten af Ålmarestäk och på öms bidot om Ekolsundsviken, i hvilka delar bo kamsäirektionen anhösl att särskildt få in omma med plan. Styrelser Ior allmänn: väg. och vattenbyggnader, häröfver höra anförde bland annat, att, hvad särskildt be sdp? Ingifven ritning till ävtngöro öfve Jern till Köring eller Köpings å, de -.wugeN både för jernvägen och vattenvä gen vore bäst, om öfvergången af nämnd: kunde ske på annan och lämpligare punk än den i frågasatta, der bro blefve svår at verkställa och, sedan den blifvit anlagd, städse blefve utsatt för äfventyr äf seglationen liksom seglationen komme att lida hitider af bron på detta ställe. Frågan blef derför af K, M:t återremittetöd till Vägoch vattenbyggnads åtyrollen med befallning att efter föregåen ae utredning utlåta sig, huruvida, utan afse. värd kostnad för sökande bolaget, en lämpligare punkt än den af bolaget föreslagna kunde för jernbanans framdragande öfver Köpingsån beredas; I anledning häraf har sistnämnda styrelse id hört vederbörande i Köpings stad, hvilka genom utsedda ombud helt nyligen afgifvit sitt yttrande i ärendet och dervid instämt i de uppgifna olägenheterna samt protesterat mot segelledens afskärande genort den föreslagna svängbron, För tndvikande af svängbron häfvå olika linier blifvit undersökta, äf hvilka utsedde komiterade förorda en linie, betecknad D, med fast bro ofvan om Köpings hamn och inom stadens område, hvilket arbete dock för kommunen skulle åstadkomma icke obetydliga uppoffringar. Konungens befallningshafvande i Westmanlands län har äfven biträdt, hvad Köpings stads ombud härutinnan föreslagit. Äfven styrelsen för allmänna vägoch vattenbyggnader har den I dennes afgifvit förnyadt utlåtände, och har styrelsen, som Aberöpat flere prejudikat, då jernväg dragits öfver segelled säsom vid Mälarehamnen, Södertelje, Göta kanal, Jönköpings och Wenergborgs hamnkanaler, likväl ansett den af bolagsstyrelsen föreslagna rörliga svängbron icke böra komma till stånd, enär, bland annat, jesbanan kowme att luta ned till bron, hvilket i Betydlig mån skulle öka äfventyrlighöten, hvarjemte, om bron såsom afsedt Värit byggdes snedt öfver farleden, fartygs framhalning i viss mån försenades o. s. V. Vägoch vattenbyggnadsstyrelsen hemstöller, att, .å det planen för Stockholm—Westorås-banans anläggning mellan Kolbäck ock Köping inåtte kunna gillas, aktiebolafet måtte anbefallas låta å vederbörande ritning utlägga banans läge vid Köping, på sätt nu blifvit i fråga stäldt. Under det ofvan berörda ärende af veder börande handlades, inkom en af de sista dagarna wnder förra året bolegsdirektionen till K. Mit med en förnyad skrift i ämnet, dertiti direktionen anhöll, dels att K. M:t måtte medgifva bolaget ytterligare anstånd till utgången af innevarande år med underställande af planen till jernvägsarbetet vid Almarestäk och Ekolsundsviken äfvensom rörande bestämmandet af de blifvande stationernas på jernbanan läge, dels ock att, derest på någon viss mindre del af banan hinder skulle möta att fastställa den plan, som redan blifvis K. M:ts pröfning underställd, K. M:t måtte fastställa de delar, der sådana hinder ieke möta. Denna senare hemställan motiverades hufvudsakligen med nödvändigheten att verkställa och påskynda åtskilliga å jernvägen förestående eller redan påbörjade arbeten. Äfven häröfver bar styrelsens för allmänna väg: och vattenbyggnader utlåtande af K. M:tinofordrats; och beträffande bolagsdirektionens anhållan om faställelse af vissa delar af jernvägsplanen, så fäster styrelsen uppmärksamheten derpå, att möjligen uppkommande rättstvister kunde blifva svårare att reda, i fall arbetsplanen delvis och vid skilda tider gillades, men styrelsen finner något afgjordt hinder för dylikt partielt gillande dock icke förekomma. Sedan frågan om anbringasde af bro i grannskapet at Köping numera tyckes hafva. kommit på det klara, efter det såmtliga ve-). derbörande funnit den samma böra förläg-: gas icke, såsom förut varit i frågasatt, öf-Å. ver segelleden till Köping, utan ofvan omj; Köpings hamn, torde några hinder numeralicke möta för fastställznde af planen, i hvad den. nu föreligger till K, M:ts gillande. K. M:t har, såsom vi tro ozs veta, vid mer än ett föregående tillfälle meddelat slikt partielt fastställande af planer till jernvägsanläggningar. — Bränvinstiliverkningen i riket. l: Enligt afslutadt sammandrag ha under tiden från den 15 Januari till den I i denna månad vid 247 brännerier tillverkats 1386,054 beskattningsbara kannor bränvin, eller redu-:; ceradt till normalstyrka 1,428.921,6 kannor. : Lägges härtill detunder tillverkningsåret förut tillverkade 9.285.757 beskattningsbara kannor, likaledes reduceradt till normalstyrka 9,572,945,4 så utgör tillverkningen under — tillverkningsåret hittills ............ 11,001,867,0 kannor. Förra året uppgick tillverkningen under motsvarande period till ... 1,227,940,5 k:r,

10 februari 1873, sida 3

Thumbnail