Article Image
vernattning. Med frisk Iufiström ide högre regionerna kan färden hastigt och lustigt gå för sig; ja, en verldsomsegling skulle kunna tillryggaläggas på kortare tid än en affärsresa, mellan Stockholm och Göteborg fordom kräfde. Ännu är visserligen icke luftseglingskon. sten nog fullfjädrad för att med någorlunda trygghet kunna erbjuda sig att taga polar resande vetenskapsmän på sina vingar. Ännu kan ballongens gondol förefalla att vara ett alltför bräckligt fartyg, ehuru vår öfverty. gelse är, att hvilket ektimradt fartyg som helst, dess jernbultar och kopparförhydning inberäknade, skall befinnas vara ett ännu bräckligare fartyg, der det ligger inklämdt mellan skyhöga, öfvervältrande isberg. Åtminstove borde ingen polarresa företagas. utan att till besättningen hörde en erfaren atronant, den der, s5som dufvan ifrån Noacha ark, vid sina tillfällen kunde flyga upp för att taga omnejlen i besigtning. är en krans a? isberg stänger utsigten ifrön mastkorgen, då kan det behöfvas att i gondoler stiga ännu högre upp, för att speja rymden och utforska, hurnvida något isfritt haf kan förefinnas bortom isbarrieren. Ja, fann man under Paris belägring luftseglingskonsten af någon nytta, så förmodar jag att man deruppe i höga norden, mången gång ruvdtomkring belägrad af öfverväldigande isbatterier, skall i den finna en ännu oumb gare bundsförvandt. Med ett ord: lika b höflig som kompassens uppfinning var för Amerikas upptäckt, lika behöflig tro vilnftseglingskonster vara för nordpolens igenfinnande. MA man arbata på den förras för fullständigande, då skall — så förmoda vi — den punkt snart ligga inliständigt upptäckt, kring hvilken icke ulleaast jordklotet, utan så mycken vetenskaplig eller nyfiken äflan i detta ögonblick radierar. IL.

13 december 1872, sida 3

Thumbnail