Article Image
MIM PB 00 VAD On MMA VM MM BR MAA orkanen den 13 dennes drabbat en stor del af Malmöhus läns kustbefolkning. De an senliga belopp, som redan första dagen tecknades af framstående medlemmar inom samhället, ådagalägga, säger Sydsv. Dagbl., det lifliga deltagande, hvarmed de af olyckan hemsökta omfattas. Från Helsingborg skrifves den 25 dennes: Uppmaning till insamling af bidrag åt dem, som i Danmark lidit genom den senaste orkanen och öfversvämningen, har i dessa dagar utgått från en del i nordvestra Skåne bosatte danskar samt danske vice konsuln härstädes. Teckning af ganska betydliga summor har redan egt rum. — Kristina Nilsson-Rouzeaud. I Petersburg-tidningen Nordische Presse för den 20 dennes yttrar bladets musikrecensent följande om vår landsmaninnas uppträdande på kejserliga operan i Faust: Jag kommer sent, men jag kommer dock nu med några ord om fru Nilsson-Rouzeaud. Den genialiska artistens två första roller här ville jag — icke kritisera, det är icke rätta ordet, utan beundra; men jag mäste denna gång nöja mig med Faust, en annan gång skall jag återkomma till Hamlet. Det finnes talanger, hvilka genom studium, erfarenhet, mödosamt arbete svinga sig upp till en viss höjd, men det finns också andra, många dock icke, hvilka äro födda konstnärer. Till dessa sednare hör den märkvärdiga svenska sångerskan, den värdiga efterträderskan till sin landsmaninna Jenny Lind. Teknik, rutin kunna förvärfvas, innötas, men gudagnistan, som i hvarje fras, hvarje åtbörd, om än aldrig så enkel, strålar klar i den stora konmstnärinnans naturliga enkelhet i föredraget — den är medfödd, den kan man ej tillegna sig. Vid den första bekantskapen med denna sångerska bländas man icke genom stämmans styrka och prakt, såsom händelsen är med Adelina Patti, utan man värmes af den outsägliga innerlighet, med hvilken hon oemotständligt intager åhöraren och omärkligt öfverväldigar honom. Hennes vackra, men icke synnerligt starka sopranröst är af en beundransvärd egalitet och mästerlig teknisk utbildning; hennes sång är genomträngd af en skådan poesi, innerlighet och mängfaldighet i uttrycket, en sådan adel och naturlighet, i förening med ett så mästerligt spel och fulländad mimik, att man ej här på de genaste tio eller femton åren funnit alla dessa egenskaper förenade hos en konstnärinna. Margarethas parti i Faust blef af fru Nilsson ej föredraget så ytterstlysande som af Patti, icke så skälmskt lifligt — specielt juvelskrins-arian — som af fru Lucca, men deremot lugnare, enklare, ända in i de finaste nyanserna genomtänkt, det utfördes med en beundransvärd helgjuten het, som icke kan beskrifvas, utan blott förnimmas. Föredraget af balladen, juvelskrins-arian, den stora duetten, det utomordentligt djupttänkta spelet i den stumma scenen i domkyrkan, kunna i alla hänseenden betecknas som höjden af dramatisktmusika!iskt mästerskap och skänka åt åhö raren den fullaste, den renaste konstnjutBing.

27 november 1872, sida 3

Thumbnail