STOCKHOLM den 29 Oktober.cs Ett och annat från sista stats fa fr (0: TeVISLIONeN. i IL 18 Riksdagens år 1870 församlade revisorer te funno sig böra, i berättelsen om riksgälds-dc kontoret, framlägga en kort redogörelse för lat de jernvägsbolags ställning, hvilka af sta jm ten erhållit låneunderstöd och i hvilkas reinc visioner staten eger att genom ombud del-jor taga, hvarjemte revisorerne till riksdagen jti hemstälde, att anhållan måtte göras hos ti K. M:t, att af berättelserna om de ärligajst revisionerna af i fråga varande jernvägaride exemplar måtte aflemnas till fullmäktige ijaf riksgäldskontoret, på det att de skulle sät-(5: tas i tillfälle att bedöma, huruvida från de-jwm ras sida några åtgärder erfordrades för be-15! varande af riksgäldskontorets rätt och sär (fö kerhået för de utgifna lånens fortsatta liqviri derande. Vid påföljande riksdag upplystes, lti att revisorernes framställning redan ledthi till vederbörlig åtgärd från K. M:ts sida,lsi hvadan någon skrifvelse i ämnet ej behöfde jla aflåtas. d De tvenne sista statsrevisionerna ha se-In dermera gått vidare på den väg, som så-jk lunda blifvit beträdd, och detta med godajs skäl, såsom följande fakta och erinringarj2 skola ådagalägga. i Gefie—Dala jernvägs-aktiebolag erhöll af k 1853—1854 årens riksdag ett lån ä 2,400,000 rdr mot 2 procents ränta och 1 procents årlig amortering, hvarvid dock genom statens n kontrakt med bolaget åt K. M:t förbehölls? rätt att, när behållna inkomsten af jernvär? gen, efter afdrag af den ärliga inbetalningen 5 ä det af staten erhållna län, öfverstege 6 b procent å det af aktieegarne tillskjutna kad pital, föreskrifva hur stor del af detta öff Vverskott skall afsättas till jernvägens förbn bättring eller vidare utsträckning, samt att, ) om den ärliga behållningen ändock uppgår ! till 8 procent å aktieegarnes tillskott, be-)! stämma med hvad belopp amorteringen å skulå den till staten bör ökas. På grund häraf 8 blef bolaget från och med 1868 ålagdt atti? öka amorteringen med 1proc. Sistlidet årsi! revisorer anmärkte, att är 1870 en utåel-Å! ning till aktieegarne skett, motsvarande 18 d (aderton) proc. af tillskjutna aktiekapitalet, ! på samma gång till jernvägens förbättring 1 eller vidare utsträckning afsatts 8,3 proc., och uttalade revisorerne den åsigt att, när behållningen öfverstiger 8 proc., åtminstone hälften af öfverskottet borde, utöfver ursprungligen stadgade 3 proc., användas till påskyndande af amorteringen. Denna framställning föranledde en förklaring från bolagets direktion, hvars haltlösa advokatyr, för att slippa ifrån ökad amortering, ingalunda förbättrades af den ohöfviska ton, hvari den afgafs, och som ej heller hindrade statsutskottet vid sistl. riksdag att formligen underkänna invändningarna; emellertid. föreslog utskottet att ej då någon åt gärd företaga, alldenstund K. M:t, som redan innevarande år skulle komma att taga de ofvan anförda kontraktsbestämmelsernas tillämpning i öfvervägande, ej lärer underlåta att tillse behörigt iakttagande af statens rätt och fördel, och härvid lät riksdagen bero. Senast församlade revisorer meddela nu, attår 1871 behällna inkomsten utgjort 27,24 proc. eller rättare, om deri inräknas de å den väl underhållna jernvägens värde afskrifna 156,178: 50 rmt, 33,73 proc. å aktiekapitalet. Under töratsättning, att K. M:t nu kommer att utöfva sin i kontraktets 3 6 medgifna rätt att årligen bestämma om användningen af det belopp, hvarmed behållna inkomsten för året öfverstigit 8 proc. å aktiekapitalet, hafva revisorerne, ehuru delande 1871 års statsrevisions åsigt, ej ansett sig böra framställa något yrkande. Revisionsberättelsen meddelar, liksom i förbigående, en uppgift som förefaller oss vara särdeles betecknande, nemligen att K. M:t, för fastställandet af trafiktaxa, funnit sig nödsakad att genom landshöfdingeembetet i Gefleborgs län affordra bolaget nödiga räkenskapsutdrag, emedan detta ej, sin pligt likmätigt, sjelfmant insändt erforderliga handlingar. Denna åtgärd må båda godtför framtiden, men antyder på samma gång att K. M:t tillförene ej inlåtit sig på en sådan årlig undersökning och pröfning af bolagets ställning, som uppenbarligen afsågs, när åt K. M:t förbehölls att, under vissa förutsättningar, bestämma om aåmorteringens ökande. I stället är det bolaget, som nn mera ynnestfullt erbjudit sig att öka amorteringen från 2 till 4 proc., i hvilket erbjudande tydligen skönjes en verkan af den framställning, som i fjol så innerligt förargade bolagsdirektionen. Denna verkan är visserligen sen och ovillig och allt för obetydlig, men likväl bättre än intet, helst som den lemnar rum för den förhoppning, att direktionen, med ökad betänketid, skall komma till ännu bättre insigt om sina förpligtelser mot staten, som till 2 proc. ränta lemnat ett kapital, hvaraf bolaget skördar så lysande afkastning. Rörande Ystad—Eslöfs Jernväg anmärka revisorerne, att ännu ingen reservfond för jernvägens framtida underbåll blifvit bildad ehuru i bolagsordningen stadgas, att medel dertill årligen skola afsättas, och ehuru bolaget eger en från föregående år samlad behållning af 120,000 rdr utom en vinst för år 1871 af mer än 18,000 rår. Landskrona—Eslöfs jernväg lemnade år 1870 en behållning, motsvarande 8,33 proc. af aktiekapitalet. Revisorerne erinra att, om behållna inkomsten, efter afdrag af inbetalningen å skulden till staten, öfverstiger 6 proc. å aktieegarnes tillskott, K. M:t enligt kontraktet mellan staten och bolaget