Article Image
ao a oo TUNT IEEE MV AA NAN TERM den mindre tidsenliga ångfartyget Jon Sigurdsson, hvilket hittills gjort routen BergenIsland, med ett mer ändamålsenligt. I det hela taget har det under de senaste månaderna äfven hos oss visat sig spår till den lust att grundlägga nya akieföretag och utvidga äldre, hvar 1 hör så myceket från det europeiska f Men det ) måste tilläggas, att gt ifrån, att dettahar urart adel, att det snarare trots en på penningar har it eröfra allmänhetens förtr som ha burit alla kännetecken en solid grundtanke. Oaktadt rsigtighet eller räddhåga a os sida uppdyka dock ständigt planer, t. e nast till en utvidgning af bearbetningen af de rikhaltiga svafvelkisgrufvorna vid Undals verk i södra Throndhjems amt, Af det önskade aktiekapitalet — 150.000 spd. — är en tredjedel redan tecknadt här i landet, och från Hamburg har anbud ingått att öfvertaga, de öfriga två tredjedelarne. Utförseln af svafvelkis från Norge har under de senaste åren varit mycket betydlig och tilllika i det hela taget rätt iabringaude, och från Undals grufvor päräknar man genom en utvidgad verksamhet, som kan producera 250.000 skeppund svafvelkis . årligen, en vinst af icke mindre än 46 procent netto, ander det att vinsten, till och med om produktionen inskränkes till 60,000 skeppund, ändock skall bli 11 procent. Svafvelkisen vid denna grufva är ovanligt ren; verket har ständigt kunnat garantera en svafvelbalt af 44 procent. Sakkunnuige ha intygat lagrets mäktighet, och brytniogen kräfver ringa utgifter. Hvad som hittills har varit till hinder för att i önskvärd grad taga vara på dessa rikedomar har varit den besvärliga transporten. Detta skall nu afhjelpas genom att använda 50,000 spd. af det nya aktiekapitalet till anläggning af en häst: jernbana från verket till Störens jernvägsstation, Ett par af de största svafvelkisgrufvorna i Norge — Vigsnes och Ytteröns — egas af utländiogar, den förra af ett belgiskt och den senare af ett engelskt bolag, och det vore önskligt, att man denna gång förhindrade, att dettå förnyas med en affär, som tyckes erbjuda så säkra och så lofvande nutsigter. j För några månader sedan var det mycken fråga om Undals grufvor, nemligen då det skulle bestämmas, om jernbanan mellan Kristiania och Throndhjem skulle dragas öfver Röraas eller genom Kvikne, der de Undalska grufvorna äro belägna. Kvikneliniens försvarare framhöllo mycket starkt den trafik, de kunde skänka banan; men då ville man icke sätta något förtroende dertill, och banan bestämdes: skola gå öfver Röraas. Sedermera har det visat sig, att den förlängning af afståndet mellan de båda ytterpunkterna, som Röraaslinien skulle medföra, ) skall bli ännu större, än som ursprungligen påräknats; och kommer nu härtill, att på Kviknelinien öppnar sig en omfattandel: transport från Undals grufvor, på sammal. gång det tyckes gå tillbaka med Röraas kopparverk, torde den tid icke ligga så öf ver måttan aflägset, att det skall ske så, som under jernvägsstriden i storthinget och af pressen förutsagts, nemligen att jemte lokallinien öfver Röraas skall läggas enj genomgångslinie den kortare vägen genom : Kvikne dalsänka. I. synnerhet torde det vara utsigt härtill, om de öfriga norskajjernbanorna fortfara att visa den progres sion, som under det senaste året har vårit fallet, och som kan sägas innehålla en särdeles glädjande öfverraskning. Under det att desammanlagda trafikinkomsterna vid de sunnanfjellska jernbanorna under de senaste åren voro nästan stillastående — de utgjorde år 1868 tillsammans 407,000 spå. och hade år 1871 icke stigit till mer änj: 446,000 spd. — ha de redan under de 8 första månaderna i år utgjort 366.000 spd. mot 281,000 under motsvarande tidrymd i fjol, hvilket således utgör en tillökning afl icka mindre än 85,000 spd. eller för helå äret, beräknadt efter samma progression, öfver 120,000 spd. Hufvudsakligen beror väll detta på det allmänna: förökandet af välståndet; men till stor del har det säkerligen äfven sin orsak deri, att de jernvägsstumpar, som vi förr hade, ha blifvit mer och mer sammanknutna, dels inbördes, dels med det sven I ska jernvägssystemet.. Sammanknytningen af hela det sunnanfjellska jernvägsnätet är nu fullbordad genom den i sistlidna vecka l. för trafiken öppnade banan mellan Kristiania och Drammen, Det har nu en längd af sammanlagdt 34 norska mil, hvaraf på den: vestra delen — Kristiania—Drammen— Randsfjords-banan med sina två sidogrenar. till Kongsberg och Krödern — komma nära 18 mil och på den östra — banorna från Kristiania till Eidsvold och till den svenska gränsen — 16 mil. Det återstår nu att sammanbinda det stycke jernväg, man har i Hedemarken, med Throndhjem på ena sidan och med Kristiania på den andra; det förstnämnda skall ske genom den sistl. vår af storthinget beslutna stambanan öfver Röraas, och det andra skall väl icke låta länge vänta på sig. När man inberäknar detta jernvägsstycke från Hamar till Aamot samt banan från Throndbjem söder ut till Stören, är bela längden at de norska banorna nu nära 44 mil, hvilka erfordrat ett anläggningskapital af 8,100.000 spd. Den nyaste bland linierna — den mellan Kri stiania och Drammen — har varit jemförelsevis mycket kostsamt att bygga; den har på en sträcka af 4!2 mil kostat omkring 1 million spd., , hvaraf 60 procent anskaffats genom ett på banan upptaget obligationslån. Emellertid hyser man godt kopp, att denna anläggning skall visa sig rentabel; i gyn: nerhet räknar man på en temligen betydlig persontrafik. . Sedan ofvanstående var skrifvet, har posten rörande två af de här ofvan omnämnda ämnena — det tyska skälfångarebolaget samt Weyprechts nordpolsexpedition — medfört underrättelser, som äro af så mycket intresse. att jag anser mig böra meddela dem här såsom ett slags postekriptam. Från Tönsberg berättas, att ångfartyget Grönland, tillhörande nämnda Deutsche Polat-Schiffart gesellschaft, såsom dess officiella titel är, och fördt af norrmannen kapten Melsom, har ankommit dit i hamnen och skall öfveroo nn AA RA RR

17 oktober 1872, sida 3

Thumbnail