by P TERRSLALARAU KR BA GAR a 2 UVA GIG UV PURPUR, SA e lItalien 10, från Sverige 9, från Danmark n I Tyskland och England resp. 7, från Neder , länderna 5, från Österrike och Ryssland g I resp. 2, från Portugal 1, från Norge, Fin land, Spanien och Grekland ingen. En och tlannan siffra torde dock kunna höjas, åtmin elstone för Frankrike och Portugal. H. H. , Ås 4 orm I Strödda underrättelser. Kommunikationsväsen. En ångfartygsreform. De ångfartyg, som för närvarande besörja passageraretrafiken mellan England och Frankrike, ha ingalunda hållit jemna steg med jernvägarnes utveckling i vår tid, och det har derföre ständigt varit en älsklingsuppvppgift för utmärkte civilingeniörer och vetenskapsmän att åstadkomma förbättrade kommunikationsmedel öfver Kanalen. Någre taga förnämligast till syftemål att förkorta resans långvarighet; andre vilja förekomma sjösjuka, men alla påyrka de större och kraftigare ångfartyg, hvilka åter kräfva större djup och mer eller mindre kostsamma hamnanläggningar på båda sidor om Kanalen. Det arbetas emellertid nu på att införa ett alldeles nytt system, hvarigenom de nuvarande hamnarne kunna begagnas, och som skall göra det möjligt för de resande att komma öfver Kanalen på ett lika lugnt och behagligt sätt, som om de tillryggalade samma afstånd på jernTlväg. Detta system, hvars nppännare är Henry Bessemer, består i ett särskildt slags säkra och beqväma ångfartyg, som skola inrymma Pen rarne i en ster salong, som är upphängd midt i Tängfartyget ungefär på samma sätt som en skeppskompass. Det är enligt Times nu två år sedan Bessemer först riktade sin uppmärksamhet på upgiften att bygga passagerareångfartyg, så inrättade, att de licke kunde ha de skakande och svajande rörelser, som förorsaka sjösjuka. Någre ha föreslagit att på särskilda ställen i fartyget upphänga T bord, stolar och kojar på axlar, liksom man plaTcerar SKpPSKompasser, för att hålla dem i en horizontel plan; men härvid förbisåg man, att I hela kompassen, ehuru den hålles horizontelt, likväl sjunker och stiger, alltefter som fartyget fangar och rullar, och rör sig alldeles lika mycet som den del af fartyget, på hvilken den är fastgjord. Att upphän a kojer på de ställen på ett fartyg, som följa dettas svängningar, vore derföre till intet gagn för att förhindra sjösjuka. Bessemer insåg, att det först och främst var af vigt, om hans id skulle sättas i verket, att salongens tyngdpunkt sammanfölle med den medelunkt, omkring hvilken fartyget svajar och rular. Men den del af ett ångfartyg, på hvilken denna i teoretisk mening orubbliga punkt befinner sig, är upptagen af maskinerna och ångpannorna; han beslöt derför att placera dessa föroch akter-ut och att i rörelsecentrum fästa en rund salong, som skulle hållas i horizontel ställning förmedelst en tang motvigt under densamma. Om denna plan hade blifvit satt i verket, skulle man ha haft ett stort cirkelrundt rum af 45—50 fots diameter och 24 fots höjd, upplyst genom ett stort skylight och med ett galleri rundt omkring invändigt. Bessemer använde mycken uppfinningsrikhet på arrangementets detaljer, men han upptäckte dock snart, att ett simpelt fästande på axlar, till och med på fartygets rörels ecentrum, icke kunde; motverka de båda orsaker till skakningar, som salongen vore underkastad, och som det var mycket vigtigt att förhindra, nemligen först och främst den natarliga benägenhet att svänga, som hvarje hängande kropp har, när dess stödjepunkt icke är i bestämd hvila, och för det andra den stora svårigheten att hålla ett rörligt golf follkomligt stilla, när hundra eller åtminstone ett stort antal menniskor promenera på det eller möjligen till och med plötsligt strömma till den ena sidan för att betrakta ett förbiseglande fartyg eller någonting annat. som ådrager sig uppmärksamhet. För att undanrödja denna svårighet var det nödvändigt att uttänka en metod, hvarigenom fortfarande en rörelsekraft kunde användas, bvilken förmådde motverka och kontrollera hvarje skakning, som kunde förorsakas af ständiga eller tillfälliga rörelser. Bessemers erfarenhet i afseende på användandet af hydraulisk kraft för attreglera rörelsen i de af honom begagnade apparaterna för stålfabrikation satte honom i stånd att finna ett piggt medel. Somlige af våra läsare känna anske så mycket till stålfabrikationen, att de veta, att en gosse, stående på en hög platform, 60 fot från apparaten, blott behöfver vrida på ett handtag för att så hastigt eller långsamt, han behagar, röra den stora, 16 tons vägande reservoiren och hälla ut ungefär 5 tons flytande stål ur den, nästan lika lätt, som ett fruntimmer slår i en kopp te. Denna samma kraft kunde naturligtvis användas som ett medel icke blott att reglera de oe af den upphängda salongen, som olikheter I fördelningen af dess belastning förorsaka genom passagerarnes rörelser, utan äfven att motverka den tendens till svängningar, som hvarje hängande kropp har, hvars stö ioynkt icke är i absolut hvila. Användandet af denna reglerande kraft gjorde några modifikationer i den ursprungliga planen nödvändiga, och i stället för den cirkelrunda salongen måste mån ha en aflång. Sedan således skeppets rullande rörelse på ett tillfredsställande sätt var motverkad, måste man dernäst a i betraktande fartygets längdaxels fallande och stigande, hvilket beror på fartygets längd, byggnadsform, fördelningen af lasten och hastigheten. Tenna rörelse skall likväl. pm man konstaterar ett ångfartygh med gillbörlig uppmärksamhet på dessa omständigheter, vara så ringa, att den knappt blir märkbar i den centralt placerade salongen. På en modell af det projekterade ångfartyget, hvars köllängd var 20 fot, visade den upphängda salongen blott en lutning af 1—1, grad från det horisontella planet, när fartygets däck hade en lutning af 28—30 grader. en hydrauliska prat som Bessemer, har uppfunnit för att hålla salongens golf I jemihvigt, är försedd med ett par fint markerande jemnvigtsventiler, och en persom som håller blicken på ett sprit-vattenpass, an genom en lätt rörelse på ett handtag, hvilket liknar handtaget på en brefkopiepress, reglera desvagaste skakningar af salongen. Om nio eller tio månader kall allmänheten få tillfälle att praktiskt bedöma uppfinningens värde. För närvarande byggas två fartyg för kanalfarten; hvardera af dem är 850 fot långt; da skola förses med maskiner på 5000 indicerade hästkrafter och. vara i stånd att tillryggalägga 20 engelska mil i timmen. Den aflånga salongen skall bli 50 fot lång, 30 fot bred och 20 fot hög. Ofvanvå salongen fär ett öpnet promenaddäck, 70 toflångt och 18 fot bredt,ungöfar fthögrs än fartygets öfversta däck. Aiisedde ingöniörer, som ha undersökt uppfinningens detaljer och besett modellen, ha uttålat sitt fulla förtroende till planens verkställbarhet. Det är klart, att principen kan användas på alla passa gerareknigfartyg, särskildt äfven på dem, som gå öfver Atlantiska oceanen. op TO FE KE TI SER Of O E Polisväsen, Londons polis. I Kjöbenhavnstidningen Dagstelegrafen läses ett utdrag ur ett den 26 Augusti dateradt bref rörande detta ämne, hvilket vi här er oförändradt, med de anspelningar på den kjöbenhavnetå det innehåller: ad Polisen, 74 vilsmästaren i London har i dessa dagar afgifvit sin berättelse om polisens verksamhet sistIlidet år. Polisen spelar, som bekant är, en mycket betvdande rall Spelar, 50 : bekant är dan mye