Article Image
Imvorten till Importen till distriktet från Sverige beräknades till 9,834,200 francs mot 6,695,000 francs år 1870 och har hufvudsakligen bestått af trävaror. hafre och jern. Exporten till Sverige kan. i följd af omöjligheten att erhålla säkra uppgifter, endast uppskattas till ett ungefärligt belopp af 450,000 å 500.000 francs, förutom 220 koll. Paris-artiklar till obekant värde, och har bufvudsakligen bestått af kolonialvaror, vin och raffineradt socker. Importen från Norge beräknades till 3,103,700 francs, mot 4.034,000 francs 1870. Exporten till Norge uppskattades ungefärligentill 565,000 francs. -Införseln af trävaror har varit mindre än under föregående år, i följd af de lager, som ej blifvit sålda under kriget. Då på eftersommaren nya order afsändes till norden, åstadkoms deraf en betydlig stegring ifrakterna, hvilka gradvis stego från 65 francs och 5 proc. till 85 francs och 5 proc. pr Petersburger standard från södra delen af Bottniska viken till detta distrikts hamnar. Stora behof af trävaror förefinnas fortfarande; men de i norden ansenligt förhöjda priserna; äfvensom säljarnas fordran att köpare skola betala den-i Frankrike betingade premien på guld, torde fördröja, om ock ej hindra, ordres af; ifvande. . Införseln af hafre har deremot varit betydlig, i följd af den dåliga skörden i Frankrike under de tvenne sista åren. Värdet af den från Sverige detta år till distriktets hamnar införda hafre uppgår till 4,578,000 francs, och priserna här på platsen gifva anledning förmoda, att hafre-importen kommer att fortfara äfven under år 1872. Jernimporten, som 1870 var 61,000 centner, har dettaäår endastiutgjortR30.562 centner. Liksom trävaror, har äfven jern stigit betydligt i pris, -och då förhöjningen uppgår ända till 20 ä 30 proc. mot föregående år, är det att frukta, att ordres från importörerna komma att minskas. Sedan provisoriska tullqvittenser (8. k. acquits å camion) numera ejlemnas, hafva köpare att i tull erlägga 6 francs pr 100 kilogrammer, och då dertill komma frakt, omk ostnader m. m., ställa sig de svenska jernsorterna i de franska hamnarna lägst till 40 fres pr 100 kilogrammer, hvilketungefär är prisetpå lika godtfranskt jern, hvilket åter ligger närmare till handsför konsumenterna idevestra Logan ten, hvarest den den mesta jernindustrien bedrifves, Marseille. Till detta distrikt ankommo 1871 34 svenska fartyg, af hvilka 27 om 2447 nyläster med last. Från distriktet afgingo35 svenska fartyg om 3117 nyläster, af hvilka 27 om 2413, nyläster med last. Af norska fartyg ankommo 74 om 10,4653 kommersläster, af hvilka 64 om 9309, kommersJläster med last. Af norska fartyg afgingo 68 om 9252 kommersläster, af hvilka 38 om 4378, med last. Importen från Sverige, som år 1870 belöpte sig till 1,249,500 fres, uppgick 1871 till 865,400 fres, utvisande således en minskning af 884,100 fres. Distriktets export till Sverige, som för år 1870 utvisade en siffra af 246.300 fres, har under 1871 gått upp till 900.390 fres och visar således en ökning af 654,000 fres. Importen från Norge har 1871 inskränkt sig till 97,250 fres, hvaremot exorten till Norge, som 1870 värderades till 106,100 res, detta år uppgått till 158,520 fres och således förökats med 52,420 fres. Marseilles handel har i allmänhet under det förflutna året och i synnerhet under senare hälften af detsamma varit ganska liflig, hufvudsakligast i följd af de af kriget föranledda behof. De svenska produkterna, såsom trävaror och jern. hafva varit mycket eftersökta, och importen af desamma skulle kunna hafva varit mycket större, utan att priserna i någon mån skulle fallit, hvilket ger anledning att hoppas på gynnsamma konjunkturer äfven år 1872. Härtill torde äfven i icke ringa mån den höga tull bidraga. hvilken troligen kommer att drabba de från Ryssland kommande trävaror. . Importen af spanmålj till Marseille har 1871 uppgått till 8,500.000 hektolitrer, mot 7.880,000 hoktolitrer 1870 och 4,856.000 hektolitrer 1869. — 13 norska fartyg, kommande från Svarta Hafvet, hafva varit sysselsatta med denna import oe derpå i frakter förtjenat omkrin; 160,000 fres. Importen af oljehaltiga frön har deremot under det sistförflutna året ej varit särdeles liflig; den uppgår till 169.000 tons under 1871 mot 182,000 tons under 1870. Den svenska och norska handelsflottan har nästan icke alls haft någon fördel af dessa ynnsamma frakter ; ett enda Lorskt fartyg har ankommit från Ostindien med sesame-frö. . Från Cette har till Sverige exporterats 850,000 kilogrammer salt och till Norge 974,000 kilogrammer. Nantes. . Till detta distrikt ankommo 1871 11 svensKå fartyg om 1131 nyläster, alla med last. Från distriktet afgingo 10 svenska fartyg om 848 nyläster, af hvilka 3 om 213 nyläster med lagt. . Af norska fartyg ankorimo 89 om 10,066 kommersläster, af hvilka 83 om 9719 dito med last, Af norska fartyg afgingo 86 om 9528 kommersläster, af hvilka 14 om 939!, dito med last. Importen från Sverige till distriktet har 1871 uppgått till 573.900 franes mot 1,466,500 fres år 1870 och utvisar således en minskning af 892.600. Orsaken härtill torde sökas deri, att de svenska och norska fartygen år 1871 nästan uteslutande infört trälaster, hvaremot det svenska jernet importerats under fransk flagga. Hvad ntförseln till Sverige af raffineradt socker och sirsp angår — den enda artikel. som från distriktet exPorteras — har den varit ganska liflig, men har nästan utesiotande skett under främmande flagg. Blott ett svenskt fartyg har i Paiwboeut lastat på Göteborg socker och sirup, till ett värde af 20.500 francs. Importen från Norge hår beräkads till 1,403.060 res mot 2,513,790 fres år 1850 och utvisar således en minskning af 1,150,730 fres. Den har bestått af trävaror och torskrom till sardinfiskeriet i småhamnarna I Bretagne. Exporten till Norge har uppgått till 397,451 fres mot 234.950 fres och har således förökats med 162,500 fres. Det förtjenar nämnas, att bland de svenska och norska fartyg, som besökt distriktet, varit två ångfartyg, ett svenskt om 55!, nyläster, som under kriget i Januari månad gjort två resor mellan Bordeaux och Brest, oeh ett norskt om 326 kommersläster, som från London till 8:t Nazaire infört en last mjöl för Paris, och återvändt i barlast tiil Losdon. Den sjölag, som voterades af franska national församlingen den 30 sistlidna Janpari, förändrar i flers afseenden lagen af den 19 Maj 1866, Atskilliga uttryck i den nya lagen hafya förorsakat Visct tvifvelsmål rörande dess tillämpande, hvad poträffar de stater, med hvilka traktater äro slutna; MEn den tolkning deraf, som offentliggjorts i ett cr kulär från frans a generaldirektören, bekräftar alw som rörer ds svenska och norska flaggorna i entivhet med traktaterna. 1:o Tonnage-afgiften, återställd under namn pr tonneau för af kaj-afgift, utgör 50 centimer fartyg ankommande från europeiska länder eller Medelhafsbassinensamt 1 franc för fartyg ankommande från alla andra länder; 9-0 den särskilda afgiften å varor (under namn af surtaxes de pavillon-) bestämd till 75 centi. mer, 1 franc 50 centimer och 2 franes pr 109 kilogrammer, allt efter produktionsorten är icke tillämplig på Varor införda med. svenska och norska RN 3:0 likaså äro varor, ankomna från nederlagsort med svenska och norska fartyg, befriade från den afgift af 8 francs pr 100 kilogrammer, som der Dy sjölagen upptager under namn af ssurtaxes å enurepötss , : 4.0 mköps-afgiften bibehålles för svenska och norska fartyg vid 2 francs pr ton. Nationalitetsa m för franska fartyg med: H ; såso afgift betalas SÅSOM CAM åa 200 drägtighets-tons,

15 augusti 1872, sida 4

Thumbnail