Article Image
Utställningen i Moskwå. (Bret till Aftonbladet.) Fjerde Brefvet). Moskwa i slutet af Juni 1872. Istället att i dag fortsätta vandringeu genom utställningen, hvilket naturligtvis varit fullt systematiskt, har jag trott det vara skäl, att med den erfarenhet vi nu redan ha utaf utställningen sammanföra i detta bref åtskilligt om anledningarna till utställningens uppkomst och lemna någon förklaring af så till sägandes det inre af dagens historia, förbehåliandes mig att i morgon fortsätta. Det ovanliga af en polyteknisk utställning i föreliggande skala och inblandningen af främmande elementer i densamma, hade nemligen erfordrat en inledning. Psykologiskt riktigare är dock att midtuti vandrin: gen göra en paus; — och vill du ha denna paus riktigt behaglig, så kan den tillbringas uti Eremitaget — en den mest luxuösa restaurationslokal, belägen vid en af Moskwas parklika boulevarder. Det största rummet här är upptaget af ett stort bord, omgifvet af fåtöljer och tjenar till festmiddagar. Ett något mindre rum är inrättadt till salong och upplyst af mänga små glaslystrar, tätt intill taket, utan att den brinnande gasen generar lukterganerna eller synnerligen ökar rummets temperatur. Salongens hela golf är fullsatt med eleganta, för 2 personer rymliga soffor af lika storlek och utseende och hvilka äro vända med ryggarne mot hvarandra. Mellan soffornas framsidor stå bord, hvartdera för 4 personer, och vi ha sålunda 2 soffor vid hvarje bord. Dessa rum passa ej nu för oss. I dessas ställe och för att ha en fullt luga paus, välja vi en af dessa många ganska små för tjusande boudoirer i renaissance-stil. På en ljusröd eller rättare saumonfärgad, slät botten å väggarne slingra sig hvita guirlander ilåg relief, uppburna af leende ämoriner. Belysningen ifrån taket är modererad. Dörrspegeln utgöres af mattslipadt glas. En liten särskild vestibul utanför. I boudoiren är tyst och mysteriöst, Vi dröja litet med supgen cch skicka bort den på order väntande tataren. Men hvarför till uppassare just en tatar? Derföre. att han tillhör den muhammedanska läran, hvilken förbjuder drickandet af vin. Med nykterheten följa andra dygder, liksom med superiet andra laster; — och derföre se vi på alla bättre restaurationer så väl här som i Petersburg, att man till uppassare begagnar tatarer. Och nu till saken! Vill du göra dig sjelf eller andra reda för verkliga sammanhanget emellan ett fö) Se Aftonbladet n:r 163, 169, 170, 174 och 180Q.

13 augusti 1872, sida 3

Thumbnail