tiden. Från Bergen utfördes sedan den 1 Januar 336,069 tunnor sill af alla slag, 26,698 tunno; tran, 89,613 vog sei och 181.849 vog klippfisk, Sveriges och Norges handelsoch sjö fartsförbindelser med utlandet är 1871, enligt officiella berättelser. Nederländerna. Sveriges skeppsfart på Nederländerna har 1871 varit lifligare, än något föregående år. Till Ne derländska hamnar ankommo nemligen : 1871: 88 fartyg om 5642 nyläster 1870; 66 5165 , 1869: 65 , 5210 a 1868: 49 , 5530 2 1867: 47 . 3068 D F En oregelbunden ångbåtsförbindelse har äfven nnderhållits mellan Amsterdam och Stockholm samt mellan Rotterdam och Göteborg. men import och export hafva ännu ej vuxit till den betydelse, att regelbundna ångbåtsturer kunnat åstadkommas. . Den norska skeppstarten har ej varit mindre liflig. Antalet af till nederländska hamnar ankomna norska fartyg var 1871: 758 fartyg om 102,431 kommersläster 12870: 619 Li 84,153!7 : 1869: 738 , 99,815!3 ? 1868: 683 , B2,452 1867: 628 a 77.170 . Flera holländska fartyg hafva under året inköpts för norsk räkning. Den holländska handelsflottan förminskas för öfrigt år ifrån år. Införseln från Sverige har förnämligast bestått af trävaror samt spanmål, hvilka införas dels med svenska och norska, dels med holländska fartyg. Af trävaror har införts med 4 svenska fartyg till ett värde af 25,500 floriner samt med 124 norska fartyg för 615,000 floriner. Af spanmål, jern, tjära och beck hafva 34 svenska fartyg infört för 677,525 floriner samt med 8 norska för 171.800 floriner. Förråden af trävaror (bjelkar) voro vid slutet! af 1871 nära nog uttömde och lofvade en gynsam marknad för den kommande vårens import. Priset på de svenska och norska hufvudexportartiklarne samt på alla metaller stiga regelmessigt och torde äfven hålla sig TRpe under år 1872. Utförseln till Sverige har ökats under 1871. Isynnerhet utfördes stora qvantiteter Java-råsocker till Stockholm och Göteborg, Af Javakaffe utföres deremot ej mycket till de Förenade rikena, der brasilianskt kaffe hufvudsakligen konsumeras. Fraktfarten på Holland har varit särdeles lönande, och året 1871 kan med skäl anses hafva Tant såväl för handeln som skeppsfarten fördelaktigt. Holland har det fransk-tyska kriget att tacka för tillkomsten af en ny bomullsmarknad i Amsterdam och Rotterdam, från hvilka städer Tyskland och Schweiz nu förse sig med en del af sitt behof af bomull, med förbigående af den amla marknaden i Häåvre. Bomullsfrakterna afva varit lönande till ,, å 7, d. pr skålp:d, och flera norska samt ett) och annat svenskt fartyg hafva profiterat deraf. Rederierna gjorde väl i att fästa sin uppmärksamhet på dessa frakter. Tullsatserna på de vigtigaste svenska och norska exportartiklarna äro oförändrade. Penningmarknaden har i Amsterdam varit öfverfyld och nederländska bankens sista balans utvisar en behållning af 170 millioner floriner i silfver och ett belopp af 198 millioner utelöpande banksedlar, hvilket således är långt under den tillåtaa proportionen (40 : 100). De storartade; arbetena på den nya kanalen från Amsterdam till Nordsjön fortsättas med kraft. Slussverken mot Nordsjön och Zuydersee fullbordades under året, och inom utgången af år 1872 skall Y hafva blifvit fullständigt afstängd från Zuydersee. Den stora jernvägsbron öfver Hollands Diep, som förbinder Syd-Holland med Nord-Brabant har äfven blifvit färdig detta år. Bland icke blott i politiskt hänseende märkliga tilldragelser under 1871 torde förtjena nämnas, att Holiand frivilligt afstått till England sin koloni på kusten af Guinea. Helsotillståndet ha varit mindre tillfredsställande, i det koppor, tyfus och mot slutet af året äfven skarlakansfeber rasat och ännu rasa öfver hela landet. Bland hornboskap härjar fortfarande lungsjuka, och rots bland hästar. Portugal. Importen till detta land från Sverige, bestående af stångoch manufakturjern samt jernplåt. stål, trävaror, tjära och beck, har uppgått till ett värde af 374.348 milreis, af hvilken summa främmande fartyg, förnämligast norska, infört för 88.350 milreis. os Exporten härifrån till Sverige af portugisiska produkter: salt, vin, kork och lök, har uppgått till ett värde al 69.848 milreis. I denna summa inbegripes värdet af tvenne laster fosfat från spanska gränsprovinsen Estremadura. Varan hitkommer på jernvägen och utskeppas sedan deraf från Lissabon stora qvantiteter, i synnerhet till England. Först sistlidne år började denna för landtbruket så vigtiga artikel härifrån exporteras till Sverige. rån Norge infördes klippfisk, trävaror och öl till ett värde af 131,607 milreis; till samma land utfördes salt, kork, torra frukter, vin och oranger till värde af 25,537 milreis Importen af stenkol i norska fartyg, oaktadt en jemnt ökad förbrukning deraf, till följd af det ständigt växande antal ångbåtar, som dagligen anlöpa Lissabons hamn, har något minskats, utgörande år 1871 blott 12.020: tons mot 16,060 tons som den varit i medeltal de föregående 5 åren. Det är anmärkningsvärdt, huru litet de goda frakter, som här stått till buds under 1871, uppmuntrat de Förenade rikenas fartyg att begagna sig deraf, och icke mindre att afskaffandetiPortugal af differential-tull icke hittills haft det rinaste inflytande på svenska och norska skeppsarten till detta land. . En och annan norsk fraktångare har de sista åren ankommit till Lissabon, men hittills har ingen svensk sådan hittat sin väg dit. Torgoch hamnpriser i Stockholm den 9 Aug. 1879. Hvete 22—927 AZ pr tunna. Mat-smör 12—43 Ag pr 20 Råg 15—15: 50 pr d:o. — skålpund. Korn 41--42 Ae pr do. — lAgg 90 öre å 4 AL pr tjog. Hafre 9: 50 pr d:o. Oxkött 40—350 öre pr skål Ärter 18—19 Ae. pr d:o. pund. Potates 5: 50 pr d:o. Kalfkött 7: 50 pr 20 skålHvetemjöl 2: 45—2: 70 pund.