en ångmaskin om 30 hästars kraft och sys selsättes, jemte bolagets förut egande ång båtar Thor och Scheele, med bogseringar af fartyg, pråmar och flottor inom Mälarens område, Från Gefle skrifves den 29 dennes: I går hitkom första gången det för rederibolaget Gevalia härstädes, vid Lindholmens mekaniska verkstad i Göteborg nyligen bygda ångfartyg, som bär rederibolagets namn. Gevalia, som nu anlände hit från Pillau, utgick från Göteborg på sin första resa redan den 12 nästl, Maj och har sedermera gjort flere turer, hvaribland en frän Archangel till Hull mel linfrö. Om några dagar afgår fartyget härifrån åter till Hull med full last af stångjern. Profresa företogs sistlidne onsdag med den vid Motala varf för ångfartygs-rederi bolaget Nordens i Gefle räkning nybyggda lastångaren Balder, och voro de dervid ernådda resultaten högst tillfredsställande. Detta fartyg, som är ämnadt trafikera Nordoch Östersjön, är 163 fot långt, 26 fot bredt och 14 fot djupgående, med 14,600 centners last; dess lastutrymme uppgår till cirka 43,000 kubikfot; det är försedt med en 60 hästkrafters bränslebesparande propellerångmaskin af Woolfska systemet med sur facekondensator, och är detta det första fartyg i Sverige, i hvilket dylik kondensator blifvit använd. Balder, som är af en särdeles vacker konstruktion och solidt byggnadssätt, är helt och hållet öfverbyggd från för till akter, med inredning midskepps för befäl, underbefäl, kök och penteri m. m. samt förut för besättningen; är försedd med 2:ne ångwinchar för lossning och lastning samt särskildt spel (Harfields patent) för ankarens lättning, och erhåller klass msg stjerna i franska Veritas. (N. T.)