Strödda underrättelser. Kommunikationsväsen. Kettingfarten på Elben. Ur en korrespondens från Berlin till Göteborgs Handelsoch Sjöfarts-Tidning taga vi oss friheten meddela följande utdrag, som innehåller en intressant bei rättelse om detta slags flodfart. .Den segelbara Elben visar i sitt lopp fyra sinsemellan mycket olika delar. Sträckan från mynningen i Nordsjön till Hamburg har hafssjöfartens karakter; sträckan från, Hamburg till Magdeburg företer den stora trafik, som hänvisar till förstnämnda dominerande handelsstad; från Magdeburg till sachsisk-böhmiska gränsen visar floden en mycket liflig inre fraktsjöfart; derifrån till Melwik i Böhmen medgifver den större höjningen endast lättare transport. På sträckan från Magdeburg öfver Dresden till böhmiska gränsen har sjöfarten mångahanda svårigheter att öfvervinna. Visserligen rör sig höjningen endast i proportion af 3000 till 1, men floden gör många krökningar, och dessa äro stundom så skarpa, att de taga skepparens hela skicklighet i anspråk. Härmed stå ofta förekommande upp; ndningar af flodbädden i förbindelse. Till dessa hinder kommer såsom deti. största den gamla Eltebrons i Dresden ogynsamma konstruktion. Vid den förvånande tillväxten af frakttrafiken mellan Hamburg och Böhmen har man måst vara betänkt på att besegra alla dessa svårigheter med kraftigare medel än hittills. Detta sker genom kettings-sjöfarten. Från böhmiska gränsen till Magdeburg, ett afstånd af 45 tyska mil, ligger oafbrutet på flodbottnen en ketting, som är förankrad endast vid de båda ändpunkterna. Kettinglänkarnes tjocklek är i allmänhet sju åttondels tum, endast på det svåraste stället vid Dresden 1 tum. Vigten Re mil är omkring 1700 centner, och genom sönerslitningsförsök har utrönts. att kettingen kan bära 500 centner. medan dess längd, vid användandet utaf en dragkrait af 350 centner, uttänjer sig 4 å 5 procent; den belastas dock i regeln endast med omkring 100 centner dragkraft. Icke desto mindre förekomma sönderslitningar. men dessa oskadliggöras genom infogandet af kettingslås. hvilka för öfrigt äfven tjena till att efter behag förlänga eller förkorta kettingen. det sistnämnda isynnerhet vid högt vattensti nd: Kettingen uppfyller sitt ändamål desto bättre: ju fastare den ligger på flodbottnen och ju mindre den låter nttränga sig ur det goda farvattnet. Häraf följer. att dess vigt bör vara så ansenlig som möjligt, ty ju tyngre den är, desto mindre rubbas den genom dragningen af kettings fartyget. Den ligger fastare i fin sand eller i dig botten än på groft grus ed denna kettiug är nu kettingsångaren förenad på det sättet, att den uppoch afvecklar sig på tvenne rörliga cylindrar, som äro anbragta öfver fartygets däck. Cylindrarne fasthålla far tyget vid kettingen, i det denna löper på dem som på eit vindspel. När fartyget år uppåt. så upplyfter det kettingen, följande dess op på ett afstånd af 3—400 meter framför sig från bott nen, hvarefter densamma, efter att ha passerat cylindrarne, genom sin egen tyngd bakom farty get åter sänkes till bottnen. id kettingsfarty pet äro de lastfartyg, som skola bogseras, anragta. Vi den 45 mil långa kettingen o4lida beständigt 9 kettingsfartyg upp och ned. Det sär skilda kettingsfartyget genomlöper icke helå sträckan, utan har hvarje fång endast att fär das en längd af 5 mil oci lastfartygen vandra i stationer på 5 mil hvardera från det ena kettingsfartyget till det andra. När på detta sätt ett kettingsfartyg bogserat sin trans ort 5 mil uppåt, öfverlemnar det densamma till näste fartyg och vänder om, för att från det nedre annfartyget emottaga en annan transport Denna anordning har vidtagits på det att ket. tingsfartygen alltid må kunna förbli fästade vid kettingen, och de lösgöras irån densamma endast i händelse af reparation. Kettingsfartygen på Elben äro omkring 5f meter långa, 7 meter breda, . meter djupgående, af 17, meters höjd öfver vattenytan på midten och 1 meters vid fartygets båda ändar. För att lättare kunna ändra riktningen : under färden, ha de fram och bak en horisontel till 90 grad vändbar apparat, öfver hvilken medelst särskildt konstruerade ledrullar kettingen ledes till cylindrarne och åter ned i djupet. Vid färden uppåt vända sig cylindrarne omkring Zz gånger i minuten. ärfgenom får fartyget en fart af 1,7 meter i sekunden. . Med en sådan fart är fartyget i stånd att bogsera uppåt intill 20 olastade fartyg eller omkring 8 lastade af vanlig storlek eller 3 af största slaget efter nyaste onstruktion af 7—8000 cent ners drägti het. Vid en flodlutning af 1 : 3000 kunna alltså 24.000 centner last, d. v. 8. ungefär lika mycket som 3 svåra jernvägståg om 40 waggoner på 200 centner hvartdera befordra, med 6 silometers hastighet i timmen transportera? uppåt. PPhuro genom de bogserade fartygens öfverlemnande från det ena kettingsfartyget till det an: dra och genom flera andra orsaker mycken tidspillan uppkommer. så tillryggalägga dock kettingsfartygen sträckan från Magdevurg och Dresden. alltså omkring 34 mil, på endast 60 å 65 timmar. a . Kettingssjöfarten ombesörjes af ett aktiebolag. Kan detta bolag regelbundet hålla 9 fartyg å verksamhet. hvilket ej är att betvifla, om det eger reservfartyg, så kan det dagligen befordra uppåt I x 24.000 centner last omkring 11 mil. r 1870 befordrades på den sachsiska Elben i rundt tal 8 millioner centner Jast nedåt och 950,000 centner nppåt. Före kettingssjöfartens öppnande uppgick den senare transporten endast till omkring 500,600 centner årligen. En ansenlig stegring är ännu avt emotse och, då bolaget. enligt den detsamma meddelade koncession. måste åtnöja sig med en nettobehålining. af 10 procent, jemväl en betydlig nedsättning i frakttaxan: N Den gynnsamma erfarenhet, som gjorts med denna inräctning på sträckan ofvanför Magdeburg, har nyligen föranledt dess införande äfven nedåt till Hamburg. och det är mycket sannolikt. att man skall skrida till att på enahanda sätt upphjelpa äfven sjöfarten på Oder mellan Stettin och Breslau. ; ock Kommer aa Ir ant i stället för ketting begagna ståltrådelina. emedan detta mera motsvarar bottens I Oder beskaffenhet och öfver hufvud taget synes mera lämp ligt för sjöfarten på denna flod. hvars lätt uppgrundade farvatten skulle erfordra en oftare RPpning och omläggning af , kettingen. — Stätrådslinan skulle af samma skäl äfven vara att föredraga i kanaler.