Article Image
ss feudalllal, Sannolikt ar HNodVvandigt för dess leget bestånd. Att delar af den gamla RidIl darholmsbron finnas qvar i stadens förråd Ikan möjligen lända till någon tröst för dem s som sakna henne, men nog är fördelen deraf för staden så ringa, att hr E:s anförande ej förlorat på, om stenarne blifvit ur räkningen uteslutne. Och nu till våra erinringar! Då planen till sammanbindningsbanan först 2 I förelades stadsfullmäktige, var meningen att I föra jernvägen öfver Köttorget på en bank. I fyllnad, hvarigenom förbindelsen med den 8. k. Örebrohamnen afskars och staden så-ledes gick miste om denna hammnplats; ef-Iter någon tids förlopp jemkades planen så I till vida att tvenne undergångar skulle anläggas under banan och förbindelse för gå, Jende sålunda åvägabringas. Slutligen fingo I stadsfullmäktige år 1866 eller 67 emottaga -len skrifvelse från jernvägsstyrelsen med tillI kännagifvande attjernvägen kunde på en viaI dukt föras öfver Köttorget till sådan höjd, att förbindelsen med Örebrohamnen blefve obehindrad, men att denna förändring skulle göra en ändring i det till Stadsgården ledande spårets höjd nödvändig, i följd hvaraf det äfIven blefve behöfligt att höja BrunnsbacIken och bron öfver Östra Slussgatan; styIrelsen erbjöd sig derjemte att utföra denna förändring mot en ersättning af omkring 86,000 rdr. Då härigenom staden återfick sin Örebrohamn och en beqväm uppfart till Söder bereddes, antogs förslaget. Men beltänker man att jernvägsstyrelsen från början förbundit sig, ej allenast att leda ett jörnvägsspår till Stadsgården, utan ock att återställa kommunikationerna inom staden i sitt förra skick, och man vidare betänker, att såvida jernvägsvagnar skulle kunna framkomma på banan till Stadsgården, en ombyggnad af den fordna låga viadukten eller den s. k. Östra Slussgatan blefve nödvändig äfvensom att tunneln under Brunnsbacken gjorde en påfyllning af densamma lika nödvändig, då må det ursäktas, om vi anse att den summa staden för nyssnämnda arbete fick betala ej borde vara uteglömd biand omkostnaderna i och för sammanbindningsbanan, Det kan icke förnekas, att stadsfullmäktige under trycket af den förtjusning öfver den storartade planen, som rådde just vid den tidpunkt då denna korporation började sin verksamhet, hvarken så noga som sig bort granskade de framlagda förslagen eller med tillbörlig kraft fordrade undanrödjandet af hinder för trafiken; hade de det gjort, så är det sannolikt att den nu följda planen kunnat bli uppgjord utan att staden behöft skatta dertill med 86,000 rdr. andra sidan är den ära, som tillkommer jernvägsstyrelsen att först i elfte timmen och på förslag af arbetschefen för sammanbindningsbanan framkomma med denna plan, ganska obetydlig och förhöjes ingalunda af det allmänt kända faktum att styrelsen sent och motvilligt aflemnade försla get, Att föröfrigt planen till sammanbindningsbanan temligen omogen framgått, eller att kostnadsberäkningarne icke varit med vanlig tillförlitlighet uppgjorda af planens upphofsman synes äfven deraf; att, enligt hvad som underhand meddelades åtminstone en och annan af stadsfullmäktige, det skulle kostat en million, om bangården skulle lagts så, att gatutrafiken i Klara-trakten blefve orubbad, hvilket jernvägsstyrelsen var förbunden att göra, Som stadsfullmäktige ej till det yttersta påstodo sin rätt, qvarstå, som hr BP, medgifver, de obetydliga olägenheternas och kunna genom en spång öfver banan blott ofullkomligt afhjelpas. För att erhålla ett rymligt salutorg i närheten af jernvägen inköpte staden en del af qvarteret Barnhuskällaren; tomten sträcker sig ned till Barnhusviken och var således äfven för tillförseln sjöledes särdeles lämplig. K. M:t fastställde köpet med vilkor att staden skulle afstå den mark, som fordrades för jernvägens framdragande öfyer torget. Genom 2 å 3 undergångar under banan kunde förbindelsen mellan de olika delarne af torget åstadkommas, och alit tycktes således vara väl bestäldt, men en vacker dag öfyer raskades stadsfullmäktiges deputerade vid jernvägsbyggnaden af nyheten derom att man höll på med grunden för ettlokomotivstall på den nyförvärfvade tomten. Detta jernvägsstyrelsens något fria sätt att tolka föreskriften i K. M:ts bref väckte väl förvåning, kanske till och med någon bittrare känsla, så mycket mer gom en blick på kartan visar att en lika välbelägen plats för ett lokomotivstall kunnat erhållas nära inill, utan att som nu skedde, om ej kringskära, åtminstone afskära tomten och derisenom göra den olämplig för det afsedda indamålet — men härvid stannade det — stallet byggdes och kommer väl att qvarstå. Härigenom föranleddes äfven det sedan myccet omtalade köpet af vissa tomter i qvareret Lagerbärsträdet, Det är ej lätt atti penningvärde uppskatta hvad staden härpå örlorade, men med allt skäl kan man inresistera denna affär bland stadens uppoffrinvar. Hr E. har af flere sakkunnige personer ört uppgifvas att för farten genom jernrägsbron är det synnerligen väl arrangeadt, ja somliga anse förhållandena till och ned bättre än förut, yttrar hr E. Drager jan den yttersta konseqvensen af detta seare yttrande, då vore det önskligt, om rätt ånga sammanbindningsbanor blefve byggda fver Mälarens sund — till sjöfartens berämjande, : Dertill vore då så mycket mera käl som till följd af de numera ofta föreommande skeppningarne från Mälarehamar till utlandet farten på denna år I telj fter år ökas, Men om hr E. i stället för ill de sakkunnige vände gig till någon okunnig Mälare-skeppare, skulle han få öra att de äro allt annat än belåtna med e nuvarande förhållandena, och vi tro att huru de klagande rösterna ännu äro för L och svaga för att göra sig hörda de nog sinom tid biuva både många och starka. ch derpå är ej att undra. För närvarande q feå fyra ordinarie tåg om dagen och lika ånga ankomma, och dertill dagligen ett, fta flera extra tåg. Detta antal kommer pay vifvelsutan att med tiden ökas, OmkringBo half timme föra och efter hvarie tågs! VLI Ch ft EK br NN RA —— HON mAbIR ett ha ye os Mi ke

13 april 1872, sida 8

Thumbnail