— Lastångareaktiebolaget Igir. Detta i slutet af sistl. år i Malmö bildade bolag, hvars aktieteckning för närvarande uppgår till cirka 450,000 rdr, har nyligen genom sin interimsstyrelse vid dess personliga närvaro i England beställt dess första fartyg, en större lastångare af jern om 212 fots längd, 29 fots bredd samt 154 fots djupgående på last af ej under 1200 tons död vigt. Fartyget skall byggas i Sunderland på ett synnerligen väl accrediteradt varf, och är betingadt vara färdigt ultimo Juli innevarande år. — Maskinens styrka blifver 96 hästars kraft med en medelhastighet af 82 knop och kolåtgång af cirka I tons i dygnet samt i öfrigt med tillämpning af alla nyare tiders förbättringar. Fartyget, som fär fullständig vattenbarlast i dubbla bottnar samt dubbla isplåtar i bogen, bygges under speciel uppsigt af franska Veritas agent och skall äfven före aflemnandet godkännas af komiterade för the Board of Trade. Beträffande bolagets andra båt, som lärer vara afsedd eller åtminstone föreslagen för en stadig förbindelse emellan Malmö och England, och som torde blifva mindre än den förre, så äro aktieesarne för besluts fattande i denna fråga sammankallade till bolagsstämma den 29 i denna månad. Det lider väl intet tvifvel att en direkt regulier ångbåtsförbindelse med England: icke allenast är af behofvet påkallad — bland annat för exporten afboskapsoch ladugårdsprodukter — utan äfven skulle med utsigt till fördel för bolaset kunna etableras. (s. D.)