STOCKHOLM den 31 Januari! Ett provisoriskt gymnasium i hufvudstaden. Till närmare belysning af denna fråga, om först blifvit väckt af läroverkskollesium vid Stockholms gymnasium och i moron förekommer till behandling hos hrr tadsfullmäktige, meddelas här nedan i sin jelhet samma kollegii skrifvelse i ämnet till . direktionen öfver Stockholms stads unlervisningsverk : Till kongl. Direktionen öfver Stockholms stads undervisningsverk! . Hos kongl. direktionen har läroverkskollegium rid Stockholms gymnasium redan vid åtskilliga föegående tillfällen gjort vördsam framställning om le stora olägenheter, som i följd af det tillväxande ärjungeantalet och det för detsamma otillräckliga utrymmet lägga betänkliga hinder i vägen ör ett ändamålsenligt upprätthållande af undervisningen vid nämnda läroverk. Rektorsprogrampen under en längre tid visa ock, att anledninsarne till dessa klagomål för hvarje år blifvit större, och det lärer icke heller hafva undgått kongl. direktionens uppmärksamhet, att den närvarande ställningen är så bekymmersam, att en snar hjelp är af behofvet ovilkorligen påkallad. Bönsalen rymmer endast med den största Tyårighet. det nuvarande antalet lärjungyr: nästa höst skall det otvifvelaktigt inträff? att hela unglomen ej skall kunna i den sazytas. Dess kubikinnehåll är 16.240 kubikfiyt; fördelas detta på nuvarande 196 lärjungar, får hvarje lärjunge endast 83 kubikfot, Hvad lärosalarne beträffar, synes visserligen resultatet af deras uppmätning temligen tistfreåsställande, enär i allmänhet hvarje lärjunge på dem erhåller mellan 300 och 400 kub.fot; men äfven detta är här otillräckligt med den högst ofullkomliga ventilation, som förefinnes. På en lärosal kommer ået endast 174 kubikfot på bvarje lärjunge. För öfrigt äro de flesta rummen mörka, dragiga och kalla samt en del äfven fuktiga. Nästa höst erfordras ännu en lärosal, hvarigenom läroverket, redan splittradt på skilda lokaler, blir det än mera. Vid gymnasmm saknas alldeles gymnastiksal, musiksal, ritsal, kemiskt laboratorium, förvaringsrum för naturaliesamlingar, äfvensom en sal för geografisk undervisning och materiel. Till följd af det stora antalet lärjungar äro för det närvarande tre ringar på latinlinien fördelade i parallelafdelningar; nästa höst kommer detta förållande att inträda på dem alla. På ett gymnasial stadium, der hvarje lärare är ämneslärare, måste detta förhållande förorsaka stora svårigheter vid läseordnings uppgörande. Denns förgrening gör ock, att hufvudlärarens tid till stor del blir tagen i anspråk på den högsta ringens tre parallelafdelningar, och att han således ej kan följa lärjungens utveckling från den första till den sista ringen, hvarföre han ock knappt hinner lära känna dennes ståndpunkt i mogenhet och kunskaper och till följd deraf ej kan göra sin undervisning så fruktbringande, som den eljest skulle vara. Denna brist på kontinuitet blir ännu betänkligare derigenom, att undervisningen till stor del måste uppehållas af extralärare, hvilka ofta ombytas : exempel hafva funnits, att en och samma afdelning under sin gymnasiitid haft 6, 7, ja ända till 8 olika lärare i ett och samma läroämne. För det närvarande äro vid gymnasium anställde 8 ordinarie och 6 extra ordinarie lärare, förutom öfningslärarne; nästa höst kan ej undervisningen bestridas utan att läroverket erhåller en sjunde extralärare. e Någon utsigt, att lärjungarnes antal vid gymnasium snart skall minskas, förefinnes ej, ty de femklassiga läroverken i hufvudstaden äro nu mera besökta än någonsin, hvartill kommer att lärjunge med fullständiga betyg från hvilket läroverk som helst i riket numera har rätt att här fordra inträde i den klass, till hvilken han der blifvit uppflyttad. Att nu nämnda missförhållanden hafva ett högst menligt inflytande på lärares och lärjungars helsa, god ordning samt undervisningens jemna gång vid läroverket, hafva vederbörande myndigheter redan hehjertat, då på deras underdåniga hemställan K. M:t beslutit, att ett nytt högre elementarläroverk skall upprättas i hufvndstaden. Men då det ännu synes komma att dröja flere år, innan detta beslut kan sättas i verkställighet, och emellertid från och med nästa läseårs början oöfvervinnerliga svårighet komma att möta vid undervisningens uppehållande på G Yyrnasium under samma vilkor som hittills, har kollegium ansett sig böra dels anmäla förhållandet för kongl. direktionen, dels vördsammast föreslå vidtagandet af nedanstående provisoriska åtgärder för bristernas afhjelpande, åtminstone i någon mån, under den närmaste framtiden, till dess Stockholms undervisningsverk hunnit fullständigt omorganiseras. Då antalet af lärjungar är för stort. oeh således den enda utvägen blir, att en del af dem öfverflyttas till ett nytt gymnasium, så kan en sådan utbrytning göras antingen med hela reallinien eller med en del af Iatinlinien. Den förra utbrytningen har ej synts kollegium lämplig, hufvudsakligen på grund af realisternes ringa antal: då de för det närvarande äro endast 37, skulle deras aflägsnande från gymnasium endast obetydligt bidraga till beredande af ett större utrymme derstädes, på samma gång som det skulle blifva proportionsvis allt för dyrt att endastför dem inrätta ett nytt läroverk. Äfven kan nu npågon bosparing i lärarekrafter beredas, derigenom att reallinien i vissa ämnen undervisas gemensamt med latinlinien. Kollegium får således vördsammast föreslå, att k. direktionen ville draga försorg derom att nästa höst ett nytt gymnasium, bestående endast af en latinlinie, måtte kunna öppnas i hufvudstaden. Med afseende på organisationen af detta torde det tillåtas kollegium göra följande hemställan: Vid det föreslagna nya gymnasium bör undervisning meddelas på fyra afdelningar så väl åt dem, som läsa både latinska och grekiska språket som åt dem. som äro befriade från det senare. Hvarje afdelning undervisas 30 timmar i veckan: häraf 120 undervisningstimmar. Dertill komma 8 timmars undervisning i engelska åt icke-grekerne, under det deras kamrater i samma klass läsa grekiska, samt 8 timmars undervisning ntöfver den ordinarie läseordningen i hebreiska och engelska åt dem på de båda högsta afdelningarne, som läsa. grekiska och vilja studera dessa språk. Sammanlagda antalet wundervisningstimmar i veckan utgör då 136. Läroverkets stat bör således utgöras af en rektor å 14 timmar, 4 lärare å 20 timmar samt 2 lärare å 21 timmar i veckan. I öfverensstämmelse med hvad vid öfriga nybildade läroverk i riket egt rum, får kollegiäm derföre vördsammast föreslå, att vid det provisoriska gymnasium autagas 5 ordi