BLANDADE ÄMNEN. Undervisningen i de franska primärskolorna. Tidningen Le Francais fordrar en reform i primär-undervisningen. Till stöd för detta yrkande framdrager hon följande tvenne teckningar af huru undervisningen bedrifves i skolorna: Låtom oss först inträda i en lekmanna-skola, der lektionen i franska pågår. Se här en scen, som der eger rum: Il-y-a-trois-sortes-d-ac-cent, -Vac-cent-grave, Vaccent-ai-gu-et-V accent-circon-flexe ! guälla barnen i takt. Inspektören, en allvarlig och tålig man, väntar lugnt att visan skall sluta; men då han märker att barnen ämna öfvergå till en ny gnällkuplett, kallar han fram en gosse och säger, pekande på den svartmålade taflan: Min gosse, rita för mig en accent circonflexe.x Gossen gapar på honom med en min, som vi alla känna till, och står orörlig. -Har du inte förstått mig? Jag sade, att du skulle göra en accent circonflexe. Mstew, stammar den lille förlägen, det kan jag inte, jag har aldrig sett någon sådan.. De, som ha sett en sådan, skola räcka upp händerna-, säger inspektören. Ingen enda hand uppsträckes, ingen enda bland dessa stackare, som äro så hemma i att na upp, visste hvad de upplästa orden betydde. I munkskolan gör abb6 Maibeau inspektion. Kunnen I säga mig, barn, hvarför I ären Här på jorden.s Alla titta på hvarandra, ingen svarar. Jag frågar er., återtager han, hvilka äro edra skyldigheter i denna verlden? Samma tystnad. , Den gode munken-läraren blef lite förbryllad och ville komma de små papegojornas minne till bjelp och upprepade frågan i de eviga och oföränderliga ordalagen i katekesen: Herr abbån frågar er: För hvilka ändamål har Gud skapat er och sändt er till verlden?Nu kommo barnen på trafven ditläraren ville, nä vaknade de två hundrades minne och två hundrade papegojor började rabbla upp svaret på en gång, I samma ton, samma takt med oföränderligt samma svar: Gud har skapat oss och sändt oss i verlden för att lära känna honom, älska honom, tjena honom och derigenom vinna evigt lif. Ni ser nu sjelf, sade munken. Er fråga hade förvillat dem lite i första ögonblicket. Men de visste nog svaret, ja bevars. Var god och gör dem andra frågor.Gerna. Barnen säga, att lifvets mål är att vinna ett evigt lif. Må de nu säga mig hvad evigt lif är... I hela katekesen finns inte någon fråga, som är affattad i dessa ordalag. Intet svar således från popegojornå, som befinna sig i stor förlägenhet oeh klia sig i hufvudet och säga att nåot sådant hade de aldrig hört talas om. J9, et var sannt, en af dem, en djerf pojke räcker upp handen för att dermed gifva tillkänna, att han vet svaret. och ansträngande sin pipiga röst klämmer han fram det: