Article Image
STOCKHOLM den 10 Januari. Då vi senast i vårt blad berörde jernVägs-trafik-styrelsens nyss utkomna berättelse för 1870, sysselsatte vi oss förnämligast med framläggandet af det ekonomiska resultatet af trafiken å såväl statens som de enskilda banorna, för såvidt detsamma uttrycktes genom förhållandet mellan nettoafkastning och anläggningskostnad. Innan vi nu öfvergå till meddelandet af några andra på ifrågavarande berättelse grundade uppgifter, anse vi oss böra komplettera redogörelsen för jernbanornas afkastning med en siffra, som icke förekommer i trafikstyrelsens medeltalsbeträkningår, men som 8ynes oss hafva ett visst intresse, nemligen en uppgift om medelafkastningen af allt på jernvägsbyggnader i vårt land användt kapital. Enligt hvad vi förut nämnt omfattar den i trafikstyrelsensberättelse förekommande allmänna svenska jernvägsstatistiken redogörelse för rörelsen å jernvägar af en sammanlagd längd af 164,98, eller i rundt tal 165 svenska mil. Byggnadskostnaden för. samtliga dessa jernvägar intill 1870 års slut utgjorde 126,027,374 rdr, och nettoafkastningen af 1870 års trafik var 5,347,815 rdr eller 4,e43, eller mycket nära 4a procent af anläggningskostnaden. Taga vi nu särskildt i betraktande resultaten af trafiken å statsbanorna, så befinnes, att densamma efter 1868 varit i stadig tillväxt. Sålunda visade året 1869 en inkomsttillökning af rdr 163405 per banmil och denna tillökning stegrades ytterligare under det år berättelsen omfattar med rdr 3814,62, så att tillökningen från 1868 till 1870 uppgick till rdr 5448,67 pr banmil. Inkomstsumman uppgick under år 1870 till rdr 6,791,192,52 och öfversteg den för samma år beräknade rdr 6,500,000 med rdr 291,192,52. Deremot understego utgifterna för drift och underhåll högst betydligt hvad som beräknats, eller med rdr 461,323,29. Besparingen har till största delen uppkommit derigenom, att åtskilliga i beräkningen upptagna underhållsarbeten vid banoch maskinafdelningarne kunnat u pskjutas till kommande år. Till följd af rådande barvinter inbesparades på de beräknade utgifterna för snöskottving omkring 24000 rdr. Värdet af förbrukade stenkol, olja och åtskilliga andra artiklar understeg det beräknade med omkring 67,500 rdr, hvilket till icke obetydlig del hade sin orsak i lägre inköpspris för dessa artiklar. På den beräknade utgiften för hyra af främmande vagnar besparades 27,700 rdr. Aflöningar till personalen jemte dertill hörande inqvarteringsoch beklädnadsersättningar m, m. hafva understigit de beräknade med omkring 111,100 rdr, hufvudsakligast till följd deraf, att ett mindre ental extra personal och tillfälliga biträden blifvit använd, än hvad i beräkningarne upptagits. Oaktadt den lifliga trafiken och den deraf föranledda högre driftkostnaden hafva utgifterna under 1870 för drift och underhåll endast obetydligt, eller med omkring 500 rdr pr banmil, öfverstigit dem för 1869, hvaremot inkomsterna, såsom förut blifvit närndt, växt med rdr 3.814: 62. Utgiftsprocenten har till följd häraf nedgått från D5,67 till 53,17 och för betäckande af annuiteterna å upplånta jernvägsbyggnadsmedel har kunnat disponeras, eller till statskontoret öfverlemnas, ett belopp, uppgående till nära 3!(e, proc. å det änslagna byggnadskapitalet. Till utförande af nya byggnader och anskaffande af ny materiel har degsutom af trafikmedlen disponerats mer än 600,000 rdr. — Det har ofta blifvit mot jernvägstrafikstyrelsen anmärkt, att densamma icke iakttagit nödig sparsamhbt vid trafikens handhafvande. Åtgärder, ländande till besparing, hvilka efter hand blifvit vidtagna, ha också ådagalagt, att dessa anmärkningar icke saknat fog för sig, och utan tvifvel återstår ännu åtskilligt attisamma riktning uträtta. Rättvisan fordrar dock det erkännande, att under det en år från år ökad bruttoinkomst pr banmil vitnar om en betydligt ökad trafik, hafva utgifterna för drift och underhåll, allt pr banmil räknadt, hållit sig vid ungefär samma siffror och till och med under de sista två åren varit icke så obetydligt lägre än under de två år, som närmast föregingo dem. De siffror, som visa utgifternas för drift och underhåll förhållande till bruttoinkomsterna, förete derföre också efter hand ett allt gynsammare förhållande. Härtill bidrager väl i sin mån den omständigheten, att, efter hand som jernvägsnätet blifvit utsträckt, en del för samtliga statsbanorna gemensamma -kostnader blifvit fördelade på ett större miltal, hvarjemte icke heller lärer få förbises, att den ständiga tillkomsten af nya bansträckor med dem tillhörande Ny materiel, hvilka kräft blott en ringa underbållskostnad, ställt underhållskostnaden i medeltal pr mil-lägre än den väl kan förväntas blifva, då samtliga bandelar varit en längre följd af år trafikerade och de kostsamma omläggningarne af skenor och syllar mera allmänt inträdt; men äfven med fäStadt afseende på dessa omständigheter är det fägnande att iakttaga den gifna tendens till en gynsammare proportion mellan utsifter och inkomster, som. statistiken öfver rörelsen å statsbanorna företer. Ehuru vi väl veta att vidlyftiga sifferuppställningar) icke egna sig synnerligen väl för tidningsuppsatser, anse vi oss likväl böra, för att för våra läsare åskådiggöra såväl trafikens utveckling som det ek kod, bott kond Rod borta -— a 0 AA fa DO ft AV Oo RH wW ke

10 januari 1872, sida 2

Thumbnail