SAST t till göndofens medelpunkt liggande plat. Åf samma skäl råder han faftseglarne att så mycket som möjligt undvika att göra omflyttnin gar af saker under färden, på det att ballongen ej måtte komma i pendelrörelse. Från kl. 815 till kl. 10 höjde sig temperaturen r (6 gr. under noll); hastigheten var i timmen (1 kilom. — 3368 fot); ar Borr om Mans; lnften är utdetaljer på jordytan undfalla ckar. Jernbanor, landsvägar, kullar, , hos, invånare 0. 8. Y. allt sköpjes lgt. Ar Jansen tror, att man under sådana hållanden lätteligen skulle kunna taga fotograatbildniogar, hvilka rage stort SR topografisk synpunkt. Som den stigane? hade fortfarit, befann sig ballongen på 900 mötres höjd; barometern visade 584 id afresan hade ballongen stigit till 1100 -m utkastning af ballast; han befann it så högt, och denna betydliga stigch hållet att tillskrifva gasens uppongen. ÅR Sarometern 592 millim., termome1. Ballongen började sänka sig hvartill orsaken tycktes böra sö teroperatur än ballongens. De öfver Chateau-Gontier. Utan än i luften, som medförde Dysörkt, ty folket i staden kom tt oredigt sorl af röster steg ogen. Jag urskilde i detta asen — några rop och fullt besd. Utan tvitvel skalle, om en det de öfrige iakttogo tystnad, åogsamt och kraftigt uttalande or stått honom. Det är ett nytt bewranderliga lätthet, hvarmed ljud från app till en ballong. . uppmärksamt betraktande af landet uppda: för hr Jansen, att man vårmar sig hafvet. ballongens färd hade varit så hastig och dess höjd så stor, att icke ett ögonblick var att förlora för act begyrna nedstigningen. Genast öppnas gas: ventilen; barometera stiger åter hastigt och uppnår 700 millim, och ballongen faller häftigt från en höjd af 1500 radtres till 200 metres öfver marken. Man ntkastar nu litet barlast för att hejda sänkningens hastighet och bibehålla jemnvigten Fallandet hade varit så snabbt, att jorden tycktes höja sig mot ballongen och komma upp ända til honom. På 50 mötres utkastas släptåget och ballongen gör en svängning uppåt, snart åtföljd af en sakta och mycket sned fallrörelse, ty det biåste starkt. Det är allmänt bekant, att den svåraste och isynnerhet farligaste delen af en luftsegling är att taga land. Oftast kan man ej välja den torräng, på hvilken man vill nedstiga Här uppså stora faror, ty de minsta hinder kunna till foljd af bailongens ofta betydliga hastighet göra den ringaste stöt ytterst vidlig. Deasu:om befriar sig balloagen hvarje gång han vidrör jorden just genom stöten från en del ef sin last, och derigenom återkommer med förnyad kraft benögenheten att stiga till vädere Häraf följer, att ända till det ögonblick, då ballongen befinner sig säkert qvarhållen antingen af ankaret eller af nå got hinder på marken, rullar han af och an; han ieller och stiger ofta med betydliga språng, som: kunna krossa gondolen och sätta de resandes lit på spel. Vi lemna pu ordet åt hr Jansen sjelf: Vi förag öfver en äng, som hastigt tyckes ia bort under våra fötter. Piötsligt visar sig en klockstapel framför 088. Vi måste väja honom till hvad pris som helst; åvardera utkasta vi en säck, och med en sats hoppa vi öfver honom. Färden fortsåtteg öfver en med bäckar afdelad frukitrådgård; -dor äro gynnsamma, här måste vi stiga in kastar ut ankaret och öppnar ven n våldsam skakniog: ankaret har ehuru mycket urtömd, för nom några häckar, bryta sejdar oss ett träd, men Ingen, som rullar af sätter färden. Emeltydligt till följd af 3 kraftiga friktion. 1 jag ropar till bönatt fatta det längs skynda; ett ögonmenniskohänder, segra. Gondolen arhälles, vi stiga i öppna på vid gen Vårland. i synnerhet i vi hade ej blifsoro oskadade till fråa ala ablick i en folkatt klämma ibjäl jrig eett någon bali frågor. Baliongen amber kl. 6 på mor; byn Briche Biarce i asondiasementet Saiot Na. enda missöde, som timade unatt ankaret beast sönder just i det gå det tycktes vars bäst behöfligt.