HOR Vv IIOGUDIGHUT. 21 0. HOLUIRULL UGU Di Grönlandsresa den 2 November. -— Ångkorvetten Balders maskiner K. M:i har för någon tid sedan, enligt hva en brefskrifvare till G. P. berättar, fatts beslut i denna märkliga fråga. Man tord erinra sig att Motala meksniska verksta den 16 Dec. 1869 åtog sig tillverka ett än maskineri af 500 nominella och 2000 indi kerade hästkratter jemte dertill hörande ång pannor och propeller m. m., allt mot ett be tingadt pris af 443,500 rdr. Vid profresa befanns emellertid, att maskinens kraft en dast åstadkom en effekt under längre tid a 1347,50 och under kortare tid af 1536,46 in digerade hästkrafter, hvadan besigtningsmän nen förklarade maskinen icke vara af kon traktseolig beskaffenhet och följaktligen ick kunde nu godkännas. Motala verkstads styrelse ingaf derefter e skrifvelse till K. M:t, hvari hufvudsaklige anfördes: att då enligt framställd ritninj korvetten varit afsedd att förses med e ångmaskin af 1800 indikerade hästkrafter beräknade att åt fartyget gifva omkring 1; knops fart, som det ock visat sig hafva PR nätt redan vid utvecklandet af vid pass 150( hästkrafter, och då maskinen, hvars effekt. duglighet och varaktighet vore i hög grad beroende af detaljernas utförande, visat sig i afseende å dåssa vara af utmärkt beskaffenhet och i öfrigt ej allenast innehålla det i kortraktet bestämda antalet af 500 nominells kästkrafter utan till och med öfverstigande detsamma; och att dä bolaget åtagit sig leverera den ifrågavarande rmaskinen för enshanda belopp som erhållits för det för ångtregatten Vanadis vid Motala verkstad förfärdigade ångmaskineri om 400 nominella och 1400 indikerade hästkrafter, så anhöll styrelsaa att nu ifrågavarande maskiner m. m. måtte, utan hinder af det som vid -besigtniogen förekommit, af flottan mottagas och bolaget berättigas uppbära den åtesttående liqviden, utan annat afdrag än kostnaderna för de ändringar i tartygets inredning ra. m., som åtgärderna för införande af tillräcklig foft i eldningsrummet kunna föranleda. Deremot erbjöd sig bolaget att före slutet af Sept. månad 1871 leverera den monitor (Loke), som bolaget enligt kontrakt åt git siy aflemna den 1 Juni 1872, utan att särskild ersättning för leveransens tidigare fullgörande, som ådroge bolsget en ökad kostnad af omkriog 40,000 rår, dervid skulle ifrågakomma. I anledning af verkstadsstyrelsens ofvan anförda framställniog infordrade K. M:t förvaltningens af sjöärendena utlåtande, som afgafs den 8 sistl. Augusti, :dervid betälhafvarens vid flottans station i Carlskrona, varfschefens, chefens för marivingeniördepartementet och besigtniogsmännens yttranden i ämnet äfven bifogades. BSjötörvaltningen an. förde, att då ångmaskinen vid besigtningen visat sig ega betydligt mindre maskinkraft än i kontraktet föreskrifvits och följaktligen icke kunnat bringa fartyget till den fart, som enligt samma kontrakt bort af detsamma uppnås, samt korvetten med maski. neri sådant det nu befonnes icke i den mån som safsedt varit kunde uppfylla det militära ändamål som med f:rtyget åsyftats — ansåg sig sjöförvaltniogen ej böra tillstyrka bifall till bolagets gjorda ansökan; men att det syntes sjöförvaltningen, att om de fel, som vidlädde leveransen, och hvilka, enligt hvad de särskilda myndigheternas utlåtande gåfve vid handen, bestode de:i att genomsläppningsarean i ångpannornas tuber och skorsten vora otil!räcklig samt ångregleringsmekanismen ofullständig, blefve afhulpna, förnyade prof med maskineriet borde visa ett bättre resultat beträffande maskinkraften än det hittills erhållna, vid hvilket förhållande förvaltningen ansåg bolaget böra erhålla tillstånd att, om det så önskade, låta vidtaga sålunda antydda åtgärder, dervid vissa angifna föreskrifter äfven skulle iakttagas, dock notan att kronan härföre tillskyndades någon kostnad. Likväl borde dessa ändringar och förbättringar i maskineriet vara verkställda så tidigt, att det vore färdigt till besigtning eenast den 1 April nästkommande år; dock, enär äfven med antydda ändriogar och förbättringar maskineriet ändock icke komme att fullt utveckla den indikerade hästkratt kontraktet bestävade, men denna töreskritt måste anses af underoränad betydelse mot bestämmelsen i samma kontrakt om den fart korvettea borde kunna uppnå, så hemställde sjöförvaltningen att maskineviet till korvetten, om det kom att utsn forcerad eldning, vid de i kontraktet omförmälda förhållander, under flera timmar fortsatt gång gifva fartyget den stadgade farten al minst 13 knop, finge af besigtningsmännen godkännas och antagas, äfven om den indikerade hästkrafien, enligt kontraktet, icke ernåddes. . . Redan tio dagar efter det sjöförvaltningen afgifvit nu anförda utlåtande föredrogs ären-. det af sjöministern, då K. M:t, med afslag å ! bolagets begärau, godkände hvad sjöförvaltningen föreslagit. i Är åSnohtit Sthldna taredar nrof