Article Image
Om nattåg och lättad postbefordring. Vid det andra skandinaviska nationelekonomiska mötet, som hölls i Stockholm 1866, a itogs, bland andra, enhälligt följande resolation: Mötet anser önskligt, att nattåg anordnas på de svenska stambanorna för åvägabringande af direkt anslutning såväl öfver Danmark och Lideck som öfver Stralsund mellan snälltågen på de svenska och dem på de stora europeiska stambanorna.? Under den diskussion, som i ämnet egde rum, uppträdde äfven chefen för trafikstyrelsen åj statens jernvägar, generaldirektör Troilius och medgaf, att postens intressen bäst skulle befordras om bantågen framkomme till de stora städerna om morgnarne och afginge från Stockholm om aftnarne, samt uttalade den öfvertygelsen, att förhållandena sjelfva skulle framkalla nattåg, ?om ej förr då nordvestra stambanan blir färdig?. Nordvestra stambanan har nu till hela sin sträckning varit färdig och trafikerad i fem månaders tid, utan att man försport om några förberedelser till anordnande af sådana natttåg, om hvilkas nödvändighet under de trafikförhållanden, som sålunda inträdt, hr Trolins -— et ä AN RA AA mm 0 rdan för fem år sedan tycktes vara fullkom! ligt på det klara. At hvilken vigt för affärslifvet anordnandet af nattåg skulle vara, har så klart blifvit ädagalagdt, särskildt under den diskussion, vi nyss omnämnt, att vi knappast behöfde dertill återkomma. Vi ha emellertid törskaffat oss del af en skrifvelse i ämnet, som under den 3 April innevarande år blifvit at generalpoststyrelsen aflåten till styrelsen för statens jernvägstrafik, med anledning deraf att sistnämnde styrelsa begärt en utredning af frågan ur postverkets synpunkt; och vi anse oss böra ur denna skrifvelse meddela några upplysande utdrag. Hvad angår den lämpligaste anordningen af jernvägsturerna, särskildt med afseende på postvexlingen emellan inrikes orter, yttrar generalpoststyrelsan följande: I korrespondensens tydliga och afsevärda intresse ligger det att från hufvudorterna i Jandet de postförande bantågen afgå vid sådana timmar på dygaet att icke, med iakttagande af vanlig och tjenlig arbetstid, brefven i de flesta fall blifva någon längre tid före affårdandet qvarliggande å afgångsorterne; likasom också att, såvidt möjligt är, bantågen till de städer, hvarest den betydligaste rörelse förefinnes, anlända vid en sådan tid på dygnet att redan samma dag postförsändelserna må kunna allmänt utdelas och angalägua bref med omgående post besvaras. I bägge dessa hänseenden mäste de nuvarande snälltägsturerna å vestra stambanan anses i hög gred ofördelaktiga. Osxktadt de åtgärder, som blifvit af generalpoststyrelsen vidtagna, för att för korrespondenterna göra det möjligt stt äfven nattetid afiemna bref, som skola med morgontågea afgå, är det tydligt att den ojemnförligt största delen af de bref gom från Stockholm, likasom från Göteborg, med nämnda lägenheter affärdas, äro sådana som redan föregående aftoa blifvit till postbefordran atlemnade. Och då under vintermånaderna endsst undantagsvis de med aftontågen ankowna pustförsändelser konna sarsma dag adressaterna tillställas samt, äfven sommartiden, enahanda är förhållandet med en väsentlig del, synnerligen af de bref som till Stockholm anlända, blir följden deraf, att af de bref, som fortskaffas mellan de tvenne betydligaste orterna i riket, flertalet, för att hinna gina adressater, behöver en tid af omkring 36 timmar, undar det att resan på jernväg mellan dessa samma orter kan, äfven vintortiden, tillryggaläggs på föga mer än 43 timmar, På grund at förbemälda förhållanden kan i allmänhet ett bre, som i Stockholm måndagsafconen blifvit till postbefordran atlemnadt, först på onsdagen i Göteborg besvaras, hvsrefter i de flesta fall svarsskrifvelsea först fredagsmogonen kan adressaten i Stockholm tillställas; undar det att, derest nattåg funnes att å linien tillgå, redan onsdagsmorgonen borde kuona i Stockholm utdelas svaret å en skrifvelse som mäåndagsgvällen derifrån afgått till Göteborg. Om såsom ett annat vilkor för att posts utvoxiiogen skall at jernvägsförbindelserna hemte all den fördel, som deraf kan denssmma beredas, måste anses, att snälltågen å do särskilda linierna ställas i ett sådant omedelbart säwband med hvarandra, at hvart obehöfligt uppehåll å mellangtationerna undvikes, så lärer något tvifvel icke förefionas derom att den nuvarande anordningen af åse postförande bantågens turer lennar mycket öfrigt att önska; då all den post, som med snälltäg anländer till J önköping för att derifrån till nordligare belägna orter å jeraväg befordras, bhifver i sigtnärunds stad ötverliggande fråa Ba till 823 timmar, under det att för ostförssodelsaraa från alls de söder om Jönöpinz beligna jeravägsstationerna, vid hvilka saälltäget icke gör nåxot apyehåll, tidsförlasten oppgår ända till 112 å 12 timmer. Det dröjsmål som sålaada, i ena fom and:a afssendet uppkommer, verkar vå grond af den derigenom föranledda oläpliga timman för srälltägets ankomnet till Stockholm — derhän att i de flesta fall postförsändelserna från samtliga de södra orterna ko ama adressaterna i Stockholm tillhanda nära ett dyga senare än hva? eljest blefve händelser. I afseende på den lämpligaste anorduingen af jernvägstureraz mad afseende på postatvexEA oss

10 november 1871, sida 2

Thumbnail