Article Image
MEL: Från Hongkong gå dagligen postångfartyg till Kanton och Makao, och degsa äro tillräckliga att npprätthålla trafiken mellan dessa två hamnar. De spanska postångfartygen afgå hvarje vecka till ä Msnila och staden siär likaledes i regelbunden f fngbåtsförbindelse med Singapore, Saigon och Calcutta. Utom dessa på bestämda router gående y skepp, räknar den en mängd privata ångare, som k äro beredda att taga hvad frakt som erbjudes. , Det är en känd sak, att kineserna lefva så godt) som uteslutande af rig, och fastän de sjelfva odla en stor del, är detta likväl icke tillräckligt att Jifnära rikets 400 millioner invånare och man har derföre måst införa ris från andra länder. Det är förnämligast Bangkok, Saigon och ett par mindre platser i Siam och Kokinkina som supplera Kina med denna artikel. Ena mängd europeiska segelfartyg har under de senaste ären vari; upptagen af denna fraktfart. De äro allesammans små, af 250—500 tons storlek. Under det franskttyska kriget stego dessa frakter ganska betydligt, ja, men betalte till och med 50—60 cents pr pir kul och vackra pengar förtjentes af de skepp, som voro lyckliga nog att vara till bands. Men underrättelsen om fredsslutet hade icke väl hunnit till oss, förrän hela den tyska flottan, som enkom Pr för denna fart, slapp lös, och följden deraf lef en nedsättning till 21—28 cents pr pikul, på hvilken punkt frakterna nu hålla sig. Dessa frakter slutas i Hongkong och de flesta färtyg lossa derstäådeg; risen föres derefter till sin bestämmelseort af kinesiska dschonker. Detta område hade segelskeppen ända till detta fr haft för sig sjelfva, enär ångfartygen kunnat erhålla då en mer lönande sysselsättning; men under de geG naste 7—8 månaderna ha flera privata ångfartyg afslntat frakter från Bangkok och Saigon. Konn sölsberättelsersa för de förflutna åren visa, att ett : öfvervägande: antal af de på Kina seglande syenh eka och norska fartygen ha besökt Hongkong, och j Lärutaf kan man lät bilda sig ett noggrannt be-). grepp om dess Sreppafart: ty det förhåller sig på b rexma sätt med andra nationers fartyg, .. Nb Handeln mellan Kina och Australien synes var a i tillväxt, och det kommer att dröja lång tid ännu : innan segellartygen blifva niträvgda från denna ä fart; ty den enta returfrakt iman Ksd få; år kol och sandelträ, och när ångbåtarna blifva tvavgna ; i.3l att taga kolfrakter, är det säkerligen tid på ; att hugga ned aegelskeppen till bränsle. Frånl, Hongkong till Australien föras först ock franist i, kiaesiska pagsägerare, dernäst t6, socker, baälnivär ror 0. 8. v.; men dessa frakter ha under senaste : å en varit så låga, att de antagas endast nur iaf) I I U t g 1 I genting bättre erbjudes. Med Amerika och i främsta ramnet med Cai försien eger en liflig handel rum fråa Hongkong. Silke, t6, socker, ris och Kälinvaror utgöra de förnärcsta utförgels-artiklarna, och en mängd kinesi. ska passagerare går öfver dit för hvarje år. Denna gista trafik bör dock väl särskiljas från dem portugisiska; ty de från Hongkong gående kineserna äro alla fria emigranter, och kölonial-regeringen häller sträng tillsyn öfver att lagen icke blitfver öfverträdd. Amerikanska segelfartyg taga nästan allt hvad som erbjudes i denna riktning; de äro : allesammens stora fartyg och beräknade för passaS gerare. . I denna trafik ser man likväl en i ögonen fala lande förändring på de sista ären. I trots afalla de försigtighetsmått, som tagas i Hongkong, slita likväl passagerarna ofta ondt, dels i anledning ar en ovåntadt långvarig resa, des af brist Rå proviant o. 8. v., och medan under våred 1810 omkriag 15 skepp afgingo hufvudsakligen ned passa gerara bestämda till Californien, blefvo i våras endast 4—5 utklarerade, emedan största delen af kineserna föredrager att gå med de stora amerikanska postångfartygen, der de blifva mera omvårdade samt erhålla större utrymme och bättrö kost Dessa avkomma också och äfgå på Bästämd dag, och för denna punktlighet hysa. Ge iafödda ea stor beundran. Omkostnaderna äro visserligen litet större; men så anlända de också, i följd af den snabbare resan, vid bättre hefeå och i stånd att genast taga ihop med att arbeta. : The Pacific Mail Company har understöd at amerikanska regeringen, och för de fyra stora äng båtar, det hittills hart i gång mellan Sad Från ciseo, Yokohama och Hongkong, får det 30,0007 dollars pr resa. Ifter öppnandet af Pacificjerovägen mellan New-York och Sam Francisco har Jinien mellan Panama och Såd Fråbcisco upphört att betala sig; och inseende att det snart skall blifsa nödvändigt att lemna den åsido, gjördekompaniet ansökning hos regeringen om nyt; understöd, för att blitva i stånd att öppna ed fjottondagars-route till Kina. Dettä vägrades; men icke desto mindre skickade det flere af desså Påbarta-i ångbåter hitåt, och kompaniet Har fu under de två senaste månaderna åfsändt sina sköpp till San Francisco hvar fjortonde dag, öch det Nar, itrots af denna tillökning, varit så stark efterfrågan, att man måste höra eig om efter plats två å tre månader i förväg. Detta är dock visserligen den bagta ärstiden; och det är väl fråga om, huravida man icke under viotermånadeida blifrer tvungen att återvända till det gamla systemet. mör En sådan fjorton-dagers-zoute mellan Hobkong, Shanghai, Yokobama och San Francisco har förs till följd, att segelfartygen mer Gch mer utträngas rån trafiken melian Hafvadstöttorörnar och äernäst att minska efterfrågan efter dem här på kusten; ty dessa ångare taga öfver allt den frakt kunna få melian d3 kinesiska Hawinarna och apan. De från Hongkong till Amoy och Foochow gående Å ångare förtjena utan tvifvel mycket penningar, De egas af enskilda personer, som med hjelp af lycka och en god förvaltning förekaffat dem anseende. Hittills hafva de ej varit utsatta 15r ett enda olycksfall och infödingarne föredragå pu beständigt att gå med dem. : Det finnes här på kusten flera åhgare, som ständigt äro säkra på att få så många passagerare de kunna mottaga, och detta härleder sig endast f deraf, att de i många år hafva gått fram och tillbaka, utan att något tillstött dera, och man kan häraf se hvad litet framgång kan uträtta bes on dessa fördomsfulla och vidskepliga menniskor, Den 10 Juni detta år öpphas telegraf-förbindelsen mellan Hongkoag och London och i Augusti månad fuliändar man linien mellan Saigon och Tongkong. Nangasaki, Shanghai och Hongkong stå alla redan i telegrafisk förbindelse och snart nog skall hela telegrafnätet blifva fullständigt. De förflutna 8 å 10 månaderna hafva varit särdeles betydelsefulla för alla, hvilka äro intresserade i handeln på China, och man har måhända knappt i något annat land haft en så löslig revolution i sättet at bedrifva affärer. Först såg mån verkningarne af Suez-kanalens öppnande; den ena ångaren efter den andra kom erisenom: tid besparades; de a:tiklar, som voro mest efterfrågade och högst i pris, kunde utsändas mycket hastigare, hvilket åter hade till följd, art den erskildes profit. minskades, medan allmänr heten blef den vinhandå, Telegrafen: skall, mer än något annat, tjena till att undantränga segelfartysen; tyskyndsam underrättelse om marknaderna betingar skyndsam varu-afstndning. Man kan t.-ex. tärka sig, att en person i Göteborg får från sin korrespondent i Hongkong ett telegram om; att en eller ann artikel betydligt stigit i pris. Följden är näta ligtvis den. att ban försöker få sina varor på väg så fort som möjligt, och-då det är-en möjlighet att andra ä:o lika väl underrättade, är han genast villig att betala litet högre frakt på en ångare, för att .cke blottställa sig för att andra komma honom i förväg. ass TR 0 Hå m och oc me om ba bår bör Ia mp RANE DR dö cc Kin FR RT år pt ft OT DG Längstyreisernas tradj: ärsväxtborättelser. Hallands län: Afkastningen af årets gröda anses blifva: At vintorsäd, bestående af hvete och råg: i Fjäre fögderi 6:e och 7:8, i Warbergs fögderi 5:e då Te, i HAmdhES dito 6:e d 8:2, i Laholms dito To då 3 ÄR RE 3 KRA FR dT

6 november 1871, sida 4

Thumbnail