— Svensk jernplåt till fartygsbyggnad. Med anledning af nyligen mom den engelska marinen mträffade skeppsbrott, vid hvilka det blifvit utrönt, att orsaken till en hufvudsaklig del varit att söka i den för fartygens byggnad använda plåtens dåliga beskaffenhet, fäster en insändare till tidningen Standard uppmärksamheten på det svenska jernets utmärkta beskaffenhet till skeppebyggnadsbehof. Efter några ord om de underhaltiga plåtarne i det nyligen förlista fartyget Megera, yttrar författaren, som tecknar sig Metallurgist: Icke blott inom kongl. flottan, utan äfven (och måhända i ännu större skala) inom handelsmarinen föranleda den stora konkurrensen mellan. tartygsbyggsre och den brådska, med hvilken hvarje fartyg måste fullbordas, skeppsPyfgarne att inköpa sådana plåtar, som äro billigast och kunna skyndsammast erhållas, men hvilka på samma gång äro af ganska tarflig beskaffenhet. sI-den intressanta artikelrörande sjöolyekor,, som pi (tidningen Standard) för en månad sedan offentliggjorde, fästade ni uppmäksamheten derpå, att det ytterst ringa antalet af skeppsbrott bland svenska jernåagfertyg i Nordoch Östersjön, i jomförelse med antalet skeppsbrott af engelska fartyg i samma farvatten, endast kunde tillskrifvas två orsaker. Ni yttrade, att antingen måste de svenska sjömännen vara öfverlägsna de engelska (hvilket ni likväl icke ville raedgifva) ellr ock måste deras fartyg vara af bättre beskaffenhet, . Det kan med trygghet påstås, att denna senare omständighet utgör förklaringsgrunden till det underbart ringa antalet skeppsbrott af svenska jernångfartyg. De svenska jeroplåtarne äro betydligt starkare och mera homogena, och det tackjern, af hvilket de tillverkas, kostar fullt ut dubbelt så mycket som OCleveland-tackjern. Såsom det bästa beviset på de svenska Ro öfverlägsenhet erinrar författaren erefter om den inom svenska afdelningen af 1862 års verldsutställning exponerade förstäfven af ångfärtyget Blekinge, hvilket, såsom mån torde påminna sig, hade i skärgården med full fart törnat mot en klippa, dervid hela stäfven på det jemmerligaste tillbucklades, utan att likväl en enda plåt bräcktes eller en enda nagel sprang, och han tillägger derefter: Oaktadt de svenska plåtarne äro något dyrare än engelska, tror jag dock att det skulle löna sig väl för skeppsredare att använda dessa homogena plåtar i de mest blottställda delarne af deras fartyg; och assuransbolagen skulle då snart inse, att de mycket väl kunde bevilja betydligt lägre premier både för ångbåten och för dess last. Utan att förbise värdet af besättningarnes lif å de tusentals underhaltiga ångare, som transportera Englands och dess koloniers rikedom, vågar jag påstå, att allmänheten är berättigad fordra, att vid byggandet af de vigtigaste fartyg — såsom 4. ex. kronans vransportskepp och de stora passagerareånre, som underhålla regelbunden förbindelse med Amerika och Urienten — icke borde användas annat än den allra bästa plåt, äfven om kostnaden derigenom skulle något ökas. — Nytt industrielt företag. Ett bo24 Lr ss I TT daga lla för anlända