Article Image
uttryckte sin tillfredsställelse öfver verkstadens åtgärder. Monitorn — den femte, som blifvit byggd vid Motala varf — håller i längd 210 fot och i bredd 47 samt är 12 fot djupgående, hvarvid 1!4 fot ligger öfver vattnet. Hela fartyget väger 37,600 centner. Det är i många afseenden olika de förut byggda monitorerna, synnerligast genom ett å däcket rundtomkring tornet anbringadt lutande plan (glacis) af jern, med stt massivt underlag af ek, hvars ändamål är att skydda tornbasen mot projektilers åverkan. Detta arrangement är särdeles ändamålsenligt, och hr TAilly har derföre också af vår store landsman John Ericsson, monitorernas fader, fått emottaga ett särdeles smickrånde bref, i hvilket de hundra uppfinningarnes man på det hjertligaste lyckönskar till den nya uppfioningen, hvilket så väsentligt kompletterat hans eget verk. Flera länder hafva redan begärt och erhållit ritningar å det nya systemet, för att hädanefter tillämpa detsatåma å sina monitorer. Tornväggen — bestående innerst af tvenne tunnare plåtlag, derutanpå tvenne lag af 4!.a tums plåtar och ytterst ett lag om tvenne tum — är sammanlagdt 15 tum tjock. Vid och omkring kanonportarne är väggen 3 tam tjockare eller tillsammans 18 tum. De omnämnda 4!e-tums-plåtarne äro från England, emedan Motsla verkstad ännu icke kunnat tillverka så tjocka och stora plåtar; de väga nemligen icke mindre än 130 centner pr stycke. A de förut byggda monitorerna äro tornväggarne endast 12 tum tjocka. Tornets vigt med de tvenne kanonerna (hvarlera vägande 341 centner) samt öfriga inventarier, utgör omkring 1,600 skeppund. Hela denna tyngd måste vid tornets kringvridning upplyftas, hvilket sker medelst en hydraulisk press och verkställes beqvämt af vå man. De kolossala kanonerna lyftas, ridas och riktas med lätthet af en ends nan. Hvarje kulas vigt är 341 skålp. och vögsta krutladdningen är 46 skälp. Hvarje kott kostar omkring 100 rår, och blir ännu lyrare, då man betänker att kanonerna äro odugliga efter högst 400 skott. Fartygets sidopansarplåtar bestå af trenne lag utaf tillsammans lika tjocklek som ä de förra moitorerna. Sjelfra fartyget har erhållit en tor förstärkning genom -tvenae längs detaroma anbringade skott af jern samt desiitom många förstärkningar af spanten, äfvenom stöttor under däcksbalkarne, hvilka förtärkningars ändamålsenlighet visade sig unler besigtningsresan, derigenom att ingen kakning förmärktes å fartyget, ehuru der tora propellärmaskinen arbetado med 60 slag minwten och fartyget dervid gjorde 7ia nops fart, hvilken hastighet anses blifva törre, när fartyget — som redan legat två r i vattnet, till följd af de förbättringar i apansringen, hvilka å tornet företagits — lir rengjordt från gräs och orenlighet i; boten. Fartyget är på det omsorgsfuilaste inedt; på den minsta vrå har man tagit vara. sunrummet utmärker sig för komtort och legans; likaså officershytterna. Luftvexlinen är ypperlig och luften är under däck enare än å vanliga fertyg. Motala verktads bolag får för denna monitor, levererad fullständigt skick, 1,200,000 rår. Besättingen utgör 80 man, befälet inberäknadt. Jet storartade fartyget gör all heder åt såäl dess konstruktör, kaptenen d Ailly, som t verkstaden och dess skicklige föreståndare ör Motala vart i Norrköping, ingeniören OlOD.

26 oktober 1871, sida 3

Thumbnail