Article Image
0 PVIAL AVRG MA IOr allmän trank Oppnas Iorr än genom besigtning af myndighet, gom K. M:i förordnar, är vordet utrönt, att arbetet är så om sorgsfulit utföråt och att trafikmaterielen befinnes i så godt skick, att de trafikerandes säkerhet må anses betryggad; 4:0 att k. kupgörelsen den 21 Oktober 1864 an gående vissa bestämmelser i frågå om begagnande och underhåll af enskilda bolags för allmän tra fik upplåtna jernvägar skall vara tillämplig på nu ifrågavarande jernvögslinie och att desammas egeze skola vara underkastade kontroll från staSens sida såväl hvad angår banornas byggande, som i afseende å jernvägarnes underhållande för all framtid, samt skyldige att verkställa de förbättringar, som för nödig säkorhet kunna föreskrifvas, vid äfveatyr att trafiken å bristfällig jernväg inställes intill dess sådan föreskritt blifvit fullgjord; . 50 att afgifterna för trafiken skola utgå enligt fen taxa, som K. M:t efter dertill af jernvägarnes egare afgifvet förslag i nåder pröfvar och fastställer, och hvilken taxa i allmänhet bör hvarje femte år, räknadt från och med år 1883, lämpas efter sig då företeende förhållanden; att hvarje gång sådan taxa fastställes, deri förekommande afgifter icke skola sättas lägre än de vid samma tid för trafiken å statens jernvägar gällande afgifter, grundade på generella bestämmelser af bekkaffenhet att kunna å ifrågavarande enskilda jernvägar tillämpas; samt att, hvad särekildt angår trafiken å första linien från Falun till Ludvika, de under förutsättvingar, som i 30 af den utaf K. M:t den 4 April 1862 i nåder fastställda taxa å afgifter för transporter på statens jernvägar omförmälas, påbjudna allmänna nedsättningar i afgifter för de tre särskilda klasserna af icke skrymmande fraktgods, äfvensom stadgad nedsättning i afgifter för skrymmande fraktgods icke skola behöfva af nyssnämnda jernvägslinies egare tillämfå förr, än jemväl andra linien från Ludvika till ihl blifvit i sin helhet för allmän trafik öppnad eller, om sådant icke å senast derför bestärada dag sker, denna dag inträffat; dock att fraktgods, som transiterar från Frövi—Ludvika-jernväg in åå Falu—Ludvika-linien eller tvärtom och dervid förstnämnda jernväg forslas minst fyra svenska snil, skall under förutsättning, att egarne af Frövi —Ludvika-jernväg i detta afseende medgifva likställighet, icke å Falu—Ludvika-linien för derå genomlupen väglängd mellan Ludvika och bestämmelsestationen eller mellan afgångsstationen och Ludvika belastas med högre afgifter, än som låta förena sig med ofvan åberopade taxa af den 4 April 1862 och de deri på grund af k. brefven af den 25 November 1864 och den 10 Maj 1867 gjorda alimänna reduktioner enligt utfärdade tariffer; 6:0 att jernvägarnes egare ekola vara skyldige att fortskaffa trupper och allmänna posten samt ombesörja alla andra för kronans eller det allmännas räkning ifrågakommande personaloch varutranaporter mot den ersättning, som enligt gållande bestämmelser utgår för dylika transporter 8 andra enskilda jernvägar i riket; 7:0 att jernvägarnes egare uti alla mål emellan dem å ena samt svenska staten eller enskilde svenske medborgare å andra sidau samt emellan jernvägsegare inbördes skola lyda under svensk domstol och vara underkastade svensk lag; att för förvaltningen af såväl jernvägsbyggnaden, som ock af trafiken alltid skall i Sverige finnas en infödd svensk styresman eller en, till minst två tredjelar af antalet, af svenska undersåtar sammansatt styrelse, försedd zaed jernvägsegarnes fuilmakt att i alia förekommande fall föra deras talan, samt att underrättelse om styresmannens bostad eller styrelsens säte skall innan anläggniogen börjas och sedermera en gång årligen uti allmänna tidningarne införas, allt vid äfventyr, att K. M:is befaliningshafvande i Kopparbergs län skall ega att uppå anmälan förordna ombud, som med laga verkan svarar å jernvägsegarnes vägnar; 8:0 att koncessionsbafvarne skola senast den 15 nästkommande November till K. M:t inlemna bevis, att de hos K. M:ts och rikets statskontor deponerat penningar elier värdepapper, som kunna af K, M:t godkäonag, till belopp af två hundra tusen riksdaler riksmynt, utgörande gäkerhetför fullbordande at första jernvägstinien från Falun till Ludvika och andra jernvågslinien från Ludvika elier annan lämplig punkt å Frövi—Ludvika-jernvägen till Kibl samt till en fjerdedel, motsvarande femtio tusen riksdaler för utförande af femte jernvägslinien från Domnarfvet till In sjön; hvarjemte koncessionshafvarne, såvida de anse sig vara i tillfälle att, på sätt från början förutsatts, utan undfående af försträckning från statea utföra ifrigavarande företag i dessa helhet, skoia vara pligtige att senast före utgången af år 1872 jemte underdånig anmälan derom, till K. M:t utlemna skriftligt medgifvande, att ofvan stadgade deposition jemväl må utgöra säkerhet för uttförende af tredje jernvägslinien från Kibl till Giteborg och af fjerde linien elier bibanan till N.-:a—Carlskoga-jeraväg vid äfventyr, om sådant försummas, att K. M:t, i händelse någon annan association skulle anmäla sig att inom tid och under vilkor i öfrigt, som i denna resolution finnas stadgade, bygga tredje och fjerde jernvägslinierna och derför erbjöde nöjaktig såkerhet, vill åt sådan association öfverlåta utförandet af företaget i denna del, så framt icke koncessionshafvarne inom viss af K. M:t förelagd tid förklara sig redo dfvertaga byggandet af tredje och fjerde jernvägslinierna och dervid tillika lemna ofvan fordrade medgifvande; 9:0 att på det utförandet af den för bergsbrukets befordrande och utveckliog vigtiga jernvägslinien från Ludvika eller annan lämplig plats å Frövi—Ludvika-banan till Kihl må vara betryggadt jemväl i den händelse, att koncessionshafvarne icke, på sätt i nästförutgående 8:de punkt förutBättes, komme att utföra företaget i dess helhet, K. M:t härmed tillförsäåkrar det aktiebolag, som bildat sig för anläggning af nyssberörda jernväg från Ludvika eller annan lämplig plats å Frövi — Ludvika-banan till Kibl och hvars förslag till bolagsordning K. M:t vill framdeles pröfva, att af de tio millioner riksdaler, innevarande års lagtima riksdag ställt till K. M:ts disposition för understödjande af enskilda jeravägsanläggningar, undfå försträckning till belopp, motsvarande två tredjedelar af..de enligt kostnadsförslag, som K. M:t fastställar, för anläggningen beräknade kostnader, lock ej ötverstigande fem millioner riksdaler; vilande K. M:t, om och när koncessionshafvarne förklara sig vara ur stånd att utan undfående af förträckning från staten utföra företaget i dess helet, i öfverensstämmelse med riksdagens beslut närmare bestämma de vilkor, hvarunder den tillsäkrade försträckningen skall komma ofvanomförnälda aktiebolag till del; 10:0 att koncessionen å anläggningen af hela frågavarande jernvägssystem skall anses förversad i delse den i ätonde punkten stadgade leposition icke behörigen fullgöres eller arbetet, cke, enligt vederbörande kronofogdes bevis, som ill K. M:t ingifves, varder å första jernvägslinien rån Falun till Ludvika påbörjadt senast den 1 Juli 1872; att koncessionsbafvarne i sistnämnda all jemväl skola hatva till svenska statskassan förerkat en fjerdedel af deponerads beloppet, men ga hos statskontoret återlyfta återstående tre jerdedelar deraf; att koncessionshafvarne likaleles skola hafva till statskassan förverkat en fjerledel af hela deponerade deloppet i händelse af ndorlåtenhet att seaast den 1 Juli 1873 påbörja rbetet å andra linien från Ludvika till Kibl samt n sextondel af nämnda belopp derest arbetet å emte linien från Domnparfsvet till Insjön icke varer börjadt sist den 1 Maj 1876; att hela det deonerade beloppet skall tillfalla statskassan, om rbetet å första eller andra linien, ehuru i rätt id påbörjadt, likväl icke å utsatt tid är i allo ullbordadt eller afvikelse från den fastställda plaen skett, så att äsyftad trygghet eller ändamålsnlighet derigenom förrminskats; att vid inträffane af något utaf sist förutsatta tvenne fall å femte nien, en fjerdedel af deponerade beloppet skull lifalla statskassan ; att i händelse koncessionshafarne, på sätt i 8:de puokten sägs, för utförande f jernvågsföretaget i dess helhet medgifver, att et deponerade beloppet må utgöra säkerhet för ilibordande jemväl at tredje och fjerde jernvägsnierna, men arbetet å dessa linier sedermera ej om de i 2:dra punkten bestämda tider påbörjas lar afölntin Alläör nnlk från factarällda nlanan agrar jen an AR DD P JE JE JR AR NA fär fr I 00 (fQ a ER a JD DE JO AA JO

16 oktober 1871, sida 4

Thumbnail