Article Image
Mont Cenis-tunneln. I Times förekomi mer följande intressanta redogörelse om tunneln I genom Mont Cenis: Hela kostnaden för denna tunnel uppgår till 65,000,000 fr.; dertill kontribuerar Victor Emanuel för jernbanan eller: som den också heter Norra Italiens jernväg med 20,000,000 fr. Denna summa skall betalas före tunnelns, öppnande. Franska regeringen skulle betala 19,000,000 fr., om arbetet var färdigt nom 20 år, räknadt från 1862. Men om arbetet var fullbordadt förut, skulie Frankrike betala ytterligare 500,000 francs, för hvarje år, intill den bestämda tiden. Alldenstund pu 11 år vunnits, skall Frankrike betala 5.500,000 francs, j2mte ofvannämnde 19,000,000 francs. Franska regeringen skall derjemte betala 5 proc. årlig ränta å penningar som förföllo under arbetets fortskridande. Sålunda blifver den andel, som Italien skall erlägga, något mindre än 20,000,000 fr., en fördel, som Italien med rätta vuonit genom den raskhet hvarmed arbetet bedrifvits; detta påskyndande stimulerades af sjelfva kontrakts-vilkoren. Man måste veta att om tuoneins byggande utsträckts öfver den bestämda tiden, 20 år, skulle Italien hafva förlorat 500,000 fr. för hvarje år som denna tid öfverskridits, Ba tid påträffades i berget en mycket hård qvartz på Modena-sidan, som gjorde det ytterst svårt att beräkra huru lång tid som skulle åtgå för tunnelns fallbordande. Lyckligtvis var qvartzens mäktighet endast 380 mötres och något allvarsammare motstånd möttes icke vidare någonstädes. Murare-arbetet i tunneln är genomgående förträffligt. Inga olägenheter af rök, ånga eller mefitiska dunster besvära tunneln, — —

5 september 1871, sida 4

Thumbnail