Strödda underrättelser. Kommunikationsväsen. Nordsjö— Ostersjökanalen. Det är sannolikt, vt förslaget att anlägga en tysk kanal mellan Nordsjön och Östersjön snart åter kommer att upp: agas och sättas i verket. Om denna kanalenlägging kar, anmärker Vossische Zeitung, ofta orikiga åsigter och omdömen fönummits, hvilka isynverhet rört frågan om kostvaden, hvarjerate svåigheterna för anläggningen ha öfverdnifvits. Tidingen redogör derför för det verkliga förhållanlet. Något faktiskt hinder för ka nläggningen ions icke på någon af de föreslagna linierna — örsäkrar hon — utan valet etår på alla dessa fullromligt fritt att anläggasluss eller anuat slags kaal och härvid torde endast frågan om kostnaden ich den större eller mindre ändamålsenligheten söra slag i saken. I alla kanalförslagen gäller det lott att genomgräfva en ås, som är 2!s— 3, mil red, hvars största höjd är 67!, fot och för hvilcen således det så mycket mindre kan bli fråga im någon verklig, faktisk svårighet, som den mark, vilken skall genomskäras, öfveralit är gynnsam för ordarbetena. Inabanda är förhållandet med kost vaderna. Isynnerbet har det blifvit snmärkt, att len på regeringens föranstaltande uppgjorda anäggningsplanen, hvilken upptager hela kostnaden il 28,192,000 thaler; beräknats för låg, och den yreussiske handelsministern har också förklarat att nläggningskostnaden för kanalen skulle bli betydigt högre; men Voss. Zeitung tror att förhöjninsen, då hela beskaffenheten af kanalanläggningen ages i betraktende, icke kan komma att uppgå ul mer än på sin höjd 4 eller 5 millioner thaier. onligt nyssnämnda plan kommer kanalen att bli 6 fot bred i bottnen och 224 fot bred vid vattentan samt 31 fot djup, hvilket tillfredsställer de törsta avspråk och tillåter fyra rader fartyg, bland lem två rader krigsfartyg, att samtidigt passera analen. Största längden för en at de töreslagpa :anallinierna är blott litet öfver 14 mil, hvaremot len på andra linier förminskas till 113, och 12— 3 mil. Den verkliga svårigheten ligger egentlien i valet af linie, och de ofvsnnämnda oriktiga ppgifierna härröra förnämligast deraf, att hvarje andskap i Elbehertigdömena önskar komma i åt jutande af kanalanlögsningers förmåner, och ali ill följd af denna täflan alla upptänkliga oögen eter framdragas rörande de avdra kanalplanerna, ör att framställa det förslag, man sjelt önskar, sä örmånligt som möjligt. Äfven en annan svårighet ppstår, derigenom att det merkentila intresset nåste så mycket som möjligt förenss med krigsnarinens, hvilket näppeligen kan ernås utan flere analinlopp hvarigenom kostnaden skulle betydligt kas, kanske med 10—15 millioner. Tidningen tror lutligen, att det icke gerna kan bli fråga om Lå on kunalanläggning med östligare hufvudutgångsunkt än Kiel, uuder det att för åen vestra utoppsmynningen nästan lika bestämdt Eibemynninen är den rödvändiga och rätta.