Article Image
det löpande året följande statistiska data, rörande det ryska jernvägsnätet, Den 1 Januari 1871 utgjorde längden af de trettioåtta helt och hållet eller delvis öppnade jer:vigarne omkring 10,530 verst eller inemot 35 proc. mera, än den 1 Januari 1870, då deras samtliga utsträckning utgjorde 7800 verst. Den 1 Januari 1871 fanns urder byggnad 3624 verst, af hvilka 319, verst med smalt spår och de öfriga roed spår af vanlig bredd. Af de under byggnad befintliga vägarne har en betydlig dei redan öppnats för trafiken, andra åter äro nära sin fulländning, så att utsträckningen af det ryska jernvägsnätet snart uppnår den betydliga siffran af 14,000 verst. Hvad beträffar exploiteringsresultaten för de vägar, som redan existerat i åtminstone tre års tid och utmärka sig för en liflig godstrafik; så kan man anföra följande fakta, som hänföra Big till år 1869. Under detta år intogs, hvad bruttoinkomsten beträffar, första rummet såsom alltid af Petersburg—Moskwa-väger, som hade inkomst af öfver 27,280 rubel pr verst; dernäst följa: Moskwa —Kjäsan med 23,100 rbl, Rjäsan—Kosloff 17,895 rbl, Moskwa—Nischni-Novgorod 16,016 rbl, Moskwa —Jaroslaff 11,780 rbl och Moskwa—Kursk 11,770 rbl. De öfriga banorna gåfvo en inkomst af under 10,000 rbl re verst. Den största nettoiokomsten hade Moskwa—Rjäsan-banan och dernäst Petersbur-—Moskwa, Rjäsan—Kosloff, Moskwa— Jarozsiaft och Nischni-Novgorodska banorna. odd vent ra ta sist Va an

29 juli 1871, sida 4

Thumbnail