Article Image
tionen. När den omsider var afslutad, bad han fröken E., som antog att möjligen några osydda sidenaklädningar, presenter som hon erhållit i England, skulle förtullas, att följa sig till tullkammaren. Vid ankomsten dit förklarade emellertid den bistre tienstemannen ått klädningarne blifvit tagna i beslag, och för att erhålla gunstbenägen tillåtelse att följande morgon fortsätta resan, måste fröken E. utbetala 100 rdr. Sedermera förklarade Göteborgs rådhusrätt de i beslag tagna klädningarne — förbrutna. Göta hofrätt, till hvilken domstol målet hänsköts, var emellertid af annan åsigt och upphäfde beslaget. — Ångkorvetten Balder, Under dagarne från den 25—28 sistudne April företogs i Carlskrona ny besigtning å det af Motala mekaniska verkstads aktiebolag till . M:t och kronan levererade, i ångkorvetten Balder insatta maskineri med åsgpsnnor m.m. Ur den berättelse som den förordnade besigtningsförrättningen afgifvit angående den verkställda besigtningen, är Giteb.P:n i tillfälle att meddela följarde: Sedan förrättningen gått ombord å ångkorvetten Balder, beslöts att först företaga det i 5:te punkten af koatraktet omförmätda prof af 43 timmars oafbruten gåsg med maskineriet, för hvilket prof tiden räknades från kl. 6 e. m. den 25 April, då korvetten lemnade Carlskrona skärgård. Ehuru -verketadens ombud anskaffat 7 privata eldare, hvilka tillsammans med en af korvettens egna eldare-båtamän utgjorde ett eldare-qvarter och ombesörjde eldningen hvar 3:dje vakt, bemärktes likväl, att icke så stor ångproduktion erhölls, som då korvettens egna eldare-båtsmän skötte eldningen, Under tvenne dygne oafbraten gång hölls skorstenens inre del upphissad 3 fot utöfver hvad den var vid förra besigtniogen På 3:2je dygnet upphissades den ytterligare 3:ne fot, dock utan att någon större tillökning i maskineriets effekt med visshet deraf kunde erfaras. Såsom en väsentlig dlägenhbet i rökfångets konstruktion anmärktes, att, då rörliga skorstecen är nedfålld, rökutloppet från pannorna till största delen afstänges så, att de icke kunna wppeldas ej heller eld under dem underhållas. Detta kan föranleda att, om hissinrättningen skulle komma i olag (och detta möjligen Å ett kritiskt ögonblick), korvetten då skulle förlöra hela förde!en sf att hafva ångmaskin, hvilket deremot i ke skulle vara händelsen om eldning kande ske med nedfirad skorsten, skalle äfven dervid icke högsta ångtryck kunna erhållas. Många gjordes att under olika expansion utröså sÄvål pannornas förmåga att alstra och underhålla ånga, som ock maskioeriots största effekt i indiksator-hästkrafter, till hvilka senare förBök användes det af bolaget förut aflomnade indikatorinstrument med: tillbehör, hvilket kontrolie-. rades af bolagets utsedde besigtningsman med ett annat af honom medfördt instrument. Genom dessa undersökningar utröntes: med 045 expansiou, under korvettens gång såväl mot som mod vinden i frisk bramsegelskultje och smul sj5 samt fiikxtmaskinen i gåag och med öppna sotkranar, kuode ufiderhållas ett medelångtryck af 13,7: B pr qvadratverktum, hviket, med i medeltal 55,5 maskinslåg i minuten, räknade å slagtäljaren och 12,5 IT vacaum, gaf 117632 indizatorhästkrafter ; med 0; expansion, under frist bramsegelskultje på styrbordsbog, med flåktmaskinen i gång och öppaa sotkranar, kunde uuderhållag ett medel ångtryck af 20,33 pr qvad -verktuw, hvilket, med i medeital 55, maskinslag i minuten och 12?, vacuum, gaf 121027 indikatorhäsatkrafter; med 0,3 expansion, under lader bramsegelskultje förifråv, fläktmiskinen i gåog och öppna sotkranar, kunde åoga underkbållas till medeltryck af 18,8 som, med i medeltal räknade 58 slag i minuten och 12,5 vacuum, gaf 1347,50 indikatorhästkrafter, hvårvid korvettena hastighet i medeltal på loggen uppgick till 13,2 knop och enligt pejlad distancs till 12 knop. Under alldeles enshanda maskinförhållanden, men med vinden aster-in, uppgick farten i medeltal på loggen tili 13,3 och enligt pej!ad distance till 12,6 knop; med 0,5 expansion, under frisk bramsegelkultje på styrbordsbog, kunde med föorcerud-eldning unjerhällas ett medelångtryck af 19,6 , hvilket, med 57,21 maskinslag i mivnten och 12,:3:4 vacuum, gaf Korvetten en hastighet af 12,5 knop på loggen och 11,9 knop enligt pejlad distance; med 0,35 expansion, uäder märsselskultje aktterifrån, kunde med forcerad eldning underhållas ett podelängtryck af 19,86 IT pr qvad.-verktum, hvilket, med i medeltal 59,04 maskinslag i minuten och 12,2 8 vacuum, gaf korvetten en hastighet af 13,63 på loggen och 13,2 knop enligt pejlad distance; ; med 0,5 expansion, 21 B åogtryck, 12,18 I vacuum och 60 slag i minnten, har, fast under blott kortare tid, uppnåtts 1536,46 indikatorbästkrafter. De här ofvan uppgifna ångtrycken äro antecknade från maskinens manometrar, med hvilka trycket i förliga pannorna nära öfverensstämde, då deremot trycket i aktra pannorna visade sig variera 2 högre. : Den loggade hastighetea är upptagen utan korrektion för propellervattnets inverkan på loggskäddan. . Ofvan upptagna rön visa, att maskineriet, som under hela besigtningsresan arbetade utmärkt väl, under längre tid kan underhålla en effekt af 1347,:0 iadikatorhästkrafter och under kortare til 1536,46 sådana. : På grund a? hvad sålunda förekommit och utrönt blifvit angående pannornas och maskineriets kraft, anse vi dem icke vara af kontraktsenlig beskaffenhet, hvadan de icke kunna af oss godkännas. Carlskrona som ofvan Sven Ad. C:son Lagerberg, H. A. Grohm, Kommendörkapten. Mariningeniör. G. W. Svensson. Henr:k Nerman, Mariningeniör. Rådman. A. F, Rosborg, af Motala verkstads aktiebolag utsedd besigtningsman,

9 maj 1871, sida 7

Thumbnail