tidning, mottagit ar konung Carl XV Svärds. ordens storkors i briljanter. General B. var såsom man .känner, skickad af Tyskland: kjoare till Stockholm i sörgebasök möd anIådning a? drotttifg Fotidad avd. — Paketförsändning kan numera ånyo ske, på förut gällande vukor, till flera vid franska nordbanan belägna orter, som oppräknas i en gsneralpoststyrelsens kuagörelse, införd på första sidan af dagens blad, -— Musikaliska åkadeidien. Under de senaste föreläsningarne hatva åtskilliga vigtiga perioder afhandlats. Sadan det förr påbörj:de för: draget om Mendel.sohn afslutate, Wteraick tal till den nyare stora franska operan, hvars förr omtalade äldre periodar togo3 till utgångspuakt. Nu betraktades Anber och särskildt hans opera sPen Sinmmas, åoh ånelyrerader: och hvarvid söderns folklif och dess revolutionära elementer baHgoxnades såsom red oöfverträffligt mästorskåp. hb. Hdlsdö ämnen: Mindre lycklig vore 2 I de tragiska momenterna. Dereiter omtalades Gourol och hars stora operor Faust och Rsmeo i utförligare expozeer. Uti båda hade tonsättaren med lika mycket spille som iöteliigens fört tyske ölementer. I Fanst betonades isynnerkat kompositörtns uppfattning af Margarethå, dock sakasdes enhet i erna opgra, emedan tönsättaren ino icke lömbåt alla Eonsideralioner fur den moderna parisersmaken ur sigte, hvaremot Romec, vore ett mer helgjutet verk. Sistnämade opera förarVedde åtskilliga int-essanta batraktelsar. — Äfven M-yerbser afhandlades utförligt med särskildt afseende på hans 4 stora franska oneror; företrädesviz analsserades sHag 5 rotteftad och Åfrikanskan. Derjemte förekom en tramställving af M:s ungdomstid och hars studier hos able Vogler, äfvensom märkliga data rörande Robers iörsta represe tatioa, hemtade ur dåvarande operachefen Verons memoirer. Derefter öfvergicks till det nyare instramental och virttosväsendet. Pianots föreBångsre, klaveret, var redan på 1500-talet i bruk; pianot uppfanns af Schröter 1717, men deana uppficniog förverkligades först af orolbyggaren Silbermann omkring 40 år senare. 2 äldre klaveristerna och korposiörerna för detta instrument anfördes och karakteriserades nu (utom de förr omtalade Händel! och S. Bach) D. Scarlatti och Em. Bach. Dornäst betraktades Wienerskolans koryfeer: Haydo, Mazwt, Brthoven, Hunnel, Rirs, m. fl. Afven Steibelt, Moscheles, Chopin, bh. fl. omt ladesi det senare med en särskild fatakteristik. O.slow förekom företrädesvis såsom pisnokompositör. Bland illustrationer må nämnas den under prof. Berens ledning med mycken precision och värms gifva symonien (A-mol!) af Menlelsgoha; aria af Å. Thomas, förträffligt sjansan at fröken E. Bergman, bariwoaaria ur Alphyddan, gjungen af en särdeles lofvande ölosångselev, hr Schiött, Meyerbeers sånger Fiskarflicksno och Vårsåvg, föredragna at sötvarna Brandt och Wicta, som vusno uimänt bifall, samt Onslowa E-mollsonat för k händer, i exkt och muasiksliskt föredrag itergifven af elevörna fröken W. Widebäck ch hr R. Anderson. Mo sn re