(Insändt.) Om statsunderstöd till enskilda jernvägar. Då jernvägsfrågan nu är under behandling vid riksdagen, och med skäl bör kunna väntas, att nuvarande gyansamma konjunkturer för såväl verkställande af arbeie som upptagande af penninglån komma att begagnas af staten för att verksamt understödja enskilda jernvägsanläggningar, så torde det icke få anses opåkalladt att yttra några ord om sättet för dylika understöds meddelande. De ändamål som afses med understöd af staten, torde vara: att genom inom landet bildade bolag möjliggöra jernvägars kommande tillstånd i riktningar, som äro för rörelsen fördelaktiga och af behofvet påkallade, äfvensom att, sedan jernväarne blifvit färdigbyggda, utan hinder af ekonomiskt obestånd, underlätta deras trafikerande; detta lit likväl på sådana grunder, att icke de enskilda bolagen behöfva eller må kunna uppträda såsom lånsökande på den utländska marknaden, och att sfverlåtelse åt utländsk entreprenör, vare sig af atförandet eller trafikerandet, må bestämdt förhindras, För att vinna dessa ändamål torde följande här korthet affattade bestämmelser kunna läggas till grund för understöds lemnande till enskilda jernvägsanläggningar, nemligen: 1:o Att det för utförandet bildade bolag skall vara svenskt och aktierna innehafvas af svenska undersåter ; 2) Att aktieteckningen skall uppgå till minst ; af hela anläggningskostnaden; 3:0 Att staten i sådant fall, och då den behöfliga Aterstoden af högst halfva anläggningskostnaden bevisligen kan anskaffas såsom inhemskt lån mot itfärdande af bolagets på svenska språket affattade bligationer och mot säkerhet af jernvägen och 1ess blifvande afkastning, består :; af byggnadskostnaden, likväl med rättighet att, i händelse bolaget icke skulle kunna fullgöra sina åtagna ränteoch amorteringsförbindelser, öfvertaga banan mot inlösen af dessa förbindelser, samt att, om nettobebållningen skulle öfverstiga 4!, procent på hela anläggningskapitalet, uppbära balfva öfverskottet; 4:0 Att då den i förra punkten behöfliga återstoden icke på angifvet sätt kan anskaffas, men . af anläggningskostnaden blifvit tecknad, stated lemnar unuderstöd med ?, såsom lån, med tre års räntefrihet från den dag då det meddelats, och lersfter mot erläggande årligen af 5 procent, hvaraf t procent ränta och 1 procent amortering, såsom jäkerhet för hvilket lån banan till staten pantförskrifves; . N 5:o Att utländska entreprenörer icke få anlitas för jernvägsbyggande eller trafikerande: N 6:0 Att staten förbehåller sig rätt att kontrollerarbetets utförande i enlighet med fastställd plan, Afvensom, efter detsammas fullbordande, trafikens bedrifvande ; T:o Att staten eger att mot nedsatt taxa, hvilken närmare bestämmes för dess transporter, få begagna jernvägen. Ingen lärer bestrida olägenheten, att icke säga vådan, af att till utländska bolag öfverlemna egande rätt till och trafikerandet af våra jernvägar. Användandet af utländska entreprenörer för jernvägars byggande blir också mycket dyrt, då en dylik entreprenör vid utförandets öfverlemnande åt annan person räknar sig till godo en vinst af åtminstone 10 procent af hela anläggningskostnaden, utom den vidst han beräknar genom öfvertagandet af bolagets obligationer, hvilka sedan under bvarjehanda puffande utbjudas på den utländska marknaden. Sens moral af ofvanstående är den, att om svenska staten skall understödja enskilda jernvägsbolag, så bör det ske på sådant sätt, att bolagen må kunna utföra företagen hed de tillgångar af penningar, arbete och ingeniörer, som finnas inom iandet. —m—.