Då härtill tages i betraktande, att den a en första klass passagerare i anspråk tagn: vigten är i sig sjelf af minst dubbelt så dyr slag som tredje klass passagerarens, så kom. mer man tvifvelsutan till den öfvertygelsen ati han är en mycket såväl dyr som vigti personage, som icke bötälar på långt när hvac han borde, denna ensamma herre, som stun: dom framskymtar i ett första klass vagus fönster vid statens jernvägar. Såsom ett önskningsmål vere det väl derföre att anse, on lista klassens vagnar kunde rubriceras såson statsvagnar, och endast blefve använda pi särskild reqvisition, af sådana personer son kunde och ville betala för nöjet att få åk: ensamma, och som väl då finge erlägga el rättvisare andel af den summa, lika med helt den allmänna bevillningen i landet, som h L. J. H, säger att staten i medeltal årlige förlorar på sina jernvägar. Do flesta bibanor hafva endast två vagns klasser, och hafva sålunda otvifvelaktigt tagi ett steg i den rätta riktningen, ehuru de åter igen hade kunnat gå ändå längre, och endas haft 2:a klass kupger, i kombination med 3: klass kupber eller bagageafdelningar, emedan d nu ändå ofta få köra sina stora 1:a klass vagnar och bagagevagoar i det närmast tomma, två, tre eller flera gånger om dager upp och ned på sina resp. banor. Att 1:a och 2:a klassens passagerare på statens jernvägar skulle få rum i 2:a klassen vagnar, utan att dessas miltal behöfde ökas synes temligen antagligt, då medelpassagerareantalet i dessa vagnar på detta sätt ändock icke blefve mera än ungefär 6!a. MHärige nom skulle under år 1869 inbesparats ick mindre än 140,666 första klass vagnmil, och man hade då haft tillfredsställelsen veta, ati der åkt åtminstone en person i medeltal hvarje kupg, hvilket nu icke är fallet med 1: klassens vagnar, 4. W. M. ATS TTO EEE TEE