Article Image
SViR SÄUlida fOSKlAddeS, Stalucs ua till bolagets disposition, och med mycken tvekan och efter långvariga underhandlingar öfvertogos de på vissa vilkor af lektor Hellzeo. Emellertid — genom klok förvaltning och gynsamma kosjonktorer — rodde bolaget upp sig och 1808 ökades aktiernas ursprungliga antal (100) till 150 samt utbjödogs till salu åt Suodvalisboarne, för att såsom det heter i protokollet hålla grannsämJan vid rakt, sedan hrr handlande i Sundsvall synnerligen kligat öfver bolagets intrång i deras rörelse. Vid verkstäldt öfverslag af bolagets tillgångar uppskattades hvarje aktie nu till 650 rdr; det å aktien urspruogligen inbetalda beloppet var 100 rår. Från denna tid går affären framåt med jättesteg; visserligen utdelades vinsten endast utisal:t till aktieegarne ända in på 1830-talet (1818 var ak vinsten 8 tunnor salt), men vid inven gen 1837 befanns bolaget hafva egendor: 305,924 rdr och aktierna betingade då 2013 rdr. Numera sä!jas aktier endast undantagsvis; förlidet år inropades en sådan afen person, eom enligt bolagets reglemente ej var berättigad att blifva aktieegare och bördades fråa honom för 10,701 rdr. Den vinstutdelning aktierna de secare åren lemnat är god ränta på mer än dubbla detta kapital. Då man nu betänker, att många at de första aktierna, på hvilka endast 100 rdr äro iobetalda, ännu fucno3 qvar inom de första egarnes slägt (ett per aktier egas af bönder i Jemtland) och vidare att årliga utdeloingen mångdubbelt öfverstiger dessa hundra riksdaler, så må raan erkänna, att dessa aktiebref äro verkliga värdepapper. Wifsta varf eger nära 300,000 tunaland skog, som vårdas utmärkt väl, och fortsätter med skeppsbyggeriet samt eger 4 egna fartyg, af hviika det sista om 150 nyläster förliden Juli månad sattes i sjön. De största sågverken äro Ljusne, som eges af hrr Kempe och Brusewitz, samt Askesta (Sandare) i Helsingland och Matfors i Me-l delpad, hvilka egas af hir J. Dickson komp. Sistnämnda bolag eger dessutom, i öriga delar af Norrland, Baggböle sågverk vid Ume l öch Husums nära Örnsköldsvik och afverkar vid samtliga dessa fyra stora sågverk årligen omkring 650,000 timmer. AE — Apoteksärende. Sundhetskollegium har hos K. M:t anmält apotekaren G. A. Halck till erhållande af personligt privilegium å apoteksinrättningen i Brösarp ivom Kristianstads län. — Sökamde. Till lediga sjukhusläkaretjensten vid allmänna garnisonssjukhuset hafva vid ansökvingstidens utgång i dag anmält sig t. f. sjukhusläkaren G. Beckmann och med. lic. 5. G. T. Betterblad. Vid ansökningstidens utgång i dag till lediga andre bataljonsläkaretjensten vid Elfsborgs regemente hafva såsom sökande anmält sig med. licentiaterna J. Nordström och E. W. B. Erhardt. — Brunusistenderst. Lasarettsläkhren i Lidköping Hjalmar Karlberg har af eundhetskollegium blifvit förordnad att jemväl under innevarande år vara intendent vid Lunds helsobrunn i Skaraborgs län. — Liikareförstag. På förslag till lediga provincialläkaretjensten i Öathammars distrikt har sundhetskollegium uppfört i 1:a rumiet provincialläkaren i Boxholms distrikt A. T. von Goös, i det andra lasarettsläkaren i Östhammar C G. Hofvander, samt i det 3:e provinrcialläkaren i Råneå P. J. Ekman, med förord för den å andra förslagsrummet uppförde lasarettsläkarena Hofvander. -— Omdermvägsmötet 1 Elle demora skrefs till D. B. den 1 dennes! Jeravägsmötet i dag bivistades af 42 personer, hvaribland dock flera hvilka ej voro deltagare i bolaget. Det öppnades af brukspatron Bergendahl, som föreslog landshöfding De Mar6 till ordförande, hvilken tackade för förtroendet, men förklarade gig ej kunna antaga det, enär den föreslagna banan ej berörde hans län; han önskade dock lflig framgång åt företaget. Derefter utsågs bergmästaren Nordenson till mötets ordförande. Han yttrade, att då Westmanland och Dalarze vore ett gemensamt bergmästardistrikt kunde han ej avnat än önska framgång åt förslaget, hvilket borde ej blott blifva af stor nytta för bergslagsrörelsen i de begge provinserna, titan äfven värmare befordra de merkantila! förhållanden som sedan århundraden varit rådande dessa provinser emellan. Sedan uppräknades antalet af tecknade aktier som befanns vara 2144. Banans anläggningskostnad antogs uppgå till omkring 1,100,000 rdr och materielen till 367.000, hvarvid hr Bergendabl yttrade, det ban erfarit, att staten vore: villig tillmötesgå enskilda bolag, som bygga sina jernvägar med samma spårvidd som statens, med att begagna statens materiel. En besparing kunde alltså göras i anläggningskostnaden med nämnde 367,000. Ordföranden framställde nu den frågan, om de närvarande ansågo sig böra konstituera sig till bolag, hvilket besvarades med ja, då det meddelats att det behöriga minimiaktiekapitalet vore tecknade. Derefter uppstod frågan om, huru många styrelseledamöter borde utses. Hr Bergendahl önskade sju, nemligen tre i Sala, två i Westerås, en i Dalarne samt en i Gestrikland. Brukspatron Gahn ansåg 5 lämpligast och fann det olämpligt, att någon af direktionens ledamöter voro boende så aflägset som i Dalarne och Gestrikland. Mötets beslut blef också, att 5 borde utses. Valet skedde med slutna sedlar, hvarvid ingen fick rösta för mer än tiondedelen afaktierna, 681 röster afgåfvos. Vid öppnandet af valgedlarne befanns brukspatron Holmgren hafva erhållit 339, borgmästaren Bovin 319, handlanden Liedbäck 239, brukspaton Bergenodabl 281, samt brukspatron Petre 279 röster. Närmast i röstantal voro herr H. C. G. Carlson och bergmästaren Nordenson, hvilka utsågos till suppleanter. Styrelsen skulle utarbeta stadgar samt i öfrigt företaga hvad som forärades för banans fullbordande. — Byggnadsarbeten 1 Giteborg. I Göteborgsposten läses: För stadens räkning kommer att under innevarande år en rörlig jernvägsbrygga af jern att byggas öfser östra jernvägshamnen, i likhet med den som förut blifvit bygd öfver Pustervikskanalen. Densamma är afsedd för jernvägsspårens fortsättning öfver nämnda hamn in på jernvågen samt i en framtid äfven för en lifvande strandgata med jernvägsspår utmed elfven. Pålniongsarbetet för den nya bryggans s. k. skyddsduc dalber togifredags sin början och kommer att bedrifvas med så stor skyndsamhet gom möjligt för att icke vara till hinders för fartygstrafiken, sedan sjöfarten åter börjat. ——— -——2 mm MO ——m—-— a RM R — MX ÄV NN ta Oo äR W OP 3 4 5 Ga MM M Bh m mi AA fer mm och nn mn VO JO VLYOQ Ft Trafikhinder. (Teegram till Aftonbladet.) HELSINGBORG den 6 Febr. kl. 2 e. m. Snöyra i natt och i dag på förmiddagen har föranledt bantågens inställande för dagen. Ångbåtsfarten häremellan och Helsingör, som hittils varit obehindrad, har i dag måst inställas, emedan isen lisger famnTI nn nå WaAlalnerneshkasotan AA DÖ PA fe NJA Ku ET FA MO tå mm RM OL y er

6 februari 1871, sida 3

Thumbnail