vudsakligen ginge åt stadens utkanter, hvilket här icke kunde, i anseende til den kuperade terrängen, åstadkommas. Tal. sökte i öfrigt vederlägga de skäl, hvilka några föregående talare åberopat för bifall till den ifrågaställda spårvägsanläggningen, och särskildt framhölls hurusom man bimmelshögt skulle skrika på orättvisa, om bolaget efter tre år blefve förpligtadt att utan ersättning nödgas borttaga spårvägen såsom hinderlig för trafiken. Grefve Rosen trodde, att de mot spårledens anläggande anförda svårigheter mer låge uti föreställningen än de i sjelfva verket funnes till. Det vore otvifvelaktigt, att man komme att färdas jemnare, hbastigare och i allo beqvämare på spårvägen och detta vore väl en fördel för hufyudstadens befolkniog. Ej vore det väl billigt, att åt bolaget endast upplåta linier, hvilka måste lemna förlust i stället för vinst. Hr Ahlström förenade sig så mycket hellre med utskottet, som i Stockholm funnes en sådan massa kommunikationsmedel,, som ej stode andra täder till buds. Hr v. Kremer fann åtskilliga talare gå för långt då de till och med ville bestrida det ifrågavarande kommunikationsmedlets beqvämlighet. Att spårvagnarne till följd af billigt pris, snabbhet m. m. blefve så anlitade att de kunde ofta göra sina turer, deri låge just detta kommunikationsmedels stora fördel. Erkännas måste likväl, att frågan om Drottninggatans lämplighet för en spårvägsanläggning ej vore utredd. En utväg att i det hänseendet komma på det klara vore att på Drottningga-. tan uppställa en vagn af en bredd som spårvag-. narne för att se om åkdon kunde utan olägenhet assera densamma. Dock kunde man nu gerna ifalla utskottets hemställan, ty detta blefve blott ett uppskof. Hr Hirseh fästade uppmärksamheten på, att om jemförelser gjordes mellan gatorna i Stockholm och i andra hufvudstäder, skulle de alitid utfalla ofördelaktigt för vår stad, der gatorna i allmänhet äro smala, Men icke har det fallit oss in att upphöra att trafikera dem derföre att icke detta kan.ske med samma . beqvämlighet som andra städers bredare gator. Det talades mycket om,de olägenheter, som en spårväg på Drottningtan skulle medföra, men man fästade alldeles ingen äRr ir nhet. vid, såsom t. ex. fördelen för gatuförvaltningen att bolaget åtoge sig att underhålla de gator, i hvilka spåren blefve nedlagda, jen 9 fots bredd; fördelen för stadens invånare att unna finna billiga bostäder på Djurgården, dit spårlinierna otvifvelaktigt blefve utsträckta. Tal. yrkade derför, att det måtte medgifvas nedläggning af spår äfven i Drottninggatan; men om man änskg 3 år såsom en för lång försökstid, kunde det öfverlemnas åt öfverståthållareembetet ätt redan efter 1 år förordna om trafikens inställande, om den visat sig för den öfriga rörelsen hinderlig. Hr C. G. Hierta förordade äfven bifall till spårvägens anläggande på Drottninggatan: rr L. J. Hierta och Wallenberg uppträdde ånyo för att framhålla olägenheterna af ett bifall .dertill. Den sistnämnde betonade isynnerhet den omständigheten, att stadsfullmäktige till följd af flere omständigheter ej vore rätt starka emot stora bolag, och att det således skulle blifva svårt få bort spåren ur Drottninggatan om de en gång blifvit der nedlagda. Anmärkte för öfrigt att bolaget ej hade förpligtelse att -bygga de andra Hnierna och att: till följd häraf kommunen kunde komma i samma ställnivg till detta bolag som en gång till gasbolaget, hvilket kunde tilltvinga sig betydligt ökade fördelar ionan det fann sig föranlåtet utsträcka rörnätet utom ce församlingar, der gaslysning först infördes. Hr Wistrand bemötte detta inkast -med bhänvisning till de uppställda vilkoren, som, enligt banvs Åsigt, förelade bolaget vid äfventyr af. kautionssummans förverkande, att inom 3 år fällborda sarbetet,, hvarmed ej kunde menas något annat än de upplåtna linierna. Tal förenade sig med år Hirseh i förslaget att inskränka försökstiden en år, formulerande dock propositionen något lika. Vid slutligen företagen omröstning, blef utskottets förslag, som afstyrkte spårvägs anläggande på Drattninggataån, bifallet med 53 röster mot 2, som voro för hrr Wistrauds och Hirschs förslag. Derefter biföllo fullmäktige utan öfverlåggning utskottets hemställan att det må medgifvås ofvanvämnde sökande, att, på föreskrifna vilkor, anlägga spårvägar å följande linier, nemligen a) en linie från Slussplanen längs Skeppsbron, öster om den 30 fot breda, med tuktad sten belagda körbanan derstädes, vidare nedanför Lejonbacken öfver Norrbro, Strömgatan framåt, förbi Rosenbad och öfver Tegelbacken till Klara Strandsata samt öfver denna gata fram till jernvägens centralstation med möjlig utsträckning till Gamla Kungskolsbrogatan; — a b) en linie, börjande vid norra sidan af Norrbro samt följande Norrström österut längs k. teatern och södra delen af Carl XIII:s torg till hörnet af Östra Trädgårdsgatan, vidare denna gata framåt till Hamngatan och derefter längs sistnämnda gata till Nybrohamnsplanen samt derifrån fortsättande 1a 88 den föreslagna strandgatan öfver Djurgårdsv ceh landsvägen å Djurgården förbi jernvåtu pärbeten af Bellmans byst; samt gen fill Nen från denna linie, börjande vid hörC) en 8: Ngelmstorg samt gående öfver detta net af Non. 7 : . till Norrmalms, C22 och utåt denna till Humle gården. Frihet från ,vÄtarepenningar. Efter föredragning af et. utaf beredningsutskottet afgifvet. utlåtande, deruti 4tskottet AT att stadsfullmäktige måtte förku ? Ed och til tillstyrka bifall till en hos K. Mt 99 Nr Uansöknins stadsfullmäktiges utlåtande öfverlemn. 7. mätar : af hvitbetssocker-fabriksaktiebolaget från Rocker. penningar för sjöledes till fabriken införda O? förBetor, begärdes ordet af hr Behrling, hvilken NI ordade bifall till den gjorda ansökningen. Hr nt strand samt hr Fries ville medgifva 3 högst 5 års befrielse från mätarepenningar. Hrr Rooth och Arvidsson, Lindberg, Ahlström och Sjöberg yrkade återremiss. Stadsfullmäktige beslöto att ärendet gkulle återremitteras. Frimurarebarnhuset. I enlighet med hvad beredningsutskottet hemställt beslöto stadsföllmäktige, att ett alltifrån äl dre tider tillbaka till frimurarebarnbuset utbetaldt -men år 1866 indraget belopp, må från sistberörda soch följande år tillsvidare utgå från fattigvårdsnämnden till frimurarebarnbuset med 90 rdr om året. Bevillningsberedningarne. Vid förrättadt val af ledamöter och suppleanter u.!i innevarande åra bevillningsberedningar för hufvu dstaden valdes följande personer: inom första beredningsdistriktet: Jeda möter: grossh. W. H. Scharp, lärftskramh. W. Ditzinger och klädeskramh. Fr. Wiberg samt supp! sänter: kyrkofogden C. T. Runström och n Bergengren; ra kare andrär beredningsdistriktet : ledamöter : xn2jor Cedervald, brukspatron M. Steuch och handl. EE Arfelt samt suppleanter: kapten J. Ahlberg och snönnakaren OC. E. Häbnel; inom tredje beredningsdistriktet: ; a) för den tillhörande delen af Klara församling: ledamöter: handl. J. E; Grönlund och löjtnanten E. Masreliez samt suppiespt: snickaren Bohman; b) för Kungsholms försaseliog; ledamot: instrumentmakare J. A. Stille samt suppleant: fabrikören Anton Bolinder; . inom fjerde beredningsdistriktet:. ledamöter: grossh. L. Hammarström, hofapotekaren W. Sebardt och urfabrikören L. Sandgren ;samt suppleanter: — A. Granholm och k sh. C. Djurberg; ER v hag inom fomta beredmingsdistriktet: : Tedäm. ter: TM 3 OEM gas rt Vv 1. M. F. Wallin samt su) : strand dur hand. T-Halm och hand! J. F. Hambn: