FURESSER VETRERESREREE POSSE MA om Re Beriktigande om isförhållandena i skärgården. Till redaktionen af Aftonbladet! I Nya Dagligt Allehanda för den 5 Januari äses följande: Fyrvaktaren från Måsknufs ledfyr, 2 mil hitom Landsort, har i dag anländt hit, hvarigenom underrättelse ingått att fyren blifvit äckt, enär is visat sig inåt farleden. Nynäs : hamn, som tillfrös den 23 sistlidne December, )ha. nu 6 tam tjock is, och kördes densamma i går från Bedarö till fasta landet såväl till Mörby som till Hanvik.Detta är enligt tillförlitliga intyg, hvad beträffar Nynäshamnen, icke enligt med sanna förhållandet. I sjelfva hamnoen har under denna vinter isen ej uppgått till mer än 3 å 5 tums tjocklek samt hittills varit af mycken lös och ojemn beskaffenhet, full med så kallade vindvakar, så att den af gående biott kunnat med säkerhet passeras på ett ställe, vemligen från Mörby till Bedarö färjplats. Hamnen har icke blifvit körd, hvarken från Bedarö till Mörby eller Hanvik, deremot en gång till Kärret, der isen följande morgon bröt upp. Båda inloppen till hamnen äfvensom hafvet utanför hafva hela vintern varit tillgängliga för vanliga ångfartyg och med ett par dagars undantag äfven för seglare. Ett intyg rörande isförhållandena i Nynäshamnen från närboende personer lyder sålunda: Undertecknade, bosatta vid Nynäshamnen, intyga härmed att isen i hamnen, som under vanliga viotrar sällan kan köras, under denna vinter icke öfverstigit 3 till 5 tums tjocklek samt varit full med vindvakar, så att den lätt kunnat krossas af ett vanligt ävgfartyg. Isen har ingen gång i vinter varit körd, hvarken från Bedarö till Mörby eller Hawnvik, men deremot en gång utanför Kärret, der isen följande morgon bröts upp. Hamnens båda inlopp hafva hela vintern varit tillgängliga för ångfartyg och om någongång norra delen af hamnen varit tillfrusen, så har den södra delen varit öppen eller tvärtom. I dag är öppet vatten från norra inloppet till Sköthällan vid Löflund och till Mörkdal å Bedarön och således hela norra delen a! hamnen innanför Bruns ziks holmar tillgänglig äfven för segelfartyg. Vid södra inloppet är öppet till Trehörningen. Det häremellan liggande isbandet har en tjocklek af 3 till 5 tums kärnis och omkring 4 tums stöpis. Nynäshamnen den 20 Januari 1871. ——— EA —— NV J. Ericson, L. E. Anderson, Arrendator af Badarön. Skeppare vid Källsta. L, .0.Larson, . Söderberg, Torpåre vid Brunsvik. Torpare i Fagervik. J. Olson, L. M. Löfgren, Torpare i Kärret. Torpare i Trehörningen. Deana vinter har genom sin ovanliga stränghet företedt isförhållanden, som ej i mannaminne varit sporda. Hela Bottenhafvet har varit tillfruset, likaså Stockholms skärgård förbi Sandhamn ända ned till Hufvudskär med stark körbar is från Runmarö i trakten af Sandhamn förbi Dalarö och Erstavik ända till Stockholm. Sandbamns ledfyrar ha varit släckta, likaså Bokö i Söderteljeleden och Femörehufvads fyr vid Oxelösund. Från nämnde led har legat fast is förbi Södermanlands och Norrköpings skärgård samt Bråviken till inemot Häradsskärs fyr. -I Kalmarsund har isen varit körbar, likaså till och med i Öresund. Vestra kustens hamnar ha äfven varit stängda af is, så långt man kunnat se från land, till stor skada för de många seglare och ångfartyg, som litet emellan sökt inkomma. Baltishport, som eljest vanligen är öppen om vintrarne, och öfriga ryska håmnar, Nordtysklands och Danmarks hamnar hafva äfven varit stängda, ja, äfven i Holland har isen en tid afbrutit sjöfarten, hvilket eljest nästan aldrig inträffar. Under slika förhållanden är det af största vigt att bemärka, att under hela tiden såväl Nynäshamnen som Herrhamra å svenska som Hengö på finska sidan varit. tillgängliga äfven för vanliga ångfartyg samt att farleden mellan dessa ounkter är fri från kringliggande skärgård, hvilket för vinternavigationen är en förmån at mycken betydelse. Då trafiken mellan Westervik och isby äfven i vinter kunnat oafbrutet bedrifvas med vinterpostbåten Polbemp, är antagligt att med särskilt derför bygda båtar det ej skall blifva mer omöjligt att uppehålla något så när regulier vintertrafik mellan Nynäs och Hangö. Såsom allt nytt har denna trafik nu många motståndare, men torde en gång blifva Sverige till stört gagn, om icke förr sedan bergslagsbanorna till Stockholm hunnit follbordas. Dess vänner torde derför medgifvas att fortfärande söka befrämja hvad de anse för fosterlandet gagneligt, helst då detta icke kan vara någon till skada. De tidningar, som intag:t uppgiften om Nynäshaninens isläggning, torde äfven benäget meddela detta beriktigande.