Article Image
komma i åtnjutande; den tredje gruppen åter omfattar de banor, som af komiten afstyrkas, 1 den första gruppen ingå tretton banor om sammanlagdt 87.28 mils längd och med en till 35,723,000 rdr beräknad anläggniogskostnad. Komiten har antagit, att en million rdr bör af staten årligen kunna användas till understöd åt enskilda jernvägsbyggnader och att denna summa skulle fördelas så, att 700,000 rdr årligen användas till anslag åt de till sekundärnätet, hörande bavorna, hvilka sålunda skulle kunna på 13 år fullbordas, och 300,000 rår till låneunderstöd åt de s. k. lokalbsnorna. I afseende å den finansiella delen af sitt förslag har komiten utgått från den åsigten, att statens upplåning för jernvägsbyggnadernas fortsättning icke bör utsträckas längre, än att annuiteten å för sådant ändamål upptagna lån ej öfverstiger det belopp, hvarmed nettobehållningen å statens jervägstrafik kan anses årligen ökas. Komiten har genom beräkningar, som synas vara uppgjorda med mycket stor varsamhet, kommit till det resultat, att den ökade behållningen af trafiken skulle medgifva en årlig upplåning af 4 millioner rdr, deraf, då 3 millioner afses för stambanebyggnader, 1 million sålunda skulle återstå för de enskilda banornas understödjande på sätt komiten föreslagit. Enligt komitens beräkningar skulle med dessa 4 millioner rdr om året möjliggöras anläggning af omkring 4!2 mil statsoch något öfver 8 mil enskilda banor, således tillsammans öfver 12 mil jernvägar årligen. Komiten anser, att om man dertill lägger de jernvägsbyggnadstöretag, som, utan statens mellankomst, redan pågå och sannolikt än vidare skola uppkomma, den gräns lärer vara uppnådd, som, med hänsyn dertill att arbetskrafterna ej alltför mycket dragas från näringarne, icke utan högst vigviga skäl bör öfverskridas. Komiten söker, visa, att antagandet och fastställandet af ett system för enskilda jernvägsbyggnader under den närmaste framtidan skulle medföra flera ganska vigtiga fördelar. Den icke minst beaktansvärda är utan tvitvel den, att de ständigt återkommande och på riksdagarnes öfriga arbeten skadligt inverkande jernvägsstriderna blefve i väsentlig mån förekomna. Vid den nu ingående riksdagen lära emellertid dessa strider, ehvad de leda till ett systems antagande eller ej, icke kunna undvikas; men vi förnya uttalandet af den önskan, att de må så litet som möjligt förveckla behandlingen af andra frågor, och framförallt icke afvända uppmärksamheten från den angelägenhet, som vi ställt i främsta rummet: försvarsväsendets ordnande. S Ned LA NN

16 januari 1871, sida 2

Thumbnail