Hvilken är Stockholms lämpligaste uthamn? Vid åtskilliga föregående riksdagar har man trott sig i deras beslut kunna spåra försök att isolera hufvudstadens intressen från det öfriga landets, samt isynnerhet att på allt sätt söka kringskära dess gamla handelsområde till förmån såväl för Göteborg som för närbelägna småstäder. Vid närmare eftertanke borde dock enhvar inse vigten af att i ett kapitalfattigt land koncentrera utoch införseln på några få punkter af kusten samt att Stockholm, genom sitt läge vid Mälarens utlopp och i närheten af Sveriges rikaste bergslager, äfven vid nutidens förändringar i kommunikationsväsendet bör förblifva hvad den af ålder varit, medelpunkten för det mellersta Sveriges handel och rörelse. Det var sista riksdagen förbehållet att söka gifva hufvudstadens handel nådestöten genom att öfver den beslutna Upsala—Sala—Storvikbanan på åtskilliga krokvägar afieda jernrörelsen, Stockholms vigtigaste exportaffär, till det långt nordligare och vida sämre belägna Gefle. För att befästa och kröna verket nedsattes sedan ur det för tillfället rådande riksdagspartiets leder en jernvägskomit6, som å ena sidan föreslog en af ingen begärd bana från Köping öfver Westerås till Sala samt å den andra att mellersta Sveriges uthamn skulle förläggas till — Oxelösund, dit staten borde befrämja en bana från Flens station å vestra stambanan. Vi skola med första egna en välbehöflig, utförligare granskning åt detta komitebetänkande, som under sitt famlande efter bergslagsbanor ända ned till Halmstad icke har ett ord om vigten för vår jernhandtering att nu genast uppsöka den törmånliga ryska marknaden, likasom man försigtigt undviker att nämna det minsta om behofvet af en jemnväg vare sig öfver Dannemorafältet eller från Grängesberget och Norberg till lämpligaste exportplats österut söder om Gefle. Här skall betänkandet blott belysas i sina försök att göra Oxelösund till vår uthamn. Från Stockholm är afståndet till Flen 10,2 mil och derifrån vidare till Oxelösund omkring 6 mil eller inalles öfver sexton mil. De enda uthamnar, som kunna komma i fråga att begagnas i Stockholms skärgård äro Herrhamra hamn med 6, Nynäs med 434, Dalarö med 3!a och Erstavik med blott 114 mils jernväg till hufvudstaden. Således blir det öfverhufvud taget tre gånger längre jernväg från Stockholm till Oxelösund, än till lämplig uthamn i Stockholms skärgård. Hvad vinner man genom att begagna Oxelösund? — Jernvägskomiten pästår att denna hamn sällan och endast under en kortare tid tillfryser.. Äfven om detta är sannt, hvilket förefaller oss högst tvifvelaktigt, då platsen är skyddad af en tre mil bred, tät och grund skärgård, som hastigt afkyler vattnet, isynnerhet från medlet af Februari till slutet af April; under hvilken tid denna kust bildar ett säkert upplag för den österifrån kommande drifisen, så uppställer likväl denna tre mils skärgård och denna på grundt vatten strandade och hoppackade drifis så stora hinder mot all vinternavigation, att en blick på ett vanligt sjökort bort varna komiterade för ett så uppenbart misstag. Komiten förklarar att banan till Oxelösund företrädesvis är af vigt genom den genväg densamma bereder den transitrörelse öfver landet som, när jernvägarne å ryska sidan blifvit färdiga till Baltisport eller Hangöudd, kan antagas uppstå emellan Eng