Article Image
med 5 tums breda och släta bjulringar, som ej kunna nedgå i spåret, och följaktligen icke utgöra något hinder för att när som helst köra åt sidan; b) de egentliga spårvägarne eller rg bestå här, äfvensom i Birkenhead, af tvenne jemt med stensättningen nedlagda (CJ I formade) skenor, liknande upp-nedvända bridge rails, van: ligen i midten af gatan, om nemligea denna är nog bred, för att lemna åtminstone 15 fot allmän körväg, på hvardera sidan af de 7, fot breda spårvagnarne. På midt i gatan belägna vägar gå spårvagnarne både fram och åter samt mötas på dubbelspår, endast å bredare gator eller öppna större platser. På smalare gator köres merändels endast åt ett håll (en gata fram och en annan gata åter) med spårvagnarne, å hvars mötande (högra) sida lemnas den större — och å förbifarande (venstra) sidan den mindre delen af gatans bredd, som i dylika fall ej bör understiga 10t8415 — 33 fot. ) Dock framgå spårvägar å kortare och mindre trafikerade gator eller ställen, hvarest afständöt emellan trottoirerna endast är knappa 26 fot; — men Aå sådana gator, hvarest trafiken är närmast jemförlig med den på Drottninggatan i Stockholm, t ex. i Liverpool Castle Street, Dale Street, Manchesterstreet, Churchstreet och Lordstreet, äro smalaste ställena ej under 30 fot, på de för öfrigt från 32 till 62 fot breda gatorna; ållt emellan trottoirerna räknadt. I Manckester, eller den del deraf, som kallas Salford, finnes midtuti den 35 fot breda Chapelstreet, en spårväg bestående af trenne jemt med stensättningen nedlagda skenor, lhvarat de två yttra äro plana och släta, samt den mellersta försedd med en (TJ formig) ränna, hvaruti går ett å vanliga omnibusar framtill appliceradt styreiler mellanhjul, som af kusken kan upplyftas då vagnen skall köra åt sidan. j De här omnämnda spårvagnar och omnibusar dragas af två eller tre håstar samt rymma utoch invändigt 36 å 32 passågerare, som efter tillsägelse emottagas eller afstiga hvarhelst de behaga.

30 november 1870, sida 3

Thumbnail