— Jernvägsmissödet vid Arlöf. Sydsv. Dagbl. skrifves härom: I måndag strax efter middagen lyckades det först at åter få det ör spåren gångna lokomotivet pi hoörisontel bana, hvarefter det transportera des till härvarande maskinverkstad, der de ånyo kommer att sättas i tjenstbart skick Med anledning äf ei itspridd tippgift; del att tåget vid olyckstillfället i full fart stött einot de å sidospåret i Arlöf befintliga vag. narna och dels att lokomotivförare och eldar slungades långt bort från lokomotivet, torde böra upplysas, att minst 200 alnar från sammanstötningsstället lokomotivföraren signalerade bromsning och slog maskinen back, hvadan färten vid sammanstötningen utgjorde endast en mindre del af den vanliga, samt att lokomotivförare och eldare icke något ögonblick lemnade sin plats; utan hölle rig qvar och skyndade till ytterligare olyckas förekommande att släppa ut ångan samt att släcka elden, som hotade att smälta kopparen i eldboxen: SR — Eldsvåda. I tidningen Barometern skrifves från Kalmar: Ett starkt eldsken förmärktes härstädes i lördags afton vid 6tiden på norra delen af Ölandslandet, och i söndags ingick telegram till länsstyrelsen att eldsvåda vid samma tid utbrutit i Klinta by af Köpings socken, hvarvid 14 ladugårdshus jemte all otröskad gröda, foder m. m. samt 20 st. kreatur blifvit lågornas rof. Elden tros ha blifvit anlagd af en vansinnig per80D, —För sjöferamdp. Det å grundet Sydpthroctet i Bottniska viken förlagda fyrfartyg hu blifvit från sin station intaget. — Lunds universitet. Kansleren har den 10 d:s förordnat adjunkten M. Cederschiöld ati för återstoden af innevarande läsetermin npprätthålla. de. professionen i Grekiska språket tillhörande lärareåligganden i anseende dertill, att professor Walberg blifvit kallad till ledamot af komitön för revision af läroverksstadgan. Vid studenternas sedvanliga samqväm å akad. fören. i lördags afton afsändes till erkebiskop Sundberg i Carlstad en Khelsning pr telegram från Linds studenter, hvari de bådo att i anledning äf den samma dag. bekantgjorda underrättelsen om erkebiskopsutnämningen, få för honom uttrycka sin glädje deröfver. — Södermiarnlonds enskilda bank hade extra bolagsstämma deön 12 dennes. Stämman beslöt efter någon diskussion, som icke företedde väsentliga meningsskiljaktigheter, att bankens grundfond, hvilken enligt reglementet skail utgöra minst en, högst två, men för närvarande belöper sig till en och half millioner, skall nedsättas till det belopp mellan sistberörde summa och förenämnde minimum, bankstyrelsen efter sig företeende omständigheter kan fiona lämpligt att bestämma. — Ett landsvägslokomotiv, som blifvit inköpt af Wallåkra sterkolsaktiebolag, gjorde ja lördag sin första resa till Helsingborg, medörande 3 vagnar lastade med stenkol till herr Sjnnnessons ångqvarn Ringstorp. Lokomotivet har trenne mycket breda hjul och låter sig med lätthet manövreras. Vägen togs denna gång förbi Mörarp. Vägfarande, som möta en dylik pjes f landsvägen, måste vara ytterst försigtiga, säger la. Tidn., emedan hästar bli särdeles skygga då de höra lokomotivets frustande. — Mejeri 4 Jösköpieg. En engelsk kapitalist är betänkt på att i Jönköping etablera ett mejeri i större skala, afsedt att i förädlad form utföra i handeln de kringboende landtnännens ladugårdsprodukter. Det påtänkta mejeriet ämnar äfven idka handel med skummad och oskummad mjölk äfvensom med slagtboskap af hvarjehanda slag. — Nytt ångfortyg. Ett vid Sjötorps skeppsvarf nybygdt ångfartyg med namnet Balder, om girka 200 tons drägtighet och tillhörigt rederi i Göteborg avlände i tisdags dit. Det nya fartyget, som är afsedt för fraktfart å Nordoch Östersjön, synes fylla alla de anspråk, man numera har å fraktårgare för aflägsnare farvatten, yttrar Göteborgs-Posten. — Strandningsauktiom hölls sistl. måndag i Warberg å vraket efter der instrandade norska skeppet Circassia, med inventarier och i fartyget qvarvarande bjelklast, och inropadesolltsammäns för 12,659 rdr af handlanden G. O. E. Nordblom i Warberg. , — Stöolycker. I Ystads Tidning läses: För den häftiga sydvesthga storm som, ilördags vid solnedgången tog sin början var äfven tyska barkskeppet Marie Amalias, kapten Möller och 9 mans besättning, utsatt. Skeppet kommande från Stockholm med last af gjutjern och distineradt till Stettinhade under resan sprungit läck och vräktes kl. 2—3 på natten app bland de farliga biänniogarne och skären utanför Svarte och Vesterholmen, omkring en half mil vesterut från staden. Fartyget står inklämdt och till en del sönderslaget mellan stenblocken, . Befälhafvaren och besättningen, illa medtagna j och halft förstelnade, räddades med knapp nöd af Vesterholmens. raska och modiga fiskare som, framande egna familjeband, blottställde sina if att genom upprepade och de mest ihärdiga ansträngningar rädda de olyckliga kamraterna, som voro urståndsatta att sjelfve hjelpa till vid räddningen. Lyckligt komna i land blefvo de fanan föremål för den mest menniskovänliga beandling och ömmaste vård af egaren till det närbelögna Ruuthsbo, grefve-Gösta Ruuth, hans grevinna och dennes syster, fröken Banår, hvilka alla tre, oaktadt det hårda vädret, personligen tillstädeskommo medhafvande lämpliga lon, sängdynor, filtar, kläder, förfriskningar m. m. åt de skeppsbrutne, som inlogerades på en af grefvens mindre gårdar, derifrån de, med undantag af en man, som var för svag att flyttas, Fenare på dagen infördes till staden. Grefve. Ruuth, bandlanden Stålhammar, konsal R. Nilsson m. fl. förståndiga och rådiga män öfvervoro och ledde räddningsarbetet. i I Wenersborgs Tidn. berättas: Jakten Två bröder, om hvilken vi förut nämnt att den strandade på Bastungsskäret den 1 dennes, bar under fredagens och lördagens stormar blifvit af de våldsamma vågorna kiufven midtitu. Ena hälften bar drifvit omkring på vattnet, den andra hälften ligger qvar på skäret såsom vrak. Tackjernslasten är deremot till det närmaste bergad. — Te!egrafstyrelsens berättelse för år 1869, som i går medföljde P. T., meddelar, bland annat. följande uppgifter: Kostnaden för 1869 års samtliga telegrafbyggnadsarbeten, . hvilken blifvit bestridd af anvisade medel utaf äfverskottet 4 de årliga inkomsterna af telegramvexlipgen, har sammanlagdt uppgåttt till 86,323 rdr 1 öre. — Sammanräknade beloppet af: de särskilda anslagseller andra medel; som alltifrån elektriska telegraf-inrättningens början (1853) och intill nästlidna års slut utgifvits för anläggning af nya eller ombyggnad af äldre livicr och lednin-.